Стратегічний менеджмент
Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Код дисципліни: 7.073.04.O.004
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: к.е.н., доц. Петришин Н.Я.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: інтегральна компетентність:
здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачають проведення досліджень та/або здійснення інновацій за невизначеності умов і вимог.
загальні компетентності:
ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
ЗК3. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій.
ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
фахові компетентності:
СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів.
СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани.
СК9. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію.
Результати навчання: 1. ПРН1. Критично осмислювати, вибирати та використовувати необхідний науковий, методичний і аналітичний інструментарій для управління в непередбачуваних умовах;
2. ПРН2. Ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення;
3. ПРН5. Планувати діяльність організації в стратегічному та тактичному розрізах;
4. ПРН6. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Менеджмент.
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Проєктний менеджмент.
Фінансовий менеджмент.
Короткий зміст навчальної програми: Сутність, особливості та етапи розвитку стратегічного менеджменту. Місія і цілі організації. Аналізування внутрішнього та зовнішнього середовища підприємства. Стратегічні альтернативи. Портфельний аналіз підприємства. Реалізація стратегій організації. Стратегічне контролювання та реалізація стратегії з врахуванням ризику. Новітні інструменти стратегічного аналізу.
Опис: Тема 1. Сутність, особливості та етапи розвитку стратегічного менеджменту.
Сутність та значення стратегічного менеджменту. Функції стратегічного менеджменту. Відмінність між стратегічним менеджментом та стратегічним плануванням. Принципи стратегічного менеджменту. Особливості та можливості, міфи та ілюзії про стратегічний менеджмент. Розвиток стратегічного менеджменту. Моделі стратегічного планування. Сутність стратегії та її види.
Тема 2. Місія і цілі організації.
Місія організації: сутність та значення, проблеми формування. Цілі організації: сутність та класифікація, вимоги до формування. Дерево цілей.
Тема 3. Аналізування внутрішнього та зовнішнього середовища підприємства.
Аналізування факторів впливу зовнішнього середовища підприємства. Методи аналізування внутрішнього та зовнішнього середовища підприємства.
Тема 4. Стратегічні альтернативи.
Підходи до розроблення стратегічних альтернатив. Стратегічне позиціонування. Стратегії розвитку організації. Базові конкурентні стратегії М. Портера. Стратегії злиття підприємств. Горизонтальна та вертикальна інтеграції. Стратегії розвитку І. Ансоффа. Стратегії розвитку Ф. Котлера. Стратегічні карти. Стратегії виходу підприємства на зовнішні ринки. Міжнародні стратегії.
Тема 5. Портфельний аналіз підприємства.
Формування стратегічних зон господарювання. Матриця Бостонської консалтингової групи (БКГ). Портфельний аналіз за методом МакКінсі (матриця «привабливість-конкурентоспроможність»). Модель ADL/LC. Модель стратегічного аналізу PIMS.
Тема 6. Реалізація стратегій організації.
Реалізація стратегій на засадах управління змінами. Види та типи змін в організації. Опір змінам. Розроблення елементів реалізації стратегії підприємства. Мотивування реалізації стратегії. Розроблення тактики і політики.
Тема 7. Стратегічне контролювання та реалізація стратегії з врахуванням ризику.
Формування системи стратегічного контролювання та моніторингу. Формування та реалізація стратегій організації в умовах ризику.
Тема 8. Новітні інструменти стратегічного аналізу.
Стратегічний аналіз в управлінні підприємством. Новітні інструменти стратегічного анілзу: VMOST, SOAR, Maturity Models (Модель зрілості), Root Cause Analysis (аналіз головної причини), планування сценаріїв, дизайн-мислення, аналіз соцмереж, Value Proposition Canvas (канва ціннісної пропозиції), 4 Corner’s analysis by M. Porter (4кути аналізу М. Портера), Early warning systems (ранні системи попередження), War games (військові ігри).
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виконання та захист лабораторних і контрольних робіт, тестовий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточний контроль (40%): лабораторні роботи (35%), усне експрес-опитування (5%);
- екзаменаційний контроль (60%, екзамен): письмова компонента (45%), усна компонента (15%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Подольчак Н.Ю. Стратегічний менеджмент : навч. посібн. / Н.Ю. Подольчак. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 424 с.
2. Ігнатьєва І. А. Стратегічний менеджмент : підручник. Київ: Каравела, 2018. 480 с.
3. Сумець О. М. Стратегічний менеджмент : підручник / О. М. Сумець ; МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ, Кременч. льот. коледж. – Харків : ХНУВС, 2021. – 208 с.
4. Шевченко Л. С. Стратегічний інноваційний менеджмент: навч. посіб. Харків: Нац. юрид. ун-т імені Ярослава Мудрого. – 2019. – 155 с.
5. Стратегічний менеджмент : навч. посібн. / Г.І. Кіндрацька. – 2-ге вид., перероб. І доповн. – Львів : Видавництво Львівської політехніки. – 2010. – 406 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).