Неметалеві матеріали

Спеціальність: Прикладне матеріалознавство
Код дисципліни: 6.132.03.O.026
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: Доцент, к.т.н. Тепла Тетяна Леонідівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомити студентів з основними групами неметалевих матеріалів та виробів з них, а саме: сучасних композиційних матеріалів, пластичних мас, порошкових матеріалів різного призначення, гумових виробів та клеїв, виробів зі скла, керамічних та в’яжучих матеріалів, лакофарбових виробів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей: загальних: здатність до письмової й усної комунікації українською мовою; розуміння необхідності та дотримання правил безпеки; здатність розв’язувати типові задачі професійної діяльності із застосуванням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій; фахових: здатність встановити можливість та доцільність використання тієї чи іншої групи матеріалів під час конструювання виробу; здатність підбирати матеріал для виготовлення продукції з метою забезпечення заданих властивостей; здатність під час конструювання виробу обрати конкретну марку матеріалу для виготовлення виробу або його склад; здатність застосовувати відповідні кількісні математичні, наукові і технічні методи і комп'ютерне програмне забезпечення для вирішення інженерних завдань; знання основних технологій виготовлення, оброблення, випробування матеріалів та умов їх застосування; здатність обирати типові технологічні процеси та відповідне устаткування для забезпечення потрібних показників якості виробів; здатність оцінювати, інтерпретувати вихідні дані для проектування нових технологічних процесів. здатність прогнозувати вплив структурних чинників на експлуатаційні властивості матеріалів; здатність в процесі конструювання виробу визначити можливість та доцільність заміни традиційних матеріалів на сучасні неметалеві, композиційні, порошкові матеріали та матеріали з покриттям
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: знати основні групи неметалевих матеріалів та бути здатним обґрунтовано вибирати їх для виробів; знати процеси та закони структуроутворення в полімерних, керамічних, гумових, композиційних матеріалах і прогнозувати їх кінцеву структуру та властивості; знати основні групи ситалів, графітових матеріалів та прогнозувати їх кінцеву структуру та властивості; вміти ана­лі­зу­ва­ти фі­зич­ні яви­ща, що ви­ни­ка­ють у матеріалах в процесах їх виробництва та виготовлення виробів, прогнозувати вплив структурних чин­ни­ків на експлуатаційні влас­ти­вос­ті матеріалів; вміти прогнозувати формування та зміни структури неметалевих матеріалів та виробів з них в умовах технологічної обробки й експлуатації; знати основи технології одержання вихідних компонентів, процеси і технологію їх об’єднання при виготовленні неметалевих матеріалів; знати перспективи розвитку, межі використання та можливості застосування неметалевих матеріалів; вміти вибрати та розрахувати основні фізико-механічні та експлуатаційні характеристики у виробах з неметалевих матеріалів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Технологія конструкційних матеріалів. Хімія. Кореквізити: Кристалографія. Фізична хімія.
Короткий зміст навчальної програми: Основні аспекти одержання полімерів. Термопласти та реактопласти. Основи технічних процесів одержання виробів з полімерів. Фізичні та механічні властивості пластмас. Основні типи пластмас. Фізичні основи формування листових термопластів. Механічна обробка пластмас. Застосування полімерних матеріалів. Загальні відомості, склад і класифікація гум. Фізико-механічні властивості гум, їх застосування. Гуми загального та спеціального призначення, їх властивості. Загальні відомості, склад та класифікація клеїв. Конструкційні полімерні та гумові клеї, їх властивості. Склеювання металів, композитів, пластмас. Загальні відомості, склад і класифікація лакофарбових матеріалів. Термопластичні лакофарбові матеріали. Покриття на основі термореактивних смол. Властивості лакофарбових покриттів. Основні відомості про будову деревини. Властивості деревини та її захист від вологи, загнивання та згорання. Фізико-механічні властивості деревини. Види виробів з деревини. Загальні відомості, склад і класифікація кераміки. Кераміка на основі оксидів та безоксидна кераміка. Технічна кераміка та вогнетриви.
Опис: Дисципліна характеризує основні групи неметалевих матеріали, способи їх отримання, виготовлення з них виробів, переробки, рециклювання та утилізації. Описуються основні переваги та недоліки кожної групи неметалевих матеріалів, випадки їх використання замість дороговартісних металевих матеріалів. Дисципліна вчить здійснювати оптимальний вибір неметалевого матеріалу для виготовлення виробів залежно від умов експлуатації, забезпечуючи малу матеріалоємність, екологічність, здатність до переробки та утилізації, а також здешевлення виробів.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт — 20 балів; реферат і презентація по темі реферату — 20 балів; підсумковий контроль (екзамен) — 50 балів; усна складова екзамену — 10 балів. Підсумковий контроль: екзамен
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Опитування та допуск до виконання лабораторних робіт. 2. Захист лабораторних робіт, в тому числі виконаних за індивідуальними завданнями. 3. Екзаменаційний контроль з письмовою та усною компонентами.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Будник А. Ф., Юскаєв В. Б., Будник О. А. Неметалеві матеріали в сучасному суспільстві: Навчальний посібник. – Суми, 2008. – 222 с. 2. Черниш І.Г., Лобода П.І. , Черниш С.І. Неметалеві матеріали. Навчальний посібник - К.: Кондор, 2008 - 406 с. 3. Ю.М. Лахтін, В.П. Леонтьєва. Матеріалознавство. М.: ВІ Машинобудування – 1990 – 452c. 4. А.Ф.Будник. Властивості та технології одержання виробів з термоактивних пластмас. – С.: СумДУ, 2006 – 17с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).