Стратегічний менеджмент

Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Код дисципліни: 7.073.04.O.004
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: к.е.н., доц. Петришин Н.Я.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є: вивчення основ теорії та методології стратегічного управління організаційними ресурсами; вивчення теоретичних концепцій стратегічного управління, методології та методик розробки та реалізації стратегій організації; оволодіння сучасними теоретичними основами стратегічного менеджменту та практичними навичками прийняття стратегічних рішень у процесі управління діяльністю та розвитком підприємств.
Завдання: інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачають проведення досліджень та/або здійснення інновацій за невизначеності умов і вимог. загальні компетентності: ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. ЗК3. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій. ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). фахові компетентності: СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів. СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани. СК9. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію.
Результати навчання: 1. ПРН1. Критично осмислювати, вибирати та використовувати необхідний науковий, методичний і аналітичний інструментарій для управління в непередбачуваних умовах; 2. ПРН2. Ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення; 3. ПРН5. Планувати діяльність організації в стратегічному та тактичному розрізах; 4. ПРН6. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Менеджмент. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Проєктний менеджмент. Фінансовий менеджмент.
Короткий зміст навчальної програми: Сутність, особливості та етапи розвитку стратегічного менеджменту. Місія і цілі організації. Аналізування внутрішнього та зовнішнього середовища підприємства. Стратегічні альтернативи. Портфельний аналіз підприємства. Реалізація стратегій організації. Стратегічне контролювання та реалізація стратегії з врахуванням ризику. Новітні інструменти стратегічного аналізу.
Опис: Тема 1. Сутність, особливості та етапи розвитку стратегічного менеджменту. Сутність та значення стратегічного менеджменту. Функції стратегічного менеджменту. Відмінність між стратегічним менеджментом та стратегічним плануванням. Принципи стратегічного менеджменту. Особливості та можливості, міфи та ілюзії про стратегічний менеджмент. Розвиток стратегічного менеджменту. Моделі стратегічного планування. Сутність стратегії та її види. Тема 2. Місія і цілі організації. Місія організації: сутність та значення, проблеми формування. Цілі організації: сутність та класифікація, вимоги до формування. Дерево цілей. Тема 3. Аналізування внутрішнього та зовнішнього середовища підприємства. Аналізування факторів впливу зовнішнього середовища підприємства. Методи аналізування внутрішнього та зовнішнього середовища підприємства. Тема 4. Стратегічні альтернативи. Підходи до розроблення стратегічних альтернатив. Стратегічне позиціонування. Стратегії розвитку організації. Базові конкурентні стратегії М. Портера. Стратегії злиття підприємств. Горизонтальна та вертикальна інтеграції. Стратегії розвитку І. Ансоффа. Стратегії розвитку Ф. Котлера. Стратегічні карти. Стратегії виходу підприємства на зовнішні ринки. Міжнародні стратегії. Тема 5. Портфельний аналіз підприємства. Формування стратегічних зон господарювання. Матриця Бостонської консалтингової групи (БКГ). Портфельний аналіз за методом МакКінсі (матриця «привабливість-конкурентоспроможність»). Модель ADL/LC. Модель стратегічного аналізу PIMS. Тема 6. Реалізація стратегій організації. Реалізація стратегій на засадах управління змінами. Види та типи змін в організації. Опір змінам. Розроблення елементів реалізації стратегії підприємства. Мотивування реалізації стратегії. Розроблення тактики і політики. Тема 7. Стратегічне контролювання та реалізація стратегії з врахуванням ризику. Формування системи стратегічного контролювання та моніторингу. Формування та реалізація стратегій організації в умовах ризику. Тема 8. Новітні інструменти стратегічного аналізу. Стратегічний аналіз в управлінні підприємством. Новітні інструменти стратегічного анілзу: VMOST, SOAR, Maturity Models (Модель зрілості), Root Cause Analysis (аналіз головної причини), планування сценаріїв, дизайн-мислення, аналіз соцмереж, Value Proposition Canvas (канва ціннісної пропозиції), 4 Corner’s analysis by M. Porter (4кути аналізу М. Портера), Early warning systems (ранні системи попередження), War games (військові ігри).
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виконання та захист лабораторних і контрольних робіт, тестовий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточний контроль (40%): лабораторні роботи (35%), усне експрес-опитування (5%); - екзаменаційний контроль (60%, екзамен): письмова компонента (45%), усна компонента (15%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зра
Рекомендована література: 1. Подольчак Н.Ю. Стратегічний менеджмент : навч. посібн. / Н.Ю. Подольчак. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 424 с. 2. Ігнатьєва І. А. Стратегічний менеджмент : підручник. Київ: Каравела, 2018. 480 с. 3. Сумець О. М. Стратегічний менеджмент : підручник / О. М. Сумець ; МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ, Кременч. льот. коледж. – Харків : ХНУВС, 2021. – 208 с. 4. Шевченко Л. С. Стратегічний інноваційний менеджмент: навч. посіб. Харків: Нац. юрид. ун-т імені Ярослава Мудрого. – 2019. – 155 с. 5. Стратегічний менеджмент : навч. посібн. / Г.І. Кіндрацька. – 2-ге вид., перероб. І доповн. – Львів : Видавництво Львівської політехніки. – 2010. – 406 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).