Промислова екологія
Спеціальність: Цивільна безпека
Код дисципліни: 6.263.00.O.013
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Олег НАГУРСЬКИЙ
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Ознайомити студентів з типовими апаратами та технологічними схемами очищення промислових викидів в навколишнє середовище від механічних та хімічних включень на хімічних, хіміко-фармацевтичних, нафтохімічних, харчових та інших підприємствах, а також основними фізико-хімічними закономірностями протікання вище названих процесів;
• вивчити конструкції типової апаратури;
• навчити студентів здійснювати розрахунок очисних інженерних споруд.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетенцій:
загальні компетентності:
• Навики здійснення безпечної діяльності.
• Прагнення до збереження навколишнього середовища;
фахові компетентності:
• Здатність до застосовування тенденцій розвитку техніки і технології захисту людини, матеріальних цінностей і довкілля від небезпек техногенного і природного характеру та обґрунтованого вибору засобів та систем захисту людини і довкілля від небезпек.
• Здатність організовувати нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної, промислової безпеки та охорони праці.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
• Передбачати екологічно-збалансовану діяльність, необхідний рівень індивідуальної безпеки та психічного здоров'я у разі виникнення типових небезпечних подій.
• Ідентифікувати небезпеки та можливі їх джерела, оцінювати ймовірність виникнення небезпечних подій та їх наслідки.
• Пояснювати номенклатуру, класифікацію та параметри уражальних чинників джерел техногенних і природних надзвичайних ситуацій та результати їх впливів.
• Пояснювати вимоги щодо узабезпечення та захисту суб’єктів господарювання, положення та вимоги щодо безпечності, ідентифікації, паспортизації та ведення реєстрів об’єктів підвищеної небезпеки та потенційно небезпечних об’єктів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Фізика
Вища математика
Супутні навчальні дисципліни
Безпека життєдіяльності (вступ до фаху)
Хімія
Короткий зміст навчальної програми: Курс “Промислова екологія” є складовою частиною підготовки студентів, на базі якого формуються спеціальні знання спеціалістів.
Різновидність процесів, обладнання та технологій очищення промислових викидів зводиться до вивчення значної кількості типових технологій, методів та способів, з яких можуть бути синтезовані виробничі очисні споруди різного виду складності. В даному курсі вивчають механічні, фізичні, фізико-хімічні, хімічні та біологічні методи очищення промислових відходів, машини, апарати, обладнання та технологічні схеми для їх реалізації. Наводяться приклади розрахунку та проектування обладнання для здійснення технологічного процесу очищення. Це дасть можливість придбати навики майбутнім спеціалістам в розробленні спеціальних технологічних схем захисту людини та навколишнього середовища від промислових забруднень.
Опис: 1. Вступ
Oб’єкт та предмет пpoмиcлoвoi eкoлoгii
Поняття та структура біосфери
Техносфера
2. Тexнoгeннo-eкoлoгiчна cитyaцiя в Укpaiнi
Основні джерела забруднень атмосферного повітря на промислових підприємствах.
Основні джерела забруднень стічної води на промислових підприємствах.
Енергетичне забруднення довкілля.
3.Екологічна характеристика основних галузей промисловості
Металургійне виробництво.
Паливно-енергетичний комплекс.
Гірничо-видобувна галузь.
Електроенергетика.
Транспорт.
Хімічна галузь.
Лісопереробна галузь.
Сільсько-господарське виробництво.
4.Захист атмосферного повітря
Характеристика аеродисперсних систем.
Властивості промислового пилу.
Очищення від викидів промислового пилу.
Характеристика газо- та пароподібних забрудників.
Очищення викидів газо- та пароподібних домішок.
5.Захист гідросфери
Механічні методи очищення стічних вод.
Хімічні та фізико-хімічні методи очищення стічних вод.
Біологічне та термічне очищення стічних вод.
Технологічні схеми процесів.
6. Захист земельних ресурсів
7.Захист довкілля від забруднення твердими відходами
Тверді промислові відходи
Тверді побутові відходи.
8. Захист довкілля від енергетичного забруднення
Теплове забруднення.
Віброакустичне забруднення.
Радіоактивне забруднення та іонізуючі випромінювання.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль:
Виконання індивідуальних практичних завдань.
Розрахунково-графічна робота.
Усне опитування на практичних заняттях.
Підсумковий контроль: Складання екзамену (письмової та усної компоненти):
Письмова компонента:
Завдання 1-го рівня – тести;
Завдання 2-го рівня – розкрити зміст поняття, дати визначення;
Завдання 3-го рівня – індивідуальне завдання.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль
Лабораторні заняття: 20 балів
Практичні заняття: 20 балів
Розрахунково-графічна робота: 10 ьалів
Загалом за поточний контроль: 50 балів
Екзаменаційний контроль
Письмова компонента: 40 балів
Усна компонента: 10 балів
Загалом за екзаменаціний контроль: 50 балів
Загалом за дисципліну 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Промислова екологія: Навчальний посібник. / С.О. Апостолюк, В.С. Джигирей, І.А.Соколовський та ін. – 2-е видання виправлене і доповнене К.: Знання, 2012. – 430 с. http://westudents.com.ua/knigi/91-promislova-ekologya-apostolyuk-CO.html
2. Промислова екологія/За редакцією Филипчука В.Л./: Навч. посібник. – Рівне: НУВГП, 2013. – 495 с.
3. Інженерна екологія: Загальний курс. Ч.1: навч. посібник / Гумницький Я.М., Петрушка І.М.– Львів: Видавництво Національного універ¬ситету “Львівсь¬ка політехніка”, 2015. – 260 с.
4. Інженерна екологія: Загальний курс. Ч.2: навч. посібник / Гумницький Я.М., Петрушка І.М.– Львів: Видавництво Національного універ¬ситету “Львівсь¬ка політехніка”, 2016. – 348 с.
5. Мальований М.С.Використання капсульованих мінеральних добрив – ефективний спосіб попередження забруднення агроекосистем / Мальований, Нагурський О.А., Синельніков С.Д., Ващук В.В., Тимчук І.С. Соціо-еколого-економічний розвиток агропродовольчої сфери України в сучасних умовах: проблеми та шляхи їх розв’язання. Монографія. За ред. д.е.н., проф. Павлова О.І. - Одеська національна академія харчових технологій, 2015. – С.274-286.
6. Нагурський О.А. Безпека життєдіяльності людини у крнцепції реалізації цілей сталого розвитку : монографія / за ред. Нагурського О.А. – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2020. – 292 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).