Професійна та цивільна безпека
Спеціальність: Прикладна екологія та збалансоване природокористування
Код дисципліни: 7.183.01.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Нагурський Олег Антонович, д.т.н., професор
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей:
загальні компетентності:
• основні положення законодавства України та міжнародного законодавства в галузі безпеки праці;
• вимоги з охорони праці (ОП) (гігієна праці, виробнича санітарія, техніка безпеки, пожежна безпека) персоналу та обладнання об’єктів в галузі охорони навколишнього середовища;
• знання методів та інструментарію моніторингу надзвичайних ситуації (НС), побудови моделей (сценаріїв) їх розвитку та оцінки їх соціально-економічних наслідків;
фахові компетентності:
• оцінка і контроль умов безпеки праці на робочому місці в галузі охорони навколишнього середовища;
• основні заходи з безпеки праці (безпечне облаштування робочих місць, заходи електробезпеки та пожежної безпеки на підприємствах);
• розроблення заходів з усунення причин нещасних випадків аварій і професійних захворювань;
• оцінка і прогнозування негативних наслідків природних і техногенних надзвичайних ситуацій;
• розуміння, розробка і впровадження превентивних та оперативних (аварійних) заходів цивільного захисту на об’єкті господарювання в галузі;
• забезпечення якісного навчання працівників галузі з питань охорони праці та цивільного захисту, надання допомоги та консультацій працівникам підприємства з практичних питань безпеки праці.
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни студент повинен
знати:
•нормативно-правове забезпечення та організацію роботи з охорони праці і цивільного захисту на об’єктах господарювання;
•заходи безпечної експлуатації технологічного обладнання та устаткування для попередження травматизму під час трудової діяльності;
•проведення ідентифікації, дослідження умов виникнення і розвитку надзвичайних ситуацій та забезпечення скоординованих дій щодо їх попередження на об’єктах господарювання відповідно до своїх професійних обов’язків;
•методи прогнозування негативних наслідків природних і техногенних надзвичайних ситуацій;
вміти:
•оцінити та контролювати відповідність умов праці встановленим нормативам, проводити інструктажі з охорони праці на робочому місці з питань захисту від шкідливих виробничих чинників;
•вживати заходи безпеки і розробляти рішення для попередження виникнення небезпек на робочих місцях;
•обирати і застосовувати методики з прогнозування та оцінки обстановки в зоні надзвичайних ситуацій, розрахунку параметрів вражаючих чинників джерел надзвичайних ситуацій;
• визначити склад сил, засобів і ресурсів для подолання наслідків НС.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи охорони праці, безпека життєдіяльності, математика, фізика, загальна хімія.
Короткий зміст навчальної програми: Міжнародні норми і законодавство України в галузі охорони праці. Система управління охороною праці, її складові та функціонування.
Розслідування нещасних випадків. Аналіз умов праці в галузі природоохоронної діяльності. Санітарно-гігієнічні вимоги до умов праці в галузі природоохоронної діяльності. Загальні вимоги безпеки в галузі. Пожежна безпека в галузі природоохоронної діяльності.
Державна політика у сфері цивільного захисту населення і територій від НС техногенного та природного характеру.
Моніторинг небезпек, що можуть спричинити надзвичайні ситуації.
Забезпечення заходів і дій в межах єдиної системи цивільного захисту.
Планування заходів захисту в зонах техногенних і природних надзвичайних ситуацій.
Опис: Міжнародні норми і законодавство України в галузі охорони праці. Система управління охороною праці, її складові та функціонування.
1. Стан охорони праці у світі. Соціальний діалог в Європейському союзі та Україні.
2. Основні законодавчі та нормативно-правові акти з охорони праці в галузі.
3. Державне соціальне страхування.
4. Система управління охороною праці в організації.
5. Чинники ризику в галузі підприємництва, торгівлі та біржової діяльності.
Розслідування нещасних випадків. Аналіз умов праці в галузі охорони навколишнього середовища.
1. Розслідування та облік нещасних випадків, хронічних професійних захворювань, отруєнь та аварій на виробництві.
2. Аналіз, прогнозування, профілактика травматизму та професійної захворюваності.
3. Аналіз умов праці в галузі.
4. Програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища.
Санітарно-гігієнічні вимоги до умов праці в галузі охорони навколишнього середовища. Загальні вимоги безпеки в галузі.
1. Санітарно-гігієнічні вимоги до умов праці в галузі галузі охорони навколишнього середовища.
2. Вимоги до санітарного контролю за станом повітря робочої зони.
3. Вимоги до систем санітарно-гігієнічного забезпечення.
4. Загальні вимоги безпеки до виробничого обладнання та технологічних процесів.
5. Особливості заходів електробезпеки на підприємствах.
Пожежна безпека в галузі галузі охорони навколишнього середовища.
1. Причини пожеж в галузі.
2. Організація служби пожежної безпеки на підприємствах галузі, її функції.
3. Категорії приміщень за вибухопожежною та пожежною небезпекою.
4. Системи забезпечення вибухопожежної безпеки об’єкта.
5. Протипожежні вимоги до експлуатації систем санітарно-гігієнічного забезпечення.
Державна політика у сфері цивільного захисту населення і територій від НС техногенного та природного характеру
1. Правові засади Цивільного захисту.
2. Структура та режими функціонування ЄДСЦЗ.
3. Заходи в системі ЦЗ.
4. Управління силами і засобами ЦЗ.
5. Структура ЦЗ на об’єкті господарювання.
Моніторинг небезпек, що можуть спричинити надзвичайні ситуації
1. Надзвичайні ситуації та причини їх виникнення.
2. Мета і завдання системи моніторингу небезпек.
3. Галузевий моніторинг довкілля та його основні показники.
4. Територіальний моніторинг НС.
5. Паспортизація та реєстрація об’єктів підвищеної небезпеки.
6. Зонування територій за ступенем небезпеки.
Забезпечення заходів і дій в межах єдиної системи цивільного захисту.
1. Небезпеки і загрози техногенного характеру та забезпечення техногенної безпеки на ОГ, як складова частина цивільного захисту.
2. Суть стійкості роботи ОГ, організація і проведення дослідження стійкості його роботи.
3. Методика оцінки стійкості роботи ОГ.
4. Шляхи і способи підвищення стійкості роботи ОГ.
5. Резервування матеріальних та фінансових ресурсів.
Планування заходів захисту в зонах техногенних і природних надзвичайних ситуацій.
1. Основні заходи і засоби захисту населення і територій в НС.
2. Організація і проведення рятувальних і невідкладних робіт в осередках надзвичайних ситуацій.
3. Евакуаційні заходи і засоби індивідуального захисту.
4. Планування заходів ЦЗ на об’єктах господарювання на випадок НС.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (50%): письмові звіти з практичної та розрахункової роботи.
Підсумковий контроль (50%, залік): письмова робота, усна компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці. Навчальний посібник. Суми: Університетська книга. 2004. – 495 с.
2.Гогіташвілі Г.Г. Системи управління охороною праці. Навчальний посібник. – Львів: Афіша, 2002. - 320 с.
3.Про охорону праці. Закон України. - К., 2011.
4. Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 р. № 5403-VI-К: 97с.
5. Бикова О.В. Болієв О.В., Деревинський Д.М., Єлісеєв В.Н., Миронець С.М., Осипенко С.І., Півень Ю.О. та ін. Основи цивільного захисту: Навч. посібник К: 2008.– 223 с.
6. Євдін О.М., Могильниченко В.В. та ін. Захист населення і територій від надзвичайних ситуацій. Т.1. "Техногенна та природна небезпека". Т.3."Інженерно-технічні заходи цивільного захисту (цивільної оборони) та містобудування". Посібник.- К.: КІМ, 2007, 2008.- 636 с.,- 152 с.
7. Михайлюк В.О., Халмурадов Б.Д. Цивільна безпека: Навч. посібник.– К: Центр учбової літератури, 2008.– 158 с.
8. Стеблюк М.І. Цивільна оборона та цивільний захист: Підручник.– К: Знання-Прес, 2007.– 487 с.
9. Сусло С.Т., Заплатинський В.М., Харамда Г.М. Цивільний захист: Навч. посібник/ За ред.. проф.. М.О. Біляковича.– К.: Арістей, 2007.– 386 с.
10. Васійчук В.О., Гончарук В.Є., Качан С.І., Мохняк С.М. Основи цивільного захисту: Навч. посібник / Львів, 2010.- 384 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).