Вібраційні процеси та обладнання виробництв
Спеціальність: Машини і технології паковання
Код дисципліни: 7.131.04.O.001
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Гаврильченко Олександр Віталійович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 2.2. Завдання навчальної дисципліни
В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен знати:
- теоретичні основи вібротехніки;
- високоефективні автоматизовані виробничі технологічні процеси основані на використанні вібраційної техніки;
- конструкції вібромашин різного технологічного призначення;
- основні методики розрахунку вібраційних машин: заданих параметрів коливної системи, пружної системи, віброзбудника, системи керування та налагодження;
- методики експериментального дослідження коливних процесів та обробки дослідних даних.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент набуває здатності продемонструвати такі результати навчання:
- здійснювати розрахунок коливної системи вібромашини;
- проводити розрахунок та проектування вібраційних конвеєрів для транспортування штучних та сипких продуктів з плоскою та трубчастою
несучою поверхнею;
- здійснювати розрахунок та конструювання бункерних завантажувальних пристроїв;
- розробляти вібромашини для об’ємної обробки деталей (зняття задирок, полірування, поверхневого зміцнення тощо);
- проводити розроблення вібромашин для притирання плоских поверхонь деталей.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
Загальних:
1. Здатність навчатися, сприймати набуті знання у предмет¬ній області та інтегрувати їх з уже наявними (ЗК2);
2. Вміння розв’язувати поставлені задачі та ухвалювати відповідні обґрунтовані рішення (ЗК4);
3. Уміння ефективно спілкуватися на професійному та соціаль¬ному рівнях (ЗК6);
4. Мати навички розроблення та управління проектами для забезпечення високого рівня ефективності реалізації різних видів проектів у галузі вібраційних технологій та вібраційного обладнання (ЗК7);
5. Вміння діяти з соціальною відповідальністю та громадянською свідомістю (ЗК 8);
6. Навики використання інформаційних та комунікативних технологій, впровадження комп’ютерних програм та викорис¬тання існуючих (ЗК10);
7. Орієнтація на збереження довкілля (ЗК11).
Фахових:
1. Знання основних нормативно-правових актів та довідко¬вих матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів у галузі вібраційних процесів (ФК1).
2. Знання основ охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки при організації функціонування вібраційної техніки.
2. Здатність впроваджувати і використовувати нове обладнання в технологічних процесах технічної експлуатації та налагодження вібраційних машин(ФК5).
3. Знання будови, принципів роботи вібраційного обладнання та контрольно-вимірювальних систем (ФКC-1).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні
навчальні дисципліни
Вища математика
Теоретична механіка
Супутні і наступні
навчальні дисципліни
Автоматизоване проектування технологічного обладнання
Моделювання процесів та систем
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває комплекс теоретичних та практичних знань і навиків необхідних для проектування, налагодження та експлуатації вібраційних машин різного технологічного призначення ( вібраційні бункерні завантажувальні пристрої, конвеєри, вібраційні машини об’ємної обробки, сушарки, дробарки, млини, вібраційні столи тощо. Робоча програма розроблена відповідно до сукупності знань необхідних для створення нової вібраційної техніки.
Опис: 2.1.Зміст дисципліни.
2.1. Лекції – 32 год.
№
п/п
Найменування розділів, тем
Кількість годин
ДФН ЗФН
1 Тема 1. Питання 1.Типи коливань. Коливання у природі і техніці. Використання коливань техніці. Шкідливі та корисні коливання.
Тема 1. Питання 2. Механічні коливання. Незатухаючі гармонічні коливання. Рівняння коливань. Фаза. Відхилення. Швидкість. Прискорення. Власна частота коливань. Енергія коливань. Затухаючі коливання. 2
2 Тема 1. Питання 3. Вимушені коливання. Рівняння вимушених коливань. Системи з двома степенями свободи. Системи з розподіленими параметрами. 2
3 Тема 1. Питання 4. Частотні характеристики. Динамічне керування коливаннями. Параметричні системи. Потужність віброзбудника.
Вимушені коливання з урахуванням тертя. 2
4 Тема 1. Питання 5. Нелінійні системи з однією степеню свободи.
Особливості вимушених коливань у нелінійних системах. Резонанс у нелінійних системах. 2
5 Тема 2. Питання 1. Рух частинки по вібруючій поверхні. Вібраційне переміщення. Способи вібротранспортування , їх порівняльна характеристика. Класифікація та структурні схеми вібраційних конвеєрів. 2
6 Тема 2. Питання 2. Рівняння руху частинки по поверхні, яка вібрує за гармонічним законом. Режими руху та їх класифікація Усталений рух частинки при відсутності підкидання. Усталений рух частинки при наявності підкидання. Середня швидкість та середнє прискорення частинки при усталеному русі. 2
7 Тема 2. Питання 3. Коефіцієнт швидкості. Коефіцієнт тертя.
Експериментальне дослідження транспортування виробів на вібраційних конвеєрах.
Тема 2. Питання 4. Транспортування виробів на конвеєрах, несуча поверхня якого здійснює направлені коливання. Транспортування при негармонічному законі руху. Оптимальний закон коливання. 2
8 Тема 2. Питання 5. Транспортування виробів на конвеєрах, несуча поверхня якого здійснює направлені коливання. Транспортування виробів на конвеєрах, несуча поверхня якого здійснює незалежні коливання. 2
9
Тема 2. Питання 6. Транспортування виробів на конвеєрах, несуча поверхня якого здійснює бігармоничні коливання. Транспортування виробів на конвеєрах, несуча поверхня якого здійснює коливання у декількох напрямках.
Тема 2. Питання 7. Вибір оптимального закону руху виробів та матеріалів. Послідовність розрахунку вібраційних конвеєрів. 2
10 Тема 3. Питання 1. Типові схеми вібраційних бункерних завантажувальних пристроїв. Вибір основних конструктивних параметрів.
Тема 3. Питання 2. Типи пружних систем бункерних завантажувальних пристроїв. Орієнтуючі пристрої вібраційних бункерних завантажувальних пристроїв. 2
11 Тема 4. Питання 1. Електромагнітні віброзбудники. Схеми та способи керування. Розрахунок електромагнітного віброзбудника. 2
12 Тема 5. Питання 1. Дебалансні віброзбудники. Способи встановлення на конвеєрі та розрахунок 2
13 Тема 6. Питання 1. Способи вібраційного розділення середовища. Типи вібраційних сепараторів. Розрахунок сепараторів. 2
14 Тема 7. Питання 1. Вібраційна об’ємна обробка деталей. Типи вібраційних машин для об’ємної обробки деталей. Розрахунок конструктивних параметрів та приводу. 2
15 Тема 8. Питання 1. Дослідження вібраційних процесів машин. Первинні перетворювачі коливань машин. Обробка експериментальних даних. 2
16
Тема 9. Питання 1. Вібраційні стенди. Боротьба з шкідливими коливаннями. Демпфери. Амортизатори.
Тема 10. Питання 1. Перспективи використання вітротехніки у різних галузях виробництва. Сучасні дослідження в галузі вібротехніки. 2
Всього 32 год
Методи та критерії оцінювання: 5. Методи діагностики знань
Поточний контроль:
1. Захист звітів до лабораторних робіт проводиться в усній формі шля-хом опитування за темою та методикою проведення лабораторної роботи.
2. Захист контрольної роботи виконаної за індивідуальним завданням проводиться в усній формі шляхом опитування за тематикою контрольної роботи.
3. Захист звітів індивідуальних завдань з практичних робіт здійснюєть-ся за результатами тестового контролю виконуваного за тестовими завдан-нями Електронного навчально-методичного комплексу Віртуального навча-льного середовища дисципліни НУ «Львіввська політехніка» з дисципліни ВСТВ.
Підсумковий контроль екзаменаційний контроль.
4. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, здійс-нюється у письмовій формі за білетами, які складаються з тестових теоретич-них та практичних завдань. Усна та в усній формі шляхом опитування тео-ретичного матеріалу курсу.
5. Усна компонента екзаменаційного контролю проводиться у формі усного опитування за питаннями, що формуються згідно питань білета з пи-сьмової компоненти екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: 6. Критерії оцінювання результатів навчання студентів
Форма нав-чання Максимальна оцінка в балах
Поточний контроль (ПК) Екзаменаційний
контроль Разом за дис-циплі-ну
Лабо-раторні роботи Прак-тичні роботи Конт-рольні роботи Разом за ПК Письмова
компоне-нта Усна
компоне-нта
ДФН 15 20 35 55 10 100
ЗФН 15 20 35 55 10 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 8. Рекомендована література
Базова
1. Повідайло В. О. Вібраційні процеси та обладнання. Навчальний посібник.- Львів. Видавництво Національного університету «Львівська політехніка»,2004. – 248 с.
2. Назаренко І.І. Машини для будівництва будівельних матеріалів. – К.: КНУБА, 1999. – 488 с.
3.
Допоміжна
1. Вибрации в технике : Справочник.: В 6 т.-М.:Машиностроение,1978.-1981
Т.1 : Колебание линейных систем.-1978.-352 с.
Т.2 : Колебания нелинейных механических систем.1979.-351 с.
Т.3 : Колебание машин, конструкций и их элементов.-1980.-544 с.
Т.4 : Вибрационные процессы и машины. – 1981.-509 с.
Т.5 : Измерения и испытания. –1981. – 496 с.
Т.6 : Защита от вибрации ударов.- 1981. 496 с.
2.Василенко М.В. Теорія коливань і стійкості руху. Підручник. – К.: Вища шк., 2004. – 242 с.
3. Анісімов І.О. Коливання та хвилі. – К.: Академпрес, 2003. – 280 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Вібраційні процеси та обладнання виробництв (курсовий проєкт)
Спеціальність: Машини і технології паковання
Код дисципліни: 7.131.04.O.006
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Гаврильченко Олександр Віталійович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 2.1. Мета вивчення навчальної дисципліни
Метою дисципліни є вивчення основних параметрів коливних систем (амплітуди, періоду вільних та вимушених коливань, загасаючі коливання , відновлюючої сили тощо) для їх технічного використання.
Вивчення будови вібраційної машини та визначення основних її параметрів: частотно - фазові характеристики, динамічний коефіцієнт, амплітуду, частоту , затухання, явище резонансу, стійкість руху.
Вивчення розрахунку коливної системи вібромашин та обладнання вібраційної техніки:
вібраційних транспортерів;
вібраційних бункерних завантажувальних пристроїв;
вібраційних машин для об’ємної обробки (полірування, зміцнення, зняття задирок тощо);
вібраційних машин для плоского притирання.
Результати навчання: 2.2. Завдання навчальної дисципліни
В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен знати:
- теоретичні основи вібротехніки;
- високоефективні автоматизовані виробничі технологічні процеси основані на використанні вібраційної техніки;
- конструкції вібромашин різного технологічного призначення;
- основні методики розрахунку вібраційних машин: заданих параметрів коливної системи, пружної системи, віброзбудника, системи керування та налагодження;
- методики експериментального дослідження коливних процесів та обробки дослідних даних.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні
навчальні дисципліни
Вища математика
Теоретична механіка
Супутні і наступні
навчальні дисципліни
Автоматизоване проектування технологічного обладнання
Моделювання процесів та систем
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває комплекс теоретичних та практичних знань і навиків необхідних для проектування, налагодження та експлуатації вібраційних машин різного технологічного призначення ( вібраційні бункерні завантажувальні пристрої, конвеєри, вібраційні машини об’ємної обробки, сушарки, дробарки, млини, вібраційні столи тощо. Робоча програма розроблена відповідно до сукупності знань необхідних для створення нової вібраційної техніки.
Опис: 8. Рекомендована література
Базова
1. Повідайло В. О. Вібраційні процеси та обладнання. Навчальний посібник.- Львів. Видавництво Національного університету «Львівська політехніка»,2004. – 248 с.
2. Назаренко І.І. Машини для будівництва будівельних матеріалів. – К.: КНУБА, 1999. – 488 с.
3.
Допоміжна
1. Вибрации в технике : Справочник.: В 6 т.-М.:Машиностроение,1978.-1981
Т.1 : Колебание линейных систем.-1978.-352 с.
Т.2 : Колебания нелинейных механических систем.1979.-351 с.
Т.3 : Колебание машин, конструкций и их элементов.-1980.-544 с.
Т.4 : Вибрационные процессы и машины. – 1981.-509 с.
Т.5 : Измерения и испытания. –1981. – 496 с.
Т.6 : Защита от вибрации ударов.- 1981. 496 с.
2.Василенко М.В. Теорія коливань і стійкості руху. Підручник. – К.: Вища шк., 2004. – 242 с.
3. Анісімов І.О. Коливання та хвилі. – К.: Академпрес, 2003. – 280 с.
Методи та критерії оцінювання: 5. Методи діагностики знань
Поточний контроль:
1. Захист звітів до лабораторних робіт проводиться в усній формі шля-хом опитування за темою та методикою проведення лабораторної роботи.
2. Захист контрольної роботи виконаної за індивідуальним завданням проводиться в усній формі шляхом опитування за тематикою контрольної роботи.
3. Захист звітів індивідуальних завдань з практичних робіт здійснюєть-ся за результатами тестового контролю виконуваного за тестовими завдан-нями Електронного навчально-методичного комплексу Віртуального навча-льного середовища дисципліни НУ «Львіввська політехніка» з дисципліни ВСТВ.
Підсумковий контроль екзаменаційний контроль.
4. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, здійс-нюється у письмовій формі за білетами, які складаються з тестових теоретич-них та практичних завдань. Усна та в усній формі шляхом опитування тео-ретичного матеріалу курсу.
5. Усна компонента екзаменаційного контролю проводиться у формі усного опитування за питаннями, що формуються згідно питань білета з пи-сьмової компоненти екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: 6. Критерії оцінювання результатів навчання студентів
Форма нав-чання Максимальна оцінка в балах
Поточний контроль (ПК) Екзаменаційний
контроль Разом за дис-циплі-ну
Лабо-раторні роботи Прак-тичні роботи Конт-рольні роботи Разом за ПК Письмова
компоне-нта Усна
компоне-нта
ДФН 15 20 35 55 10 100
ЗФН 15 20 35 55 10 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 8. Рекомендована література
Базова
1. Повідайло В. О. Вібраційні процеси та обладнання. Навчальний посібник.- Львів. Видавництво Національного університету «Львівська політехніка»,2004. – 248 с.
2. Назаренко І.І. Машини для будівництва будівельних матеріалів. – К.: КНУБА, 1999. – 488 с.
3.
Допоміжна
1. Вибрации в технике : Справочник.: В 6 т.-М.:Машиностроение,1978.-1981
Т.1 : Колебание линейных систем.-1978.-352 с.
Т.2 : Колебания нелинейных механических систем.1979.-351 с.
Т.3 : Колебание машин, конструкций и их элементов.-1980.-544 с.
Т.4 : Вибрационные процессы и машины. – 1981.-509 с.
Т.5 : Измерения и испытания. –1981. – 496 с.
Т.6 : Защита от вибрации ударов.- 1981. 496 с.
2.Василенко М.В. Теорія коливань і стійкості руху. Підручник. – К.: Вища шк., 2004. – 242 с.
3. Анісімов І.О. Коливання та хвилі. – К.: Академпрес, 2003. – 280 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).