Наукові дослідження в технології машинобудування

Спеціальність: Технології машинобудування
Код дисципліни: 7.131.03.E.018
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Гурей Ігор Володимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Наукові дослідження в технології машинобудування» є набуття студентами знань з методів і засобів випробування матеріалів і конструкцій, сучасних методах вимірювання деформацій і напружень, установках і апаратурі, яка використовується при цьому, випробуванні деталей машин; вміння застосовувати на практиці сучасні методи та прийоми наукових досліджень та використовувати результати цих досліджень для інженерної та наукової діяльності.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни характеризують вклад даної дисципліни у формування у здобувачів освіти необхідних загальних та фахових компетентностей з урахуванням матриці відповідності програмних компетентностей освітнім компонентам в освітній програмі.
Результати навчання: - Застосовувати спеціалізовані концептуальні знання новітніх методів та методик проєктування, аналізу і дослідження конструкцій, машин та/або процесів в галузі машинобудування та суміжних галузях знань. - Застосовувати системи автоматизації для виконання досліджень, проєктно-конструкторських робіт, технологічної підготовки виробництва, інженерного аналізу, технологічного забезпечення експлуатаційних характеристик і показників надійності в машинобудуванні. - Використовувати сучасні методи оптимізації параметрів технічних систем засобами системного аналізу, математичного та комп’ютерного моделювання, зокрема за умов неповної та суперечливої інформації, із можливістю підтвердження адекватності отриманих результатів в процесі експериментальних досліджень. - Зрозуміло і недвозначно презентувати результати досліджень та проєктів, доносити власні висновки, аргументи та пояснення державною та іноземною мовами усно і письмово колегам, здобувачам освіти та представникам інших професійних груп різного рівня. - Розробляти та застосовувати прогресивні інтегровані технології машинобудівного виробництва для забезпечення регламентованих характеристик якості деталей машин, їхніх експлуатаційних характеристик і показників надійності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Технологія машинобудування 2. Іноземна мова за професійним спрямуванням
Короткий зміст навчальної програми: Наукові дослідження в технології машинобудування. Наука, як система знань. Визначення і основні особливості наукових досліджень, їх класифікація. Види і структура об’єктів дослідження. Вибір напрямку наукового дослідження. Проведення теоретичних досліджень. Методи експериментальних досліджень. Обробка результатів експериментів. Проведення стендових та дослідно-промислових випробувань. Побудова моделей технологічного процесу методами пасивного експерименту. Метод математичного планування експерименту. Аналіз теоретико-експериментальних досліджень. Основи інженерної творчості.
Опис: Наукові дослідження в технології машинобудування – основа прогресивного розвиту промисловості, забезпечення якості, продуктивності, економічності та конкурентно-здатності виробництва. Наука, як система знань, що розвиваються. Розвиток науки в сучасних умовах. Визначення і основні особливості наукових досліджень, їх класифікація. Методи теоретичних і емпіричних наукових досліджень. Види і структура об’єктів дослідження. Вибір об’єкту дослідження, його характеристика. Моделі досліджень. Методи системного аналізу. Види наукового дослідження. Структура фундаментального наукового дослідження. Структура прикладного наукового дослідження. Вибір напрямку наукового дослідження. Конкретизація теми дослідження. Пошук наукових публікацій і патентних матеріалів за темою дослідження. Порядок роботи з науково-технічними та патентними публікаціями. Сучасні напрямки пошуку інформації. Обробка результатів експериментів. Графічний метод обробки результатів експериментів. Аналітичні методи аналізу експериментальних даних. Статистичні методи обробки експериментальних даних. Оформлення результатів роботи і підготовка наукового звіту. Проведення стендових та дослідно-промислових випробувань деталей, вузлів та машин. Вимоги до їх проведення. Побудова моделей технологічного процесу методами пасивного експерименту. Використання регресивного аналізу для оцінки форми зв’язків факторів процесу. Способи формування регресивних моделей. Метод математичного планування експерименту. Повно- і дробнофакторний експеримент, некомпозиційні та рототабельні плани. Оптимізація технологічних процесів з використанням методів планування експерименту. Аналіз теоретико-експериментальних досліджень, формування висновків і рекомендацій. Складання звіту про проведену науково-дослідну роботу. Основи інженерної творчості. Формулювання задач інженерної творчості. Методи «мозкової атаки», евристичних прийомів, морфологічного аналізу та синтезу технічних рішень. Синтез фізичних принципів дії технічної системи. Основи алгоритму розв’язування винахідницьких задач. Основи функціонально-вартісного аналізу технічних об’єктів.
Методи та критерії оцінювання: - письмові звіти з практичних завдань, усне опитування, контрольна робота (30 %) - підсумковий контроль (контрольний захід): письмово-усно форма (70 %).
Критерії оцінювання результатів навчання: - письмові звіти з практичних завдань, усне опитування, контрольна робота (30 %) - підсумковий контроль (контрольний захід): письмово-усно форма (70 %).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Антонюк В.С., Полонський Л.Г., Аверченков В.І., Малахов Ю.А. Методологія наукових досліджень. Навч. посібник. – К.: НТУУ «КПІ», 2015. – 276 с. 2. Ковальчук В.В. Основи наукових досліджень. Навч. посібник. – К. : Вища школа, 2004. – 208 с. 3. Стоцько З.А. Моделювання технічних систем: Навч. посібник. – К.: НМК ВО, 1992.- 132 с. 5. Половинкин А.И. Основы инженерного творчества.– М.: Машиностроение, 1988. – 368 с. 6. Рыжов Э.В., Горленко О.А. Математические методы в технологических исследованиях. – К.: Наукова думка, 1990. – 184 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).