Нормування і прогнозування емісій промислових забруднень

Спеціальність: Екологічний контроль та аудит
Код дисципліни: 7.101.02.O.003
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: к.т.н., доцент Люта Оксана Володимирівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни: формування у студентів теоретичних знань та практичних навичок щодо методів нормування, оцінки та прогнозування викидів забруднюючих речовин від промислових джерел. Дисципліна спрямована на вивчення сучасних підходів до регулювання промислових викидів, моделювання їх розповсюдження в атмосферному повітрі та розробку стратегій мінімізації негативного впливу на довкілля.
Завдання: Загальні компетентності: ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері екології, охорони навколишнього середовища та збалансованого природокористування при здійсненні професійної діяльності або в процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій, та характеризуються комплексністю і невизначеністю умов та вимог. Фахові компетентності: К06. Здатність до пошуку оброблення та аналізу інформації з різних джерел. К12. Здатність застосовувати нові підходи до аналізу та прогнозування складних явищ, критичного осмислення проблем у професійній діяльності. К18. Здатність оцінювати рівень негативного впливу природних та антропогенних факторів екологічної небезпеки на довкілля та людину.
Результати навчання: Програмі результати навчання: ПР01. Знати та розуміти фундаментальні і прикладні аспекти наук про довкілля. ПР08. Уміти доносити зрозуміло і недвозначно професійні знання, власні обґрунтування і висновки до фахівців і широкого загалу. ПР11. Уміти використовувати сучасні інформаційні ресурси з питань екології, природокористування та захисту довкілля. ПР12 Уміти оцінювати ландшафтне і біологічне різноманіття та аналізувати наслідки антропогенного впливу на природні середовища ПР13. Уміти оцінювати потенційний вплив техногенних об’єктів та господарської діяльності на довкілля. ПР15. Оцінювати екологічні ризики за умов недостатньої інформації та суперечливих вимог. ПР16. Вибирати оптимальну стратегію господарювання та/або природокористування в залежності від екологічних умов.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Метеорологія і кліматологія Геологія з основами геоморфології Раціональне природокористування та ресурсозбереження Методологія досліджень та моделювання процесів очищення промислових відходів. Оцінка впливу на навколишнє середовище
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна охоплює теоретичні основи методів наукового екологічного нормування та прогнозування, що є основою для оцінки та управління рівнем забруднення довкілля. Розглядаються елементи теорії переносу і розсіювання забруднень в атмосфері та водному середовищі, включаючи статистичні моделі розсіювання з точкових джерел та теорію конвективно-дифузійного розсіювання. Особлива увага приділяється впливу метеорологічних умов на ефективність розсіювання газових викидів, а також нормуванню та прогнозуванню якості поверхневих вод за умов забруднення стічними водами. Аналізуються процеси розсіювання забруднень у водному середовищі та його здатність до самоочищення. Також розглядаються методи нормування забруднень у ґрунтах та прогнозування їхньої забрудненості. Дисципліна сприяє формуванню у студентів глибокого розуміння механізмів розповсюдження забруднень у різних природних середовищах і розробці науково обґрунтованих заходів для мінімізації їхнього негативного впливу.
Опис: Тема 1. Теоретичні основи методів наукового екологічного нормування та прогнозування. Тема 2. Елементи теорії процесів переносу і розсіювання забруднень в атмосфері і у водному середовищі. Тема 3. Статистичні моделі розсіювання з точкових джерел. Тема 4. Теорія конвективно-дифузійного розсіювання забруднень. Тема 5. Вплив метеорологічних умов на ефективність розсіювання газових викидів. Тема 6. Розрахунок забруднення приземного шару повітря викидами з багатьох джерел. Тема 7. Нормування і прогнозування якості поверхневих вод в умовах забруднення стічними водами. Тема 8. Теоретичні основи розсіювання забруднень і самоочищення водного середовища. Тема 9. Нормування забруднень в ґрунтовому середовищі та прогнозування забрудненості ґрунтів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль, усне опитування (40%) Підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 40 балів Екзаменаційний контроль: 1. Письмова компонента - 50 балів 2. Усна компонента - 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Люта О. В. Нормування і прогнозування емісій промислових забруднень: навчальний посібник / О. В. Люта, В. В. Сабадаш. – Львів: Новий Світ-2000, 2021. – 151 c. 2. Лаврик В.І. Моделювання і прогнозування стану довкілля: Підручник. – К.: Вид. дім “Академія”, 2010. – 400 с. 3. Войцицький А.П. Нормування антропогенного навантаження на природне середовище. Конспект лекцій, - Житомир: ДАУ, 2005. -132 с. 4. Тарасова В.В., Малиновський А.С., Рибак М.Ф. Екологічна стандартизація і нормування антропогенного навантаження на природне середовище Навчальний посібник. - К: Центр учбової літератури, 2007. – 276 с. 5. Нормування антропогенного навантаження на навколишнє середовище. Частина 1. Нормування інгредієнтного забруднення: навчальний посібник / Петрук В. Г., Васильківський І. В., Іщенко В. А., Петрук Р. В., Турчик П. М. – Вінниця : ВНТУ, 2013. – 253 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).