Проєктування екологічних мереж
Спеціальність: Екологія та охорона навколишнього середовища
Код дисципліни: 7.101.01.E.018
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: к.т.н., асистент Голець Наталія Юліанівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Здатність обґрунтовувати необхідність та розробляти заходи, спрямовані на збереження ландшафтно-біологічного різноманіття та формування екологічної мережі.
Знати фактори, що визначають формування ландшафтно-біологічного різноманіття та аналізувати наслідки антропогенного впливу на природні середовища.
Дисципліна має на меті формування навичок з проектування екологічних мереж регіонів, екокоридорів, їх оцінки та функціонального призначення. Вивчення навчальної дисципліни «Проектування екологічних мереж» надає майбутнім фахівцям комплекс знань щодо теоретичного та практичного підґрунтя охорони природи, організації, планування та проведення природоохоронної діяльності, формування у студентів системного екологічного мислення та навичок прийняття оптимальних управлінських рішень в галузі проектування екологічних мереж, ефективності природоохоронної діяльності та збалансованого ведення лісового, мисливського та садово-паркового господарства в межах наявних, а також створення нових об’єктів і територій екололгічної мережі. Ця дисципліна знайомить студентів з міжнародними принципами, підходами та національними законодавчими і нормативними основами охорони природи, збалансованого природокористування з метою гармонізації відносин в системі «суспільство-природа». Вона несе екоцентричну функцію та сприяє формуванню екологічної свідомості у студентів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Нормування та прогнозування емісій промислових забруднень.
• Методологія досліджень та моделювання процесів очищення промислових відходів.
Короткий зміст навчальної програми: Етапи розвитку заповідної справи в Україні та формування екомережі. Європейська програма створення екомереж. Особливості формування національних екологічних мереж країн Євросоюзу. Європейські екокоридори. Нормативно-правові засоби формування екомережі. Принципи формування, збереження та використання екомережі.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль, усне опитування (30%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Гроздинський М.Д., Стеценко М.П. Заповідна справа в Україні: навчальний посібник. // К,: Географіка, 2003. – 306 с.
2. В.М.Самойленко, Н.П.Корогода. Геоінформаційне моделювання екомережі. // К.: Ніка-Центр, 2006. – 224 с.
3. Попович С.Ю. Природно-заповідна справа: навчальний посібник. // К.: Арістей, 2007. – 480 с.
4. Товажнянський Л. Л. Управління природоохоронною діяльністю : навч. посібн. / Л. Л. Товажнянський, Ю. Г. Масікевич, В. Д. Солодкий та інш. – Харків: НТУ "ХПІ", 2002. – 304 с.
Проєктування екологічних мереж (курсовий проєкт)
Спеціальність: Екологія та охорона навколишнього середовища
Код дисципліни: 7.101.01.E.020
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: к.т.н., асистент Голець Наталія Юліанівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Вміти вибирати оптимальну стратегію щодо проблем та формування територій природно-заповідного фонду та екологічної мережі.
Здатність управляти проектом в процесі проектування екологічної мережі.
Дисципліна має на меті формування навичок з проектування екологічних мереж регіонів, екокоридорів, їх оцінки та функціонального призначення. Вивчення навчальної дисципліни надає майбутнім фахівцям комплекс знань щодо теоретичного та практичного підґрунтя охорони природи, організації, планування та проведення природоохоронної діяльності, формування у студентів системного екологічного мислення та навичок прийняття оптимальних управлінських рішень в галузі проектування екологічних мереж, ефективності природоохоронної діяльності та збалансованого ведення лісового, мисливського та садово-паркового господарства в межах наявних, а також створення нових об’єктів і територій екололгічної мережі. Ця дисципліна знайомить студентів з міжнародними принципами, підходами та національними законодавчими і нормативними основами охорони природи, збалансованого природокористування з метою гармонізації відносин в системі «суспільство-природа». Вона несе екоцентричну функцію та сприяє формуванню екологічної свідомості у студентів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Нормування та прогнозування емісій промислових забруднень.
• Методологія досліджень та моделювання процесів очищення промислових відходів.
Короткий зміст навчальної програми: Можливості використання ГІС технологій для побудови екомережі. Проектування екомереж на ландшафтно-екологічній основі. Особливості проектування «ядра» та «екокоридору». Розроблення схеми екомережі. Менеджмент екомережі.
Методи та критерії оцінювання: підсумковий контроль - захист курсового проекту (100%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Гроздинський М.Д., Стеценко М.П. Заповідна справа в Україні: навчальний посібник. // К,: Географіка, 2003. – 306 с.
2. В.М.Самойленко, Н.П.Корогода. Геоінформаційне моделювання екомережі. // К.: Ніка-Центр, 2006. – 224 с.
3. Попович С.Ю. Природно-заповідна справа: навчальний посібник. // К.: Арістей, 2007. – 480 с.
4. Товажнянський Л. Л. Управління природоохоронною діяльністю : навч. посібн. / Л. Л. Товажнянський, Ю. Г. Масікевич, В. Д. Солодкий та інш. – Харків: НТУ "ХПІ", 2002. – 304 с.