Технічна механіка, частина 1

Спеціальність: Прикладне матеріалознавство
Код дисципліни: 6.132.03.O.012
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Пасіка В'ячеслав Романович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Технічна механіка частина І» є засвоєння студентами законів, принципів, методів та прийомів, які необхідні майбутньому спе-ціалістові для розуміння основ роботи та розрахунку деталей, вузлів приладів, аналізу механічних явищ, що виникають при дослідженні, експлуатації, випробу-ванні та ремонтних роботах. Курс технічної механіки сприяє розширенню наукового кругозору, розвиває інженерне мислення, науковий світогляд і підвищує загальну науково-технічну культуру майбутнього спеціаліста.
Завдання: Завданням вивчення дисципліни є формування у студента системи знань у галузі механіки з метою набуття ними практичних навичок використання цих знань при дослідженні рівноваги конструкцій та руху механізмів та машин. загальні компетентності: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; ЗК6. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації; ЗК8. Здатність спілкуватись українською мовою як усно, так і письмово. фахові компетентності: ФКС2.3. Здатність, використовуючи відомості щодо умов експлуатації виро-бів, обрати види випробувань та методику контролю фізичних та механічних властивостей матеріалу з урахуванням наявного обладнання.
Результати навчання: У результаті вивчення даної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: Результати навчання Методи навчання і викладання Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання ЗН2. Знання і розуміння інженерних наук, які лежать в основі прикладного матеріалознавства, на рівні, необхід-ному для досягнення інших результа-тів програми, у тому числі достатня обізнаність в їх останніх досягненнях. Лекційні, практичні та лабораторні за-няття – інформа-ційно-рецептивний метод Поточний контроль, захист лабораторних робіт, Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування ЗН10. Розуміння основ поєктування та виробництва машинобудівних конс-трукцій та елементів. Лекційні, практичні та лабораторні за-няття, – інформа-ційно-рецептивний метод та метод про-блемного викладу. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: тестовий поточний контроль, тестовий екзаменаційний контроль.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Поперредні: вища математика, фізика, інформатика, інженерна графіка. Супутні: Наступні: технічна механіка частина 2, вступ до фаху опір матеріалів, взаємозамінність, теорія машин і механізмів, .
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна „Технічна механік частина перша? включає курс теоретичної механіки,. Теоретична механіка є однією з фундаментальних загальнонаукових дисциплін на висновках якої базується навчання у різних галузях знань, зокрема у галузі "Механічна інженерія". Теоретична механіка моделює навколишній світ з використанням трьох основних моделей матеріальних об’єктів: матеріальна точ-ка, абсолютно тверде тіло, механічна система. На основі цих трьох моделей фор-мують моделі матеріальних об’єктів та складних технічних систем для статично-го, кінематичного і динамічного досліджень. Вивчення технічної механіки частина І дає знання для розуміння механіч-них явищ, з якими зустрічатимуться майбутні фахівці у практичній діяльності, а також для самостійного опанування нових питань технології, що виникають на межі різних галузей наук. Все це обумовлює актуальність вивчення дисципліни "Технічна механіка частина перша"
Опис: Аксіоми статики. Система збіжних сил. Геометричні і аналітичні умови рівноваги системи збіжних сил. Моменти сил відносно центра і осі. Довільна система сил. Головний вектор і головний момент Різні системи сил і аналітичні умови рівноваги цих систем сил.Плоскі ферми. Статично визначені і статично невизначені ферми. Тертя ковзання. Тертя кочення. Задачі кінематики. Кінематика точки. Швидкість точки. Пришвидшення точки. Визначення пришвидшення при векторному, координатному і натуральному способах описання руху точки. Прості види руху твердого тіла. Плоскопаралельний (плоский) рух твердого тіла. Визначення швидкостей точок плоскої фігури за допомогою миттьового центра швидкостей. Пришвидшення точок плоскої фігури. Вступ до динаміки. Диференціальні рівняння руху матеріальної точки. Дві основні задачі динаміки. Коливний рух матеріальної точки. Вільні коливання матеріальної точки. Вимушені коливання матеріальної точки під дією періодичної збурюючої сили. Явища биття та резонансу. Кількість руху матеріальної точки і механічної системи. Теорема про зміну кількості руху точки і системи. Закон збереження кількості руху. Теорема про рух центра мас системи. Закон збереження руху центра мас. Теорема про зміну момента кількості руху матеріальної точки. Кінетичний момент механічної системи відносно центра і осі. Теорема про зміну кінетичного моменту. Закон збереження кінетичного моменту. Диференціальні рівняння обертання твердого тіла навколо нерухомої осі. Теорема про зміну кінетичної енергії. Принцип Даламбера. Принцип можливих переміщень. Загальне рівняння динаміки.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Контроль знань на практичних заняттях. 2. Захист розрахунково-графічних робіт шляхом опитування теоретично-го матеріалу за даними задач розрахунково-графічної роботи. 3. Контроль підготовленості до лабораторних занять. 4. Захист звітів до лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу згідно теми лабораторної роботи та методики проведен-ня досліджень. 5. Контроль виконання завдань самостійної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Опитування на практичних заняттях 10 балів Захист звітів до лабораторних робіт шляхом опитування теоретичного матеріалу згідно теми лабораторної роботи та методики проведення досліджень 20 балів Написання тестів у ВНС 30 балів Захист розрахунково-графічних робіт шляхом опитування теоретичного матеріалу 40 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кузьо І. В., Зінько Я. А., Ванькович Т-Н. М. та ін. Теоретична механіка. Підручник. Харків: «Фоліо», 2017. – 784 с. 2. Зінько Я. А., Кузьо І. В. Збірник задач з теоретичної механіки. Ч. 1 . Статика. Львів: Видавництво Національного університету „Львівсь-ка політехніка”. 2015. – 85 с. 3. Зінько Я. А., Кузьо І. В. Дзюбик Л.В. Збірник задач з теоретич-ної механіки. Ч. 2. Кінематика. Львів: Видавництво Національного універ-ситету „Львівська політехніка”. 2017. – 92 с. 4. Зінько Я. А., Кузьо І. В. Дзюбик Л.В. Збірник задач з теоретич-ної механіки. Ч. 3. Динаміка. Львів: Видавництво Національного універси-тету „Львівська політехніка”. 2019. – 136 с. 5. Штанько П. К. Теоретична механіка. Навчальний посібник. За редакцією П. К. Штанька / В. Г. Шевченко, О. С. Омельченко, Л. Ф. Дзюба, В. Р. Пасіка, О. М. Поляков // Запоріжжя: СТАТУС, 2021. – 464 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).