Економіка довкілля та природних ресурсів
Спеціальність: Прикладна екологія та збалансоване природокористування
Код дисципліни: 7.183.01.O.001
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: д.е.н., проф. Леся КУЧЕР
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів компетентностей:
Загальні компетентності:
КЗ1.Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях.
КЗ2. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
Спеціальні (фахові) компетентності:
КС1. Здатність контролювати й оцінювати екологічні ризики впливу техногенних об’єктів і господарської діяльності на довкілля.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР2. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово з професійних питань, зокрема, для презентації результатів досліджень та інновацій.
ПР6. Здійснювати аналіз соціо-економіко-екологічного стану підприємств, населених пунктів, районів, областей та розробляти стратегії їх сталого розвитку.
ПР07. Розробляти системи екологічного управління з дотриманням вимог ISO 14004, встановлювати процедури та планувати і реалізовувати природоохоронні заходи протягом всього життєвого циклу продукції.
ПР10. Оцінювати вплив промислових об’єктів на навколишнє середовище, наслідки інженерної діяльності на довкілля і пов’язану з цим відповідальність за прийняті рішення, планувати і проводити прикладні дослідження з проблем впливу промислових об’єктів на навколишнє середовище.
ПР12. Впроваджувати і використовувати відновлювальні джерела енергії та ресурсо- та енергозберігаючі технології у виробничій та соціальній сферах.
ПР14. Проектувати системи і технології захисту навколишнього середовища.
Комунікація:
1) Ефективно працювати у команді та міжнародному колективі, мати лідерські навички.
2) Уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань.
Автономія та відповідальність:
1) Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення.
2) Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
3) Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
4) Здатність демонструвати розуміння основних засад охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кореквізити: Технології адаптацій до змін клімату.
Постреквізити: Екологічно безпечні методи переробки та утилізації відходів
Короткий зміст навчальної програми: Сутність, предмет, методи та завдання курсу «Економіка довкілля та природних ресурсів». Наукові основи та принципи раціонального природокористування. Основи концепції сталого розвитку. Економічна ефективність природоохоронних заходів. Економічний механізм раціонального природокористування. Економіка земельних ресурсів. Економіка лісових ресурсів. Економіка водних ресурсів. Економіка мінерально-сировинних ресурсів. Економіка чистого повітря. Економіка екосистемних послуг. Економічна оцінка природного багатства України. Еколого-економічні проблеми відходів та їх використання. Ринкові важелі природокористування. Розвиток «зеленого» бізнесу.
Опис: Тема 1. Сутність, предмет, методи та завдання курсу «Економіка довкілля та природних ресурсів». Сучасні масштаби впливу людини на природу та актуальність проблем її охорони. Поняття природокористування, підходи до його розуміння. Предмет і завдання дисципліни «Економіка довкілля та природних ресурсів». Методи науки «Економіка довкілля та природних ресурсів». Тема 2. Наукові основи та принципи раціонального природокористування. Наукові основи раціонального природокористування. Проблеми і принципи раціонального природокористування. Державне регулювання природоохоронної діяльності в Україні. Тема 3. Основи концепції сталого розвитку . Сутність сталого розвитку, підходи до його розуміння. Напрями й інструментарій розв’язання проблем сталого розвитку. Показники та індикатори сталого розвитку.
Тема 4. Економічна ефективність природоохоронних заходів. Економічна ефективність природоохоронних заходів. Сутність ефективності природоохоронних заходів. Методика визначення економічної ефективності природоохоронних заходів. Методика визначення ефективності інвестиційних природоохоронних проектів за дисконтованими показниками. Тема 5. Економічний механізм раціонального природокористування. Економічний механізм раціонального природокористування. Сутність і структура економічного механізму раціонального природокористування. Плата за використання природних ресурсів. Основні підходи до економічної оцінки природних ресурсів. Тема 6. Економіка земельних ресурсів. Забруднення земельних угідь і його наслідки. Економічна оцінка земельних ресурсів. Поняття ціни землі. Нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення. Оцінка економічних збитків від забруднення земельних ресурсів. Тема 7. Економіка лісових ресурсів. Стан лісокористування в Україні. Економічна оцінка лісових ресурсів. Економічна шкода внаслідок порушення лісоохоронного законодавства. Збитки від знищення й пошкодження лісів. Тема 8. Економіка водних ресурсів. Значення водних ресурсів і проблеми водозабезпечення в Україні. Економічна оцінка водних ресурсів. Визначення збитків від забруднення водних джерел. Тема 9. Економіка мінерально-сировинних ресурсів. Загальні ознаки й проблеми використання мінерально сировинно-ресурсної бази України. Економічна оцінка мінерально-сировинних ресурсів. Перспективи вдосконалення системи управління надрокористуванням.
Тема 10. Економіка чистого повітря. Антропогенний вплив на атмосферу та його наслідки. Організаційно-економічні заходи щодо охорони атмосферного повітря. Розрахунок розмірів відшкодування збитків від забруднення атмосферного повітря. Тема 11. Економіка екосистемних послуг. Загальні ознаки екосистемних послуг і застосування екосистемного підходу до управління природокористуванням. Економічна оцінка екосистемних послуг. Платежі за екосистемні послуги як інструмент управління природокористуванням. Тема 12. Економічна оцінка природного багатства України. Економічна оцінка природного багатства України та її регіонів. Базові ознаки природно-ресурсного потенціалу України як джерела добробуту нації. Інноваційний концепт використання природного багатства України. Тема 13. Еколого-економічні проблеми відходів та їх використання. Проблеми поводження з відходами та перспективи вторинного ресурсокористування в Україні. Екологічна оцінка безвідходності виробництва. Основи циркулярної економіки. Тема 14. Ринкові важелі природокористування. Екологічний менеджмент. Екологічний маркетинг. Екологічне страхування. Екологічний аудит.
Тема 15. Розвиток «зеленого» бізнесу. Передумови розвитку «зеленого» бізнесу. Політика ЄС щодо розвитку «зеленого» бізнесу. Розвиток «зеленого» бізнесу в Україні. Послуги з розвитку екологічно дружнього бізнесу.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання здобувачів здійснюють відповідно до 100-бальної шкали оцінювання:
100–88 балів – оцінка «відмінно»;
87–80 балів – оцінка «дуже добре»;
79–71 балів – оцінка «добре»;
70–61 балів – оцінка «посередньо»;
60–50 балів – оцінка «задовільно»;
49–26 балів – оцінка «незадовільно» з можливістю повторного складання семестрового контролю;
25–00 балів – оцінка «незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням курсу.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%): практичні роботи, тестовий контроль, індивідуальна робота, усне опитування. Підсумковий контроль (60%): практичні завдання (50%); усна компонента (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Данилишин Б. М., Хвесик М. А., Голян В. А. Економіка природокористування: підручник. Київ: Кондор, 2010. 465 с.
2. Фурдичко О. І., Мармуль Л. О., Малєєв В. О., Пилипенко Ю. В. Економіка природокористування: підручник. Київ: Аграрна освіта, 2009. 256 с.
3. Економіка природокористування: глосарій основних термінів. 2-ге вид., доп.; за заг. ред. акад. НААН М. А. Хвесика. Київ: ДУ ІЕПСР НАН України, 2022. 118 с.
4. Комплексна економічна оцінка природних ресурсів: моногр.; за заг. ред. д. е. н., проф., акад. НААН М. А. Хвесика. Київ: ДУ ІЕПСР НАН України, 2013. 206 с.
5. Кучер Л. Ю., Кучер А. В. Економіка природокористування: навч. посібник. 3-є вид. перероб. і доп. Харків: ФОП Федорко М. Ю., 2022. 324 с.
6. Мельник Л. Г. Екологічна економіка. 3-тє вид., випр. і допов. Суми: Університетська книга, 2006. 367 с.
7. Мельник Л. Г., Сотник І. М., Чигрин О. Ю. Економіка природних ресурсів: навч. посібник. Суми: Університетська книга, 2010. 348 с.
8. Методи оцінки екологічних втрат: моногр.; за ред. Л. Г. Мельника, О. I. Карiнцевої. Суми: Університетська книга, 2004. 288 с.
9. Національна парадигма сталого розвитку України; за заг. ред. академіка НАН України Б. Є. Патона. Київ: ДУ «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НААН України», 2012. 72 с.
10. Основи екології. Екологічна економіка та управління природокористування: підручник; за заг. ред. Л. Г. Мельника, М. К. Шапочки. Суми: Університетська книга, 2015. 759 с.
11. Природно-ресурсний потенціал України: забезпечення добробуту та екологічної безпеки населення: моногр.; за заг. ред. акад. НААН, д. е. н., проф. М. А. Хвесика. Київ: ДУ ІЕПСР НАН України, 2021. 148 с.
12. Про охорону навколишнього природного середовища: Закон України № 1264-XII від 25 червня 1991 р. (із змінами та доповненнями). URL: http://zakon4.rada.gov.ua.
13. Сучасні напрями економічного забезпечення раціонального природокористування в Україні / за наук. ред. акад. НААН, д. е. н., проф. М. А. Хвесика, д. г.-м. н., проф. С. О. Лизуна. Київ: ДУ ІЕПСР НАН України, 2013. 64 с.
14. Хвесик М. А. Економіка природокористування: вектори розвитку: моногр. Київ: ДУ ІЕПСР НАН України, 2019. 398 с.
15. Черевко Г. В., Черевко Г. В., Черевко І. В., Василенька Н. І. Економіка природокористування: навч. посібник. Львів: Ліга-Прес, 2012. 698 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).