Продовольча безпека

Спеціальність: Прикладна екологія та збалансоване природокористування
Код дисципліни: 7.183.01.E.023
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: к.т.н., доц. Руда Марія Віталіївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основна мета вивчення дисципліни «Продовольча безпека» – формування системних уявлень про екологічну безпеку та небезпеку. Формування знань на базі основного понятійно-термінологічного апарату дисципліни, отримання вмінь щодо прийняття самостійних рішень.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ІК01. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми технічного і технологічного характеру у сфері екології, охорони довкілля, збалансованого природокористування, або у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ та методів технологій захисту навколишнього середовища, та характеризується комплексністю і складністю умов; ЗК02. Знання предметної області вищої математики, фізики, хімії з основами біогеохімії, біології, їх критичне розуміння для професійної діяльності; ЗК04. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій; ЗК05. Здатність приймати обґрунтовані рішення; ЗК06. Здатність розробляти та управляти проектами; ЗК06. Здатність розробляти та управляти проектами. ЗК07. Прагнення до збереження навколишнього середовища та забезпечення сталого розвитку суспільства. фахові компетентності: ФК02. Здатність обґрунтовувати, здійснювати підбір, розраховувати, проектувати, модифікувати, готувати до роботи та використовувати сучасну техніку і обладнання для захисту та раціонального використання повітряного та водного середовищ, земельних ресурсів, поводження з відходами; ФК03. Здатність проводити спостереження та інструментальний і лабораторний контроль навколишнього середовища, впливу на нього зовнішніх факторів, з відбором зразків (проб) природних компонентів; ФК04. Здатність здійснювати контроль за забрудненням повітряного басейну, водних об’єктів, ґрунтового покриву та геологічного середовища; ФК06. Здатність до проектування систем і технологій захисту навколишнього середовища та забезпечення їх функціонування. ФК09. Здатність оцінювати вплив промислових об’єктів та інших об’єктів господарської діяльності на довкілля. ФКС2.3. Здатність використовувати знання й уміння для розрахунку, дослідження, вибору, впровадження та проектування газоочисних, водоочисних, рекультиваційних технологій, систем та устаткування; ФКС2.4. Уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу технологій захисту довкілля шляхом аналітичних методів і методів моделювання.
Результати навчання: ПР01. Знати сучасні теорії, підходи, принципи екологічної політики, фундаментальні положення з біології, хімії, фізики, математики, біотехнології та фахових і прикладних інженерно-технологічних дисциплін для моделювання та вирішення конкретних природозахисних задач у виробничій сфері. ПР05. Вміти розробляти проекти з природоохоронної діяльності та управляти комплексними діями щодо їх реалізації. ПР08. Вміти продемонструвати навички вибору, планування, проектування та обчислення параметрів роботи окремих видів обладнання, техніки і технологій захисту навколишнього середовища, використовуючи знання фізико-хімічних властивостей полютантів, параметрів технологічних процесів та нормативних показників довкілля. ПР14. Вміти обґрунтовувати ступінь відповідності наявних або прогнозованих екологічних умов завданням захисту, збереження та відновлення навколишнього середовища.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: нормування антропогенного навантаження на навколишнє середовище, екологічне право, оцінка екологічного ризику
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні «Продовольча безпека» розглядаються проблеми екологічної безпеки як стану захищеності кожної окремої людини, суспільства, держави від надмірної загрозливої екологічної небезпеки. Аналізуються методологічні засади екологічної безпеки, її витоки, суть, еволюція, інструментарій; систематизовані оцінки стану природних систем України загалом і регіонів зокрема (атмосфери, гідросфери, літосфери і біосфери), їх вплив на здоров'я людини; аналізуються пріоритетні напрями державної політики щодо нейтралізації загроз екологічній безпеці України. Метою викладання навчальної дисципліни «Екологічна безпека» є формування у студентів комплексу знань щодо екологічної безпеки територій, чітке розуміння основних закономірностей формування екологічної небезпеки й управління безпекою, набуття практичних вмінь і навичок із забезпечення екологічної безпеки. Зміст курсу «Екологічна безпека» визначається основоположним тезисом – ефективно управляти екологічною безпекою можна тільки на основі всебічного науково-обгрунтованого вивчення умов формування екологічної небезпеки.
Опис: КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ПРОДОВОЛЬЧОЇ БЕЗПЕКИ Продовольча безпека. Поняття та інструментарій дослідження. Основні поняття та виміри екологічної безпеки. Екологічні кризи та екологічні катастрофи, їх класифікація. Продовольча безпека як складова національної безпеки. Продовольча безпека в системі національної безпеки. Національний інтерес у сфері продовольчої безпеки. Ціннісний зміст продовольчої безпеки. Методологічні засади дослідження продовольчої безпеки. Продовольча безпека як предмет комплексного наукового дослідження. Принципи та пріоритети політики екобезпечного розвитку. Характерні особливості сучасних і майбутніх надзвичайних ситуацій, аварій та катастроф. ОЦІНКА СУЧАСНОГО СТАНУ ПРОДОВОЛЬЧОЇ БЕЗПЕКИ ЕКОСИСТЕМ УКРАЇНИ Екологічні проблеми атмосферного повітря. Загальний стан повітряного середовища в Україні. Якість атмосферного повітря та його головні забруднювачі. Екологічні проблеми природних вод України. Вплив діяльності людини на гідросферу та джерела її забруднення. Загрози гідродинамічної безпеки регіонів України та проблеми збереження водних ресурсів. Агроекологічна оцінка ґрунтів. Агроекологічний потенціал грунтів України. Основні тенденції у сфері використання земельних ресурсів. Ресурсно-екологічна безпека України. Концептуальні засади сталого екологозрівноваженого та екологобезпечного розвитку економіки. Стратегія ресурсно-екологічної безпеки соціально-економічного розвитку України Радіаційна безпека та принципи радіаційного захисту. Норми та принципи радіаційної безпеки. Організаційне забезпечення радіаційної безпеки території, об’єкту, персоналу і населення. Управлінські рішення та організаційні заходи щодо забезпечення радіаційної безпеки при аваріях. Еколого-техногенні проблеми промислових та побутових відходів. Екологічні проблеми житлово-комунального господарства. Відходи життєдіяльності та їх вплив на середовище проживання Людини Біосфера і стан здоров'я людини. Стан флори, фауни і біологічного різноманіття України. Стан здоров'я населення територій як показник стану (якості) довкілля. ОСНОВНІ МЕТОДИ ЯКІСНОЇ І КІЛЬКІСНОЇ ОЦІНКИ РІВНЯ ПРОМИСЛОВОЇ ТА ЕКОЛОГІЧНОЇ БЕЗПЕКИ. Методичні підходи до оцінки ризику. Метод гранично допустимих величин (ГДВ). Метод факторів ризику. Концепції виміру вартості людського життя. Залежності типу «доза-ефект» і її використання при кількісній оцінці ризику. Основні методи кількісної оцінки рівнів ризику надзвичайних ситуацій, аварій та катастроф на екологічно напружених і потенційно небезпечних підприємствах і об’єктах. Визначення рівнів ризику за допомогою аналізу «Дерев відмов». Методи зберігання та транспортування небезпечних речовин. ОСНОВНІ НАПРЯМИ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ ЩОДО НЕЙТРАЛІЗАЦІЇ ЗАГРОЗ ПРОДОВОЛЬЧІЙ БЕЗПЕЦІ УКРАЇНИ. Соціально-економічні та промислові аспекти продовольчої безпеки. Законодавче та нормативно-правове регулювання екологічної діяльності. Гуманітарні аспекти продовольчої безпеки. ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПРИНЦИПИ НАЦІОНАЛЬНОЇ СИСТЕМИ ПРОДОВОЛЬЧОЇ БЕЗПЕКИ. Основні принципи управління продовольчою безпекою в контексті збалансованого розвитку. Державна політика щодо продовольчої безпеки. Основа сталого розвитку держави. Організаційні принципи продовольчої безпеки.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здобувачів освіти з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного та підсумкового контролів. Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення занять: виконання практичних робіт; захист звітів з практичних занять. Підсумковий контроль (60%) здійснюється під час проведення залікової контрольної роботи: письмова компонента (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття Максимальна кількість балів за кожну практичну роботу № 1–5 – 5 бали Максимальна кількість балів за кожен звіт з практичних занять № 1–5 – 3 бали Поточний контроль – 40 Екзаменаційний контроль письмова компонента – 50 усна компонента – 10 Разом за дисципліну – 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально – методичне забезпечення 1. Продовольча безпека: конспект лекцій для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / М.В. Руда – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка». 2022. – 264 с. 2. Оцінка рівня забруднення атмосферного повітря урбоекосистем: методичні вказівки до проведення практичних занять з дисципліни «Продовольча безпека» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти Інституту сталого розвитку ім. В. Чорновола, спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / Укл.: А.М. Гивлюд, М.В. Руда – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – с. 12. 3. Загальні положення, характеристики та принцип побудови державного класифікатора надзвичайних ситуацій: методичні вказівки до проведення практичних занять з дисципліни «Продовольча безпека» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти Інституту сталого розвитку ім. В. Чорновола, спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / Укл.: А.М. Гивлюд, М.В. Руда – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – с. 12. 4. Оцінка інтегральної загрози екологічній безпеці регіонів України: методичні вказівки до проведення практичних занять з дисципліни «Продовольча безпека» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти Інституту сталого розвитку ім. В. Чорновола, спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / Укл.: А.М. Гивлюд, М.В. Руда – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – с. 12. 5. Пестициди як антропогенний фактор ризику екологічній безпеці: методичні вказівки до проведення практичних занять з дисципліни «Продовольча безпека» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти Інституту сталого розвитку ім. В. Чорновола, спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / Укл.: А.М. Гивлюд, М.В. Руда – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – с. 12. 6. Види надзвичайних ситуацій. Властивості з визначення рівня надзвичайних ситуацій: методичні вказівки до проведення практичних занять з дисципліни «Продовольча безпека» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти Інституту сталого розвитку ім. В. Чорновола, спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / Укл.: А.М. Гивлюд, М.В. Руда – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – с. 12. 7. Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни «Продовольча безпека» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти Інституту сталого розвитку ім. В. Чорновола, спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / Укл.: І.М. Петрушка, М.В. Руда – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – с. 24. Базова 1. Барановський В. А. Україна. Радіаційна небезпека / В. А. Барановський, О. А. Бобильова, М. І. Омельянець, Л. Я. Табачний. Київ : Всеукраїнська екологічна ліга, 2004. 35 с. 2. Барановський В. А. Україна. Техногенна небезпека / В.А. Барановський, П. Г. Шищенко, Ю. О. Дмитрук. Київ : Всеукраїнська екологічна ліга, 2004. 35 с. 3. Закон України «Про основи національної безпеки України» // Відомості Верховної Ради України. № 39. 26.09.2003. 4. Закон України ? «Про охорону навколишнього природного середовища» // Екологічне законадавство України. Законодавчі акти. Ч. 1. / за ред. В. І. Андрейцева. Полтава : Полтавський лiтератор, 1997. С. 11–78. 5. Зеркалов Д. В. Екологічна безпека: управління, моніторинг, контроль : посіб. / Д. В. Зеркалов. Київ : КНТ, Дакор, Основа, 2007. 412 с. 6. Хлобистов С. В. Екологічна безпека у складі національної безпеки держави / С. В. Хлобистов // Стратегічна панорама. 2004. № 1. С. 79–83.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).