Технологічні процеси пакування харчових продуктів
Спеціальність: Машини і технології паковання
Код дисципліни: 7.131.04.O.005
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Боровець Володимир Михайлович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
1. Здатність виявляти, ставити та вирішувати інженерно-технічні та науково-прикладні проблеми в галузі пакування. (ЗК1).
2. Уміння проводити дослідження на відповідному рівні, мати дослідницькі навички, що виявляються у здатності формувати нові продукти в обраній галузі, вибирати належні напрями і відповідні методи для їх реалізації, беручи до уваги наявні ресурси. (ЗК 8).
Фахові компетентності:
1. Здатність постійно доповнювати базові знання з фундаментальних наук до обсягу, необхідному для освоєння сучасних загально-професійних і професійно-орієнтованих дисциплін, доповнювати базові знання змістом основних нормативно-правових документів, довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі пакування. (ФК2).
2. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання, практичні навики, відповідні методи і ресурси сучасної інженерії для знаходження оптимальних рішень широкого кола інженерних задач в галузі пакування із застосуванням сучасних підходів, методів прогнозування, інформаційних технологій та з урахуванням наявних обмежень за умов неповної інформації та суперечливих вимог. (ФК3).
3. Здатність описати, класифікувати та змоделювати широке коло технічних об’єктів та процесів пакувального виробництва, що ґрунтується на глибокому знанні та розумінні теорій та практик механічної інженерії, а також знаннях суміжних наук. (ФК 4).
4. Знання принципів забезпечення заходів з охорони праці, виробничої санітарії, пожежної безпеки при організації науково-дослід-ницької, виробничо-технологічної, організаційно-управлінської, діяльності на підприємствах та організаціях пакувальної галузі. (ФК 7).
5. Здатність здійснювати наукові дослідження, аналізувати отримані результати, перевіряти їх адекватність, виконувати математичне моделювання процесів та систем пакувального виробництва із застосуванням сучасних експериментальних технологій наукових досліджень; створювати теоретичні моделі для дослідження якості упаковок, технологічних процесів пакування та пакувального обладнання, використовувати методи аналізу, синтезу і оптимізації складових пакувального виробництва, здійснювати алгоритмічне та програмне забезпечення. (ФК 8).
Фахові компетентності професійного спрямування (професійна лінія «Машини та технологія паковання») (ФКС):
1. Здатність вибирати і ефективно застосовувати технологічне обладнання, тару, пакувальні матеріали, засоби автоматизації, контролю та вимірювання, системи керування, комп’ютерні програмні продукти спеціалізованого призначення для розрахунку та вибору параметрів технологічних процесів пакування різноманітної продукції. (ФКС 1.1).
2. Здатність проектувати пакувальне обладнання для штучних виробів, сипких матеріалів, в’язких речовин та рідин різного рівня автоматизації з використанням різних зразків тари та пакувальних матеріалів. (ФКС 1.2).
3. Здатність здійснювати необхідні розрахунки елементів пакувального обладнання, обґрунтовувати їх параметри, знаходити оптимальні рішення, використовуючи відповідні методи і ресурси сучасної інженерії із застосуванням інформаційних технологій. (ФКС 1.3).
4. Здатність розробляти технологічні процеси пакування в умовах автоматизованого виробництва, вибирати і ефективно застосовувати технологічне обладнання, тару, пакувальні матеріали, засоби автоматизації, контролю та вимірювання, системи керування, комп’ютерні програмні продукти для розрахунку параметрів технологічних процесів пакування різноманітної продукції. (ФКС 2.1).
Результати навчання:
програмні результати навчання:
1. Методик оцінювання потенційних небезпек, які супроводжують технологічні процеси пакування, створення та експлуатацію пакувального устаткування та оснащення у пакувальних підрозділах підприємств або організацій; принципів обґрунтованого вибору та застосування заходів запобігання небезпек та забезпечення професійної та цивільної безпеки. (ЗН2).
2. Систем організації та управління виробничими процесами виготовлення упаковки та пакувального обладнання відповідної якості; методик статистичного опрацювання результатів контролю та застосування отриманих результатів для управління технологічними процесами виготовлення упаковок та пакувального обладнання; вимог стандартів із оформлення документації технічного контролю при реалізації технологічної підготовки виробництва. (ЗН 5).
3. Закономірностей зношування і руйнування деталей; основ математичного моделювання процесів відмов деталей і машин; особливостей сучасних технологічних методів підвищення довговічності та забезпечення надійності виробів. (ЗН 6).
4. Методик проведення наукових досліджень при впровадженні способів утворення упаковок, проектуванні та виготовленні пакувального обладнання, сучасних технологій виготовлення деталей і забезпечення якості пакувальної техніки; методів і прийомів планування, проведення досліджень і опрацювання експериментальних даних, синтезування та аналізу емпіричних моделей. (ЗН 8).
5. Здійснювати оптимальний вибір пакувального обладнання, засобів автоматизації, тари та пакувальних матеріалів для забезпечення точності позиціювання, жорсткості, налагоджуваності та технологічної функціональності устаткування для створення упаковок. (УМ 5).
6. Синтезувати моделі для дослідження і оптимізації технології виготовлення упаковок та конструкцій пакувального обладнання, проектування процесів пакування виробів в умовах автоматичних ліній; здійснювати засобами програмування вибір оптимальних параметрів елементів конструкцій пакувального обладнання, технологічних процесів пакування; застосовувати багатофункціональні програмні продукти CАD/СAM/CAE. (УМ 8).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Пакувальне обладнання; Обладнання для дозування матеріалів.; Технологія пакування та зберігання пакованої продукції.
Кореквізити: Автомати та автоматичні лінії пакування. Програмування і комп’ютерні технології у виробництві
Короткий зміст навчальної програми: В процесі вивчення курсу студент ознайомлюється з науково обґрунтованими підходами у галузі технологій пакування харчових продуктів, а також методами виготовлення пакованої продукції, основними принципами побудови технологічних процесів, вивчення впливу різноманітних факторів на якість отриманої продукції, оволодінні сумою знань, необхідних для вибору та експлуатації пакувального обладнання для харчових виробництв. Вивчення курсу сприятиме оволодінню вмінню вибирати технологію та обладнання для пакування харчових продуктів, уяві про місце та можливість застосування технологічних систем пакувального виробництва. Розглянуто напрямки розвитку сучасного пакувального обладнання в харчовій промисловості та його вплив на підвищення продуктивності виробництва.
У даному курсі лекцій розглянуто технології пакування різноманітних груп харчових продуктів та обладнання для реалізації даних технологічних процесів. Наведено структуру та аналіз технологічних машин. Розглянуто технології виготовлення харчових продуктів, а також пакувальне обладнання для малих підприємств та масового виробництва продукції. Розглянуто створення технологічних ліній пакування, на базі існуючого обладнання. Розглянуто показники та критерії оцінки технологічних машин, безпека ергономічність естетичність.
Представлено загальні принципи створення роботизованих технологічних пакувальних дільниць.
Опис: 1. Загальні основи технології пакування харчових продуктів.
2. Вплив зовнішнього середовища на зберігання харчових продуктів та санітарно-гігієнічні вимого.
3. Методи оцінки властивостей полімерних і комбінованих матеріалів.
4. Матеріали для пакування харчових продуктів та їх основні властивості.
5. Споживча упаковка для неконсервованих харчових продуктів.
6. Технологічні особливості пакування м'ясних, молочних та рибних продуктів.
7. Споживчі упаковки для консервованих продуктів.
8. Пакування продуктів, що консервуються без нагрівання в упакованому виді.
9. Пакування продуктів у полімерній упаковці на технологічному обладнанні.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лекційних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах:
вибіркове усне опитування перед початком занять
оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Контрольні запитання поділяються на:
а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру
в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації;
д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення.
Критерії оцінювання результатів навчання: - письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%); - підсумковий контроль (контрольний захід- екзамен): письмово-усна форма (70%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Технологічні процеси пакування харчових продукції. Навч. пос.з курсу для студ. спец.131 – «Прикладна маеханіка». /Боровець В.М., Ланець О.С. – Дрогобич.: «ПОСВІТ», 2019, 192 с.
2. Технологія пакування та зберігання пакованої продуктів. Навч. пос.з курсу для студ. спец.131 – «Прикладна маеханіка». /Боровець В.М. – Дрогобич.: «ПОСВІТ», 2021, 250 с.
3. Сирохман І.В. Товарознавство пакувальних товарів і тари: підручник / І.В. Сирохман , В.М. Завгородня, В.Т. Лебединець.- Київ: Знання, 2014. - 543 с.
4. Ориентированные полипропиленовые пленки /Замотаев П.В. К.: ИАЦ «Упаковка» 1998., 64 с.
5. Гавва О.М., Безпалько А.П., Волчко А.І. Пакувальне обладнання в 3 кн. -1 кн. Обладнання для пакування продукції в споживчу тару / За ред.. О.М. Гавви. – Київ: ІАЦ «Упаковка», 2008. -436 с.
6. Фізико-хімічні методи обробки сировини та продуктів харчування / А.І. Соколенко, В.Б. Кості, К.В. Васильківський, О.Ю. Шевченко, В. Й. Лензіон, В.Г. Резнік / За ред.. А.І. Соколенка. –К.: АртЕк, 2000. -306с.
7. Фізико-хімічні властивості пакувальних матеріалів: навч. посібник / Костюк В. С, Соколенко А. І., Васильківський К. В. та ін. / За редакцією Соколенка А.І. / - К.: Кондор-Видавництво, 2013. - 402 с,
8. Соколенко А.І., Яровий В.Л., Піддубник В.А., Васильківський К.В., М 74 Шевченко О.Ю. Моделювання процесів пакування./ За редакцією Соколенка А.І./Підручник. – Вінниця: Нова Книга, 2004 – 272с.
Картон . Тара и упаковка/ Шредер В.Л., Йованович К.С., К.: ИАЦ «Упаковка». 1999. 192
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Технологічні процеси пакування харчових продуктів (курсовий проєкт)
Спеціальність: Машини і технології паковання
Код дисципліни: 7.131.04.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Боровець Володимир Михайлович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
1. Здатність виявляти, ставити та вирішувати інженерно-технічні та науково-прикладні проблеми в галузі пакування. (ЗК1).
2. Уміння проводити дослідження на відповідному рівні, мати дослідницькі навички, що виявляються у здатності формувати нові продукти в обраній галузі, вибирати належні напрями і відповідні методи для їх реалізації, беручи до уваги наявні ресурси. (ЗК 8).
Фахові компетентності:
1. Здатність постійно доповнювати базові знання з фундаментальних наук до обсягу, необхідному для освоєння сучасних загально-професійних і професійно-орієнтованих дисциплін, доповнювати базові знання змістом основних нормативно-правових документів, довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі пакування. (ФК2).
2. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання, практичні навики, відповідні методи і ресурси сучасної інженерії для знаходження оптимальних рішень широкого кола інженерних задач в галузі пакування із застосуванням сучасних підходів, методів прогнозування, інформаційних технологій та з урахуванням наявних обмежень за умов неповної інформації та суперечливих вимог. (ФК3).
3. Здатність описати, класифікувати та змоделювати широке коло технічних об’єктів та процесів пакувального виробництва, що ґрунтується на глибокому знанні та розумінні теорій та практик механічної інженерії, а також знаннях суміжних наук. (ФК 4).
4. Знання принципів забезпечення заходів з охорони праці, виробничої санітарії, пожежної безпеки при організації науково-дослід-ницької, виробничо-технологічної, організаційно-управлінської, діяльності на підприємствах та організаціях пакувальної галузі. (ФК 7).
5. Здатність здійснювати наукові дослідження, аналізувати отримані результати, перевіряти їх адекватність, виконувати математичне моделювання процесів та систем пакувального виробництва із застосуванням сучасних експериментальних технологій наукових досліджень; створювати теоретичні моделі для дослідження якості упаковок, технологічних процесів пакування та пакувального обладнання, використовувати методи аналізу, синтезу і оптимізації складових пакувального виробництва, здійснювати алгоритмічне та програмне забезпечення. (ФК 8).
Фахові компетентності професійного спрямування (професійна лінія «Машини та технологія паковання») (ФКС):
1. Здатність вибирати і ефективно застосовувати технологічне обладнання, тару, пакувальні матеріали, засоби автоматизації, контролю та вимірювання, системи керування, комп’ютерні програмні продукти спеціалізованого призначення для розрахунку та вибору параметрів технологічних процесів пакування різноманітної продукції. (ФКС 1.1).
2. Здатність проектувати пакувальне обладнання для штучних виробів, сипких матеріалів, в’язких речовин та рідин різного рівня автоматизації з використанням різних зразків тари та пакувальних матеріалів. (ФКС 1.2).
3. Здатність здійснювати необхідні розрахунки елементів пакувального обладнання, обґрунтовувати їх параметри, знаходити оптимальні рішення, використовуючи відповідні методи і ресурси сучасної інженерії із застосуванням інформаційних технологій. (ФКС 1.3).
4. Здатність розробляти технологічні процеси пакування в умовах автоматизованого виробництва, вибирати і ефективно застосовувати технологічне обладнання, тару, пакувальні матеріали, засоби автоматизації, контролю та вимірювання, системи керування, комп’ютерні програмні продукти для розрахунку параметрів технологічних процесів пакування різноманітної продукції. (ФКС 2.1).
Результати навчання: програмні результати навчання:
1. Методик оцінювання потенційних небезпек, які супроводжують технологічні процеси пакування, створення та експлуатацію пакувального устаткування та оснащення у пакувальних підрозділах підприємств або організацій; принципів обґрунтованого вибору та застосування заходів запобігання небезпек та забезпечення професійної та цивільної безпеки. (ЗН2).
2. Систем організації та управління виробничими процесами виготовлення упаковки та пакувального обладнання відповідної якості; методик статистичного опрацювання результатів контролю та застосування отриманих результатів для управління технологічними процесами виготовлення упаковок та пакувального обладнання; вимог стандартів із оформлення документації технічного контролю при реалізації технологічної підготовки виробництва. (ЗН 5).
3. Закономірностей зношування і руйнування деталей; основ математичного моделювання процесів відмов деталей і машин; особливостей сучасних технологічних методів підвищення довговічності та забезпечення надійності виробів. (ЗН 6).
4. Методик проведення наукових досліджень при впровадженні способів утворення упаковок, проектуванні та виготовленні пакувального обладнання, сучасних технологій виготовлення деталей і забезпечення якості пакувальної техніки; методів і прийомів планування, проведення досліджень і опрацювання експериментальних даних, синтезування та аналізу емпіричних моделей. (ЗН 8).
5. Здійснювати оптимальний вибір пакувального обладнання, засобів автоматизації, тари та пакувальних матеріалів для забезпечення точності позиціювання, жорсткості, налагоджуваності та технологічної функціональності устаткування для створення упаковок. (УМ 5).
6. Синтезувати моделі для дослідження і оптимізації технології виготовлення упаковок та конструкцій пакувального обладнання, проектування процесів пакування виробів в умовах автоматичних ліній; здійснювати засобами програмування вибір оптимальних параметрів елементів конструкцій пакувального обладнання, технологічних процесів пакування; застосовувати багатофункціональні програмні продукти CАD/СAM/CAE. (УМ 8).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Пакувальне обладнання; Обладнання для дозування матеріалів.; Технологія пакування та зберігання пакованої продукції.
Кореквізити: Автомати та автоматичні лінії пакування. Програмування і комп’ютерні технології у виробництві
Короткий зміст навчальної програми: В процесі вивчення курсу студент ознайомлюється з науково обґрунтованими підходами у галузі технологій пакування харчових продуктів, а також методами виготовлення пакованої продукції, основними принципами побудови технологічних процесів, вивчення впливу різноманітних факторів на якість отриманої продукції, оволодінні сумою знань, необхідних для вибору та експлуатації пакувального обладнання для харчових виробництв. Вивчення курсу сприятиме оволодінню вмінню вибирати технологію та обладнання для пакування харчових продуктів, уяві про місце та можливість застосування технологічних систем пакувального виробництва. Розглянуто напрямки розвитку сучасного пакувального обладнання в харчовій промисловості та його вплив на підвищення продуктивності виробництва.
У даному курсі лекцій розглянуто технології пакування різноманітних груп харчових продуктів та обладнання для реалізації даних технологічних процесів. Наведено структуру та аналіз технологічних машин. Розглянуто технології виготовлення харчових продуктів, а також пакувальне обладнання для малих підприємств та масового виробництва продукції. Розглянуто створення технологічних ліній пакування, на базі існуючого обладнання. Розглянуто показники та критерії оцінки технологічних машин, безпека ергономічність естетичність.
Представлено загальні принципи створення роботизованих технологічних пакувальних дільниць.
Опис: 1. Загальні основи технології пакування харчових продуктів.
2. Вплив зовнішнього середовища на зберігання харчових продуктів та санітарно-гігієнічні вимого.
3. Методи оцінки властивостей полімерних і комбінованих матеріалів.
4. Матеріали для пакування харчових продуктів та їх основні властивості.
5. Споживча упаковка для неконсервованих харчових продуктів.
6. Технологічні особливості пакування м'ясних, молочних та рибних продуктів.
7. Споживчі упаковки для консервованих продуктів.
8. Пакування продуктів, що консервуються без нагрівання в упакованому виді.
9. Пакування продуктів у полімерній упаковці на технологічному обладнанні.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лекційних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах:
вибіркове усне опитування перед початком занять
оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Контрольні запитання поділяються на:
а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру
в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації;
д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення.
Критерії оцінювання результатів навчання: -захист курсового проекту. Диференційний залік. (100%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Технологічні процеси пакування харчових продукції. Навч. пос.з курсу для студ. спец.131 – «Прикладна маеханіка». /Боровець В.М., Ланець О.С. – Дрогобич.: «ПОСВІТ», 2019, 192 с.
2. Технологія пакування та зберігання пакованої продуктів. Навч. пос.з курсу для студ. спец.131 – «Прикладна маеханіка». /Боровець В.М. – Дрогобич.: «ПОСВІТ», 2021, 250 с.
3. Сирохман І.В. Товарознавство пакувальних товарів і тари: підручник / І.В. Сирохман , В.М. Завгородня, В.Т. Лебединець.- Київ: Знання, 2014. - 543 с.
4. Ориентированные полипропиленовые пленки /Замотаев П.В. К.: ИАЦ «Упаковка» 1998., 64 с.
5. Гавва О.М., Безпалько А.П., Волчко А.І. Пакувальне обладнання в 3 кн. -1 кн. Обладнання для пакування продукції в споживчу тару / За ред.. О.М. Гавви. – Київ: ІАЦ «Упаковка», 2008. -436 с.
6. Фізико-хімічні методи обробки сировини та продуктів харчування / А.І. Соколенко, В.Б. Кості, К.В. Васильківський, О.Ю. Шевченко, В. Й. Лензіон, В.Г. Резнік / За ред.. А.І. Соколенка. –К.: АртЕк, 2000. -306с.
7. Фізико-хімічні властивості пакувальних матеріалів: навч. посібник / Костюк В. С, Соколенко А. І., Васильківський К. В. та ін. / За редакцією Соколенка А.І. / - К.: Кондор-Видавництво, 2013. - 402 с,
8. Соколенко А.І., Яровий В.Л., Піддубник В.А., Васильківський К.В., М 74 Шевченко О.Ю. Моделювання процесів пакування./ За редакцією Соколенка А.І./Підручник. – Вінниця: Нова Книга, 2004 – 272с.
Картон . Тара и упаковка/ Шредер В.Л., Йованович К.С., К.: ИАЦ «Упаковка». 1999. 192
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).