Системи екологічного управління та сталий розвиток

Спеціальність: Якість, стандартизація та сертифікація
Код дисципліни: 7.175.06.O.009
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Інформаційно-вимірювальних технологій
Лектор: Доцент кафедри ІВТ Іванишин Алла Василівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни Метою викладання навчальної дисципліни є ознайомлення студентів з основними принципами, екологічними аспектами та стандартами, а також з міжнародною і вітчизняною практикою щодо екологічного управління і сталого розвитку, навчити студентів розробляти документацію на системи екологічного управління підприємств та організацій відповідно до вимог міжнародного стандарту ІSО 14001, оцінювати екологічні ризики та екологічні аспекти. The purpose of teaching the academic discipline is to acquaint students with the basic principles, environmental aspects and standards, as well as with international and domestic practice regarding environmental management and sustainable development, to teach students to develop documentation for the environmental management systems of enterprises and organizations in accordance with the requirements of the international standard ISO 14001, to evaluate environmental risks and environmental aspects.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: Здатність генерувати нові ідеї й нестандартні підходи до їх реалізації (креативність); Здатність приймати управлінські рішення, оцінювати їх можливі наслідки й брати відповідальність за результатами діяльності власної та своєї команди; Здатність керувати проектами, організовувати командну роботу, проявляти ініціативу з удосконалення діяльності; Здатність досліджувати проблеми з використанням системного аналізу, синтезу та інших методів; Здатність аналізувати, верифікувати, оцінювати повноту інформації в ході професійної діяльності, за необхідності доповнювати й синтезувати відсутню інформацію й працювати в умовах невизначеності; Здатність вести професійну, у тому числі науково-дослідну діяльність у міжнародному середовищі; фахових: Здатність застосовуючи сучасні методики та програмне забезпечення наукових досліджень розробляти робочі гіпотези, будувати теоретичні моделі об’єкта досліджень та обгрунтовувати прийняті припущення; Здатність застосовувати методи інженерії якості для контролю та діагностування технологічних процесів, забезпечувати технічний контроль виробництва. Здатність розробляти і впроваджувати нормативні документи із забезпечення якості на підприємствах. Здатність розробляти і впроваджувати спеціалізовані та інтегровані системи управління в господарській діяльності
Результати навчання: РН1 (Знання вітчизняного і зарубіжного досвіду екологічного управління та сталого розвитку) РН2 (Знання принципів екологічного управління, структури і вимог стандарту ІSО 14001, особливостей розроблення та впровадження СЕУ в різних галузях промисловості) РН3 (Уміння ідентифікувати та оцінювати екологічні ризики та аспекти) РН4 (Уміння підготувати СЕУ до сертифікації, а також поліпшувати чинну на підприємстві СЕУ; розробляти заходи (коригувальні) щодо усунення причин невідповідностей СЕУ)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Системи управління якістю за ISO 9000
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення навчальної дисципліни розглядаються основні принципи екологічного управління та їх застосування в міжнародній і вітчизняній практиці, порядок розроблення та впровадження на підприємствах й організаціях систем екологічного управління відповідно до вимог міжнародного стандарту ІSО 14001.
Опис: Вступ. Мета і завдання курсу. Введення в проблеми навколишнього середовища. Принципи екологічного управління. Терміни та їх означення Законодавчі та інші вимоги щодо екологічного управління та сталого розвитку Концепція та принципи сталого розвитку Цілі сталого розвитку. Порядок денний у сфері сталого розвитку до 2030 року Звіт зі Сталого розвитку на прикладі підприємств Стандарт нового покоління ISO 14001. Еволюція ISO 14001. Структура високого рівня. Ключові нові елементи ISO 14001:2015. Цикл PDCA в стандарті ISO 14001:2015 Огляд вимог стандарту ISO 14001:2015. Розділи 1-7 Екологічні цілі та планування дій для їх досягнення Огляд вимог стандарту ISO 14001:2015. Розділи 8-10 Готовність до надзвичайних ситуацій і реагування на них Процедура розроблення та впровадження СЕУ на підприємстві Внутрішній і зовнішній аудит СЕУ. Керування аудитом СЕУ. Звіти про невідповідність і коригувальні дії. Типові невідповідності СЕУ Підхід до аудиту СЕУ. Виконання аудиту. Звітність Сертифікація СЕУ. Постійне поліпшення СЕУ
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль - виконання практичних робіт, тестів, вибіркове усне опитування; оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – тестовий контроль, усна компонента
Критерії оцінювання результатів навчання: Разом за поточний контроль 50 балів Екзаменаційний контроль 50 балів Разом за дисципліну 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Конспект лекцій. Електронний НМК «Управління якістю в ІТ сфері» ІSО 9000:2015 Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів ІSО 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги Серія стандартів ISO 2500n. Інженерія систем і програмних засобів. Вимоги до якості систем і програмних засобів та її оцінювання (SQuaRE) ДСТУ EN ISO 13485:2018 (EN ISO 13485:2016, IDT; ISO 13485:2016, IDT) Медичні вироби. Система управління якістю. Вимоги до регулювання ДСТУ EN 62304:2014/Зміна № 1:2019 (EN 62304:2006/A1:2015, IDT; IEC 62304:2006/A1:2015, IDT) Програмне забезпечення медичних пристроїв. Процеси життєвого циклу програмного забезпечення Серія стандартів ISO 31000. Методи управління ризиками Серія стандартів ISO 27000. Системи управління інформаційною безпекою ДСТУ ISO 19011:2019 (ISO 19011:2018, IDT) Настанови щодо проведення аудитів систем управління ДСТУ ISO Guide 73:2013 Керування ризиком. Словник термінів (ISO Guide 73:2009, IDT).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).