Медичне право

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.D8.02.E.061
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Жаровська Ірина Мирославівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомити студентів з основами правового регулювання медичних правовідносин, правами та законними інтересами пацієнтів, взаємодії між медичним працівником та пацієнтом та іншим складовим медичного права. Вагомим завданням є також проаналізувати правовове регулювання суспільних відносин у галузі охорони здоров’я та розкрити підходи до виокремлення медичного права в окрему галузь права України.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності. Загальні компетентності (ЗК): ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК): СК4. Здатність застосовувати Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод, а також прецедентну практику Європейського суду з прав людини. СК7. Здатність застосовувати норми та інститути права, щонайменше з таких галузей, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, трудове право, кримінальне і кримінальне процесуальне право. СК11. Здатність визначати належні та прийнятні для юридичного аналізу факти. СК12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиції. СК14. Здатність до консультування з правових питань, зокрема, можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів, відповідно до вимог професійної етики, належного дотримання норм щодо нерозголошення персональних даних та конфіденційної інформації.
Результати навчання: Компетентності професійного спрямування (ПК): ПК.2.7. Розуміння змісту правовідносин у сфері медичного обслуговування. Програмні результати навчання (РН): РН3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. РН19. Надавати консультаціі? щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях. Автономія і відповідальність (АіВ): 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Цивільне право, Адміністративне право. Супутні і наступні навчальні дисципліни: -
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна призначена допомогти студентам опанувати знання з теорії медичного права, чинного законодавства щодо регулювання правовідносин у сфері охорони здоров’я. «Медичне право» передбачає комплексну підготовку правників з метою формування і розвитку їх професійної компетенції у галузі медичного права, спрямована на отримання необхідного обсягу теоретичних медико-правових знань, набуття практичних навичок спеціалізованого правозахисту й правозастосування, оволодіння достатнім рівнем правової культури і правосвідомості для збереження балансу взаємин між суб’єктами медичних правовідносин і дотримання прав людини у сфері охорони здоров’я. Медичне право як новітнє правове явище в Україні перебуває на етапі перманентного стабільного розвитку, розширюється коло фахівців, для яких ця сфера становить професійний інтерес, опановуються нові горизонти та відбувається інтеграція у світові тенденції цієї царини.
Опис: 1. Медичне право в системі права України (визначення медичного права; місце в системі права України; джерела медичного права; предмет і метод правового регулювання). 2. Міжнародні та національні медичні стандарти (поняття медичних стандартів; міжнародні нормативи (ВООЗ, ЄС); українські клінічні протоколи; роль МОЗ у стандартизації медичної допомоги). 3. Права людини у сфері охорони здоров’я (основні права пацієнтів; правові механізми їх реалізації; міжнародно-правові акти у сфері охорони здоров’я; дотримання прав у медичній практиці). 4. Принципи медичного права (загальні принципи: законність, гуманізм, доступність; спеціальні принципи: добровільність лікування, інформована згода, медична таємниця). 5. Правове регулювання медичної інформації (визначення медичної інформації; режим конфіденційності; права пацієнтів на доступ до своєї інформації; захист персональних даних). 6. Правове регулювання окремих сфер медичних відносин (трансплантологія, психіатрія, репродуктивна медицина, паліативна допомога, медико-соціальна експертиза). 7. Право пацієнта на інновації (поняття інновацій у медицині; клінічні випробування; поінформована згода на експериментальне лікування; етичні аспекти використання новітніх технологій). 8. Гарантії прав пацієнта (державні та правові механізми захисту прав пацієнтів; можливості звернення до суду; роль омбудсмена; відповідальність медичних закладів). 9. Правовий статус медичного працівника (права, обов’язки, соціальні гарантії; ліцензування і сертифікація; захист професійної діяльності; правові наслідки порушень). 10. Професійна етика та медична деонтологія (поняття етики та деонтології; етичні принципи в медицині; кодекси честі; взаємовідносини між медпрацівниками і пацієнтами). 11. Юридична відповідальність у сфері охорони здоров’я (види юридичної відповідальності: кримінальна, адміністративна, цивільна, дисциплінарна; приклади правопорушень у медичній сфері).
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне та фронтальне опитування, виступи на практичних (семінарських) заняттях; виконання тестових завдань; контрольні роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольного заходу під час СК – екзамену. Кількість балів, відведених на ПК складає 40 балів. Екзаменаційний контроль – 60 балів. Максимальна оцінка в балах разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Триньова Я.О., Менджул М.В., Стеценко С.Г., Булеца С.Б., Харитонова О.І., Майданник Р.А., Сенюта І.Я. Медичне право. К.:ТОВ "РІК-У", 2021 720 с 2. Чеховська І. В. Медичне право України: навчальн. посіб. Ірпінь : Університет ДФС України, 2020. 480 с. 3. Медичне право України : практикум / уклад.: І. Я. Сенюта, І. О. Богомазова, О. Ю. Кашинцева, Д. Й. Клапатий, Р. А. Майданик, О. Є. Січкоріз, Х. Я. Терешко, У. Я. Хребтань, Х. М. Шубак ; заг. ред. І. Я. Сенюта. Львів: Світ, 2014. 4. Стеценко С. Г., Стеценко В. Ю., Сенюта І. Я. Медичне право України: підручник / за заг. ред. д.ю.н., проф. С. Г. Стеценка. К.: Всеукраїнська асоціація видавців «Правова єдність», 2008. 507 с 5. Охрана здоровья и права человека: ресурсное пособие / под научной редакцией И.Я. Сенюты (версия на рус. языке). 5-е изд., доп. Львов : Издательство ЛОБФ "Медицина и право", 2015 . 989 с. 6. Медичне право України: навчальний посібник / [укладач Котуха О.С.]. – Львів: Видавництво Львівська комерційна академія, 2014. 7. Щирба М. Ю. Правовий статус пацієнтів: теоретико-правове дослідження: монографія. Луцьк: СПД Гадяк Жанна Володимирівна, друкарня «Волиньполіграф», 2019. 492 с. 8. Суходубова І. В. Медичне право в Україні: проблеми та перспективи розвитку Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія : Юридичні науки. 2021. № 11(2). С. 37-43. 9. Хмара М. В. Медичне право в контексті актуальних проблем біоетики: перинатологічний аспект Молодий вчений. 2020. № 12(1). С. 19-25. 10. Швець Ю. Ю. Теоретико-правові засади механізму адміністративно-правового забезпечення права особи на охорону здоров’я Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія : Юридичні науки. 2021. № 1. С. 46-52. 11. Щирба М. Ю. Правовий статус пацієнтів: теоретико-правове дослідження: монографія. Луцьк: СПД Гадяк Жанна Володимирівна, друкарня «Волиньполіграф», 2019. 492 с 12. Берч В. В. Соматичні права та медичне право: питання захисту гідності та автономії. Аналітично-порівняльне правознавство. 2023. № 5. С. 92-95. 13. Святошнюк А. Л. Щодо особливостей визначення "медичне страхування" та "страхова медицина" в правовому полі Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Право. - 2023. Вип. 79(1). С. 232-236.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).