Теорія та філософія права (курсова робота)

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.D8.00.O.015
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Керівники курсових робіт
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Поглиблення, узагальнення і закріплення знань із теорії та філософії права та їх застосування при вирішенні конкретного теоретико-правового завдання.
Завдання: Завдання курсової роботи відповідно до освітньої програми: - розвинути здібності студентів, зокрема їх здатність поглиблено аналізувати наукову літературу з теорії та філософії права, чинні нормативно-правові акти України й матеріали юридичної практики; - виробити вміння систематизувати й узагальнювати науковий та практичний матеріал, критично його оцінювати; - закріпити навички формування загальнотеоретичних, філософсько-правових понять, аргументованого, логічного, грамотного викладення положень теорії та філософії права; - навчити студентів застосовувати ці положення для аналізу юридичної практики. Виконання курсової роботи має сприяти формуванню у студентів навичок творчої, дослідницької роботи. Написання курсової роботи передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ) Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності Загальні компетентності (ЗК). ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК) СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві. СК2. Здатність аналізувати ретроспективи розвитку правових явищ та процесів у контексті їх впливу на сучасну правову систему. СК12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиції. СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Результати навчання: Програмні результати навчання (РН): РН3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. РН6. Оцінювати недоліки і переваги певних правових аргументів, аналізуючи відому проблему РН7. Складати та узгоджувати план власного прикладного дослідження і самостійно збирати матеріали за визначеними джерелами. РН16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів. РН17. Виокремлювати і аналізувати юридично значущі факти і робити обґрунтовані правові висновки. Комунікація (КОМ) КОМ 3. Доносити до респондента матеріал з певної проблематики доступно і зрозуміло.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Теорія та філософія права, ч. 1, Правове забезпечення гендерної рівності. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Теорія та філософія права, ч. 2, Конституційне право України, Юридична логіка, Міжнародний захист прав людини, Європейський суд з прав людини: практика діяльності.
Короткий зміст навчальної програми: Курсова робота з теорії та філософії права є одним із важливих видів індивідуальних завдань студентів. Особливість такого виду завдання обумовлена і специфікою, значущістю дисципліни «Теорія та філософія права». Теорія та філософія права є фундаментальною, методологічною, світоглядною дисципліною, значення якої в юридичній науці зумовлено універсальною системою знань про право-державні закономірності. Теорія та філософія права досліджує загальнотеоретичні та філософсько-правові закономірності виникнення, структурування, функціонування та розвитку права і держави; визначає загальнотеоретичні та філософсько-правові поняття, які мають методологічне значення для галузевих юридичних наук. Ця дисципліна викладається в усіх юридичних закладах України і становить концептуальний фундамент фахової підготовки юристів.
Опис: 1. Теорія та філософія права в системі юридичної науки (правознавства). 2. Методологія юридичної науки. 3. Соціальна сутність права та основні підходи до праворозуміння. 4. Природне праворозуміння. Основоположні права і свободи. 5. Права, свободи та обов’язки як предмет забезпечення юридичним регулюванням. 6. Право і держава як правовий інститут. 7. Сутність сучасних соціально-демократичнх держав. 8. Верховенство права та правова держава. 9. Форми держави. 10. Право і способи організації державної влади. 11. Право, держава та політична система суспільства: їх взаємозв’язок. 12. Правові (юридичні) норми. 13. Об’єктивне юридичне право. Інші соціальні регулятори поведінки. 14. Сутнісна типологія позитивного права та його принципи. 15. Джерела права. 16. Система права. Система і систематизація нормативно-правових актів. 17. Правотворення і правотворчість (нормотворчість). 18. Правові відносини. 19. Правомірна поведінка. Законність та правопорядок. 20. Реалізація та застосування юридичних норм. 21. Тлумачення юридичних норм. 22. Правопорушення та юридична відповідальність. 23. Юридичне регулювання суспільних відносин. 24. Юридична практика та юридичний процес. 25. Правові системи світу. Місце правової системи України серед них. 26. Методологія філософії права і держави. 27. Гносеологія філософії права. 28. Онтологія та деонтологія природного права. 29. Антиномії філософії права: надприродні модуляції. 30. Буття та існування людини.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: написання курсової роботи, виступи під час захисту курсових робіт, відповіді на запитання під час захисту курсової роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Національному університеті «Львівська політехніка». За виконання та захист курсової роботи студент може максимально отримати 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Загальна теорія права і держави: навчальний посібник /Я. Бариська, З. Погорєлова, Т. Попович. Ужгород, 2021. 550 с. 2. Кельзен Г. Чисте правознавство: з додатком: Проблеми справедливості / пер. з нім. О. Мокровольського. Київ: Юніверс, 2004. 496 с. 3. Кельман М.С. Загальна теорія права / М.С. Кельман. Тернопіль: ТОВ «Тернограф». 2024. 364 с. 4. Кельман М.С., Ярмол Л.В., Коваль І.М. Загальна теорія держави та права: навчально-методичний посібник (Імітаційно-схематична форма науково-пізнавальної діяльності). Тернопіль: ТзВО «Тернограф», 2021. 204 с. 5. Кельман М.С., Ярмол Л.В., Колич О.І., Цебенко С.Б. Теорія та філософія права. Ч. 1: електронний навчально-методичний комплекс. Сертифікат № 05031. Номер та дата реєстрації: Е41-138-438/2022 від 01.12.2022 р. URL: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14290 6. Козюбра М.І. Практична філософія права: Монографія. К: «ДУХ І ЛІТЕРА». 2024. 496с. 7. Максимов С. Теорія природного права: концептуальний і доктринальний виміри. Право України. 2021. № 1. С. 43-65. 8. Незалежність України: права людини та національна безпека: збірник матеріалів П‘ятої міжнародної науково-практичної конференції (Львів, 4 квітня 2025 року) / за ред. проф. В.Б. Ковальчука, проф. Л.В. Ярмол; Навчально- науковий інститут права, психології та інновоційної освіти Національного університету «Львівська політехніка». Львів-Острог: вид-во ТОВ «4Фемілі», 2025. 296 с. 9. Оніщенко Н.М. Ефективність та якість законодавства в контексті регуляторної політики. Наука і техніка. 2022. № 6(6). С. 363-371. 10. Петришин О. Зміст і форма права в контексті завдань правотворчості та правозастосування: основні концепції та підходи. Право України. 2021. № 12. С. 33-41. 11. Рабінович П., Рабінович С., Панкевич О. Праворозуміння – концептуально-методологічний фундамент формування та розвитку правової доктрин (за матеріалами журнальної дискусії 2021-2023 р.р.). Право України. 2023. № 3. С. 18-34. 12. Рабінович П.М. Основи теорії та філософії права: навч. посібник. Львів: Видавництво ЛОБФ «Медицина і право», 2021. 256 с. 13. Северінова О.Б. Теорія держави і права: навчальний посібник. Київ: Дакор, 2021. 103 с. 14. Сливка С.С., Романова А.С. Філософія права: навчальний посібник. Львів: Ліга-прес, 2021. 250 с. 15. Сливка С.С., Романова А.С., Коваль І.М. Філософія права: визначники у термінах та сентенціях: навч. посібник. Львів: Растр-7, 2022. 154 с. 16. Сухонос В.В. Теорія держави і права: підручник (стеоретипне видання). 2023. 544 с. 17. Теорія держави і права: підручник /В.М. Марчук та ін.; за заг. ред. Л. Ніколаєвої, Т. Горжія. Київ: Київський національний торговельно-економічний університет, 2021. 423с. 18. Теорія та філософія права, частина 1: методичні вказівки до самостійної роботи для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 „Право”. / укладачі: Ярмол Л.В., Кельман М.С., Колич О.І. Львів: Національний Університет “Львівська політехніка”, 2022. 57 с. 19. Теорія та філософія права, частина 1: методичні вказівки щодо виконання контрольних робіт для студентів заочної форми навчання для спеціальності 081 «Право» / Укладач: Ярмол Л.В. Львів: Національний Університет “Львівська політехніка”, 2022. 20 с. 20. Теорія та філософія права, частина 1: методичні вказівки щодо проведення семінарських занять для студентів заочної форми навчання першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 „Право” /укл.: Ярмол Л.В. Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2022. 58 с. 21. Теорія та філософія права: методичні вказівки щодо виконання та захисту курсових робіт для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право» / укладачі Л.В. Ярмол. Львів: Національний Університет «Львівська політехніка», 2022. 32 с. 22. Урядовий портал - Єдиний веб-ресурс органів виконавчої влади України. URL: http://www.kmu.gov.ua/ 23. Ярмол Л. В. Практикум з «Теорії та філософії права, частина 1» для студентів денної форми навчання першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право». Львів, 2024. 128 с. 24. Офіційний сайт ООН. URL: http://www.un.org/ 25. Офіційний сайт Європейського суду з прав людини. URL: http://www.echr.coe.int/ 26. Офіційне ітернет представництво Президента України. URL: http://www.president.gov.ua/ 27. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: http:www.rada.gov.ua 28. Офіційний сайт Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. URL: http://www.ombudsman.gov.ua/ua/page/secretariat/docs/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).