Екологічно безпечні методи переробки та утилізації відходів
Спеціальність: Прикладна екологія та збалансоване природокористування
Код дисципліни: 7.183.01.O.007
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: К.т.н., Доцент Шибанова А.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері технологій захисту навколишнього середовища при здійсненні професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю й невизначеністю умов і вимог. КЗ3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; КЗ4. Здатність генерувати нові ідеї (креативність); КЗ5. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
КС2. Здатність використовувати науково-обґрунтовані методи обробки результатів досліджень в галузі технологій захисту навколишнього середовища; КС4. Здатність розробляти нові та використовувати відомі способи утилізації, знезараження та рециклінгу побутових і промислових відходів.
Результати навчання: Аналізувати складні системи, розуміти їх взаємозв’язки та організаційну структуру.
Використовувати сучасні комунікаційні, комп’ютерні технології у природоохоронній сфері, збирати, зберігати, обробляти і аналізувати інформацію про стан навколишнього середовища та виробничої сфери для вирішення завдань професійної діяльності.
Обгрунтовувати рішення направлені на мінімізацію екологічних ризиків господарської діяльності на загальнодержавному, регіональному й локальному рівнях.
Уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань.
Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технології захисту гідросфери та атмосфери
Технології адаптацій до змін клімату
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Екологічно безпечні методи переробки та утилізації відходів» вивчає сутності процесів перероблення та утилізації відходів, зокрема, класифікації відходів, законодавчу та нормативну базу поводження з відходами.
Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: знати основні види твердих промислових відходів, які утворюються на Україні, їх об'єми; знати особливості зберігання, перероблення чи утилізації, вплив на довкілля, сучасні підходи щодо організації їх знешкодження; знати основні напрямки утилізації основних видів промислових і побутових відходів; вміти визначити основні параметри накопичення відходів, уміти вибрати технологію їх утилізації; вміти розрахувати концентрації шкідливих речовин, проводити аналіз складових відходів; вміти визначати можливі шляхи використання відходів як вторинного (або потенційного вторинного) матеріального ресурсу.
Опис: Відходи: класифікація, законодавча база. Методи утилізації відходів. Утилізація відходів у різних галузях промисловості. Інноваційні технології утилізації відходів. Утилізація твердих побутових відходів. Рециклінг відходів. Засоби комплексного використання вторинних ресурсів.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (30 %) — практичні заняття, усне опитування,
- Підсумковий контроль (70%) — диференційований залік
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття - 30 балів
Поточний контроль – 30
Екзаменаційний контроль
письмова компонента – 60
усна компонента – 10
Разом за дисципліну – 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Інтегроване управління та поводження з твердими побутовими відходами у Вінницькій області. Під ред. В.Г. Петрука. – Вінниця: УНІВЕРСУМ–Вінниця, 2007. – 160 с.
2. Митрохин Н.Н. Утилизация и рециклинг автомобилей: учеб. пособие /Н.Н. Митрохин, А.П. Павлов. – М.: МАДИ, 2015. – 120 с.
3. М. Е. Краснянский. Утилизация и рекуперация отходов: Учебное пособие, издание 2-е, исправленное и дополненное. – Харків: Бурун Книга, 2007. – 265 с.
Допоміжна
1. Гринин A.О, Новиков B.H. Промышленные и бытовые отходы: Хранение, утилизация, переработка / A.C Гринин, B.H. Новиков. - М.: ФAИР- ПРЕСС, 2002. - 336 с.
2. Чобан A. Утилізація та рекуперація відходів: метод. посібник. - Чернівці: Рута, 2008.
- 98 с.
3. Бригінець К. Д. Утилізація промислових відходів. Основи утилізації відходів: конспект лекцій (для студентів 3 курсу денної та 5 курсу заочної форм навчання напряму підготовки 6.040106 „Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування ”) / К. Д. Бригінець, К. О. Aбашина; Харк. нац. акад. міськ. госп- ва. - Х.: ХНЛМГ, 2012 - 58 с.
9. Інформаційні ресурси
1. http://ir.nmu.org.ua/jspui/bitstream/123456789/146681/1/CD541.pdf
2. chrome-extension://mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai/index.html
3. http://vtorothodi.ru/klassy-otxodov/metody-pererabotki-i-utilizacii-otxodov
4. http://nbuviap.gov.ua/index.php?option=com content&view=artide&id=517:utiHzatsiya- nebezpechnikh-pobutovikh-vidkhodiv-v-ukrajini&catid=8&Itemid=350
5. http://elearning.sumdu.edu.ua/free content/lectured:849bcd2398ba037ea461a9c6106b735dc8 d43406/latest/260070/index.html
6. http://nltu.edu.ua/nv/Archive/2013/23 12/159 Chr.pdf
7. chrome-extension://mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai/index.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Екологічно безпечні методи переробки та утилізації відходів (курсовий проєкт)
Спеціальність: Прикладна екологія та збалансоване природокористування
Код дисципліни: 7.183.01.O.008
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: К.т.н., Доцент Шибанова А.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері технологій захисту навколишнього середовища при здійсненні професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю й невизначеністю умов і вимог. КЗ3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; КЗ4. Здатність генерувати нові ідеї (креативність); КЗ5. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
КС2. Здатність використовувати науково-обґрунтовані методи обробки результатів досліджень в галузі технологій захисту навколишнього середовища; КС4. Здатність розробляти нові та використовувати відомі способи утилізації, знезараження та рециклінгу побутових і промислових відходів.
Результати навчання: Аналізувати складні системи, розуміти їх взаємозв’язки та організаційну структуру.
Використовувати сучасні комунікаційні, комп’ютерні технології у природоохоронній сфері, збирати, зберігати, обробляти і аналізувати інформацію про стан навколишнього середовища та виробничої сфери для вирішення завдань професійної діяльності.
Обгрунтовувати рішення направлені на мінімізацію екологічних ризиків господарської діяльності на загальнодержавному, регіональному й локальному рівнях.
Уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань.
Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технології захисту гідросфери та атмосфери
Технології адаптацій до змін клімату
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Екологічно безпечні методи переробки та утилізації відходів» вивчає сутності процесів перероблення та утилізації відходів, зокрема, класифікації відходів, законодавчу та нормативну базу поводження з відходами.
Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: знати основні види твердих промислових відходів, які утворюються на Україні, їх об'єми; знати особливості зберігання, перероблення чи утилізації, вплив на довкілля, сучасні підходи щодо організації їх знешкодження; знати основні напрямки утилізації основних видів промислових і побутових відходів; вміти визначити основні параметри накопичення відходів, уміти вибрати технологію їх утилізації; вміти розрахувати концентрації шкідливих речовин, проводити аналіз складових відходів; вміти визначати можливі шляхи використання відходів як вторинного (або потенційного вторинного) матеріального ресурсу.
Опис: Відходи: класифікація, законодавча база. Методи утилізації відходів. Утилізація відходів у різних галузях промисловості. Інноваційні технології утилізації відходів. Утилізація твердих побутових відходів. Рециклінг відходів. Засоби комплексного використання вторинних ресурсів.
Методи та критерії оцінювання: Семестровий контроль (100%): залік (тестові завдання (90%); усна компонента (10%)).
Критерії оцінювання результатів навчання: Заліковий контроль - 100 балів
Тестовий контроль (Захист КП) - 90
Усна компонента - 10
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Інтегроване управління та поводження з твердими побутовими відходами у Вінницькій області. Під ред. В.Г. Петрука. – Вінниця: УНІВЕРСУМ–Вінниця, 2007. – 160 с.
2. Митрохин Н.Н. Утилизация и рециклинг автомобилей: учеб. пособие /Н.Н. Митрохин, А.П. Павлов. – М.: МАДИ, 2015. – 120 с.
3. М. Е. Краснянский. Утилизация и рекуперация отходов: Учебное пособие, издание 2-е, исправленное и дополненное. – Харків: Бурун Книга, 2007. – 265 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).