Teaching Practice

Major: Social work
Code of subject: 8.231.00.O.018
Credits: 3.00
Department: Sociology and Social Work
Lecturer: D.Sc. in Education, Associate Professor Klos Liliia
Semester: 3 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: knowledge of facts, terminology, structures, theories, principles, laws, patterns, trends in the field of science, necessary for the scientific substantiation of processes within the specialty; - ability to present knowledge of the specialty by transforming educational material and interpreting the main categories, laws, theories, principles for the student audience; - to show the ability to use educational material in specific conditions (practical classes), based on the mastered theoretical provisions; - the ability to break the training material into parts in such a way as to clearly outline its structure (independent work under the supervision of the supervisor); - apply their skills to combine elements to form the integrity of educational material at the stage of independent training; performance of creative activity; - demonstrate the ability to assess the value of a material (elements of research, solving situational problems, etc.), based on clearly defined criteria; - conducting practical classes (in the presence of a supervisor), aimed at developing skills of cognitive and analytical content, as well as design, constructive, communicative, organizational; - formation of professional competence and personal qualities of the future teacher in accordance with the requirements of modern development of the higher education system in Ukraine; - mastering the skills of conducting practical classes; - mastering modern technologies, active and interactive teaching methods; - formation of pedagogical skills and individual style of teteacher activity.
Required prior and related subjects: Previous academic disciplines: Philosophy and methodology of science Professional pedagogy Related and the following disciplines: Construction of academic texts and academic integrity
Summary of the subject: The purpose of studying the discipline is to form in young scientists the readiness of masters to teach in higher education. Pedagogical practicum is a kind of practical activity on realization of educational activity in higher school, in particular teaching of special disciplines (professionally oriented and professional orientation), organization of educational activity of students, scientific and methodical work on discipline; acquisition of knowledge, skills, abilities of practical teaching activity.
Assessment methods and criteria: Current control (performance of individual tasks) - 40 points. Credit - 60 points (written and oral examination, defense of an individual task)
Recommended books: 1. Алексюк А.М. Педагогіка вищої школи. Історія. Проблеми / А.М. Алексюк. – К.: Либідь, 1998.- 248с 2. Логвиненко Т. Підготовка соціальних працівників в університетах Скандинавських країн: Данія, Норвегія, Швеція : монографія / Тетяна Логвиненко / за ред. Н.Г. Ничкало. –Дрогобич: Видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2015. – 500 с. 3. Теоретико-методичні засади викладання предметів гуманітарного циклу в професійно-технічних навчальних закладах / За ред. Васяновича Г.П. – Львів: Укр.технології. – 2013. – 220 с. 4. •Global Standards for Social Work Education and Training [Electronic resource] // Web-site / IASSW. – [електрон. ресурс]. – Режим доступу: http:// cdn. ifsw. org/ assets/ ifsw_65044-3.pdf 5. Клос Л. (2017). Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників до здоров’єзбережувальної діяльності в університетах США: теорія і практика: монографія (за наук. ред. д-ра пед. наук, проф. Лактіонової Г.М.). Львів: Видавництво Львівської політехніки 6. •Клос Л., Матвіїв Р. Методичні вказівки до проходження педагогічної практики студентами магістерської програми спеціальності “соціальна робота”– Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2009. – 28 с. 7. Жигірь В.І. Професійна педагогіка: Навчальний посібник / В.І. Жигірь, О.А. Чернега; за ред. М.В. Вачевського. – К.: Кондор, 2012. – 336 с 8. Методичні вказівки до вивчення курсів магістерської програми: “Методологія і методика наукових досліджень”, “Зв’язки з громадськістю у соціальній сфері”, “Методика викладання соціальної роботи ”, для студентів базового напряму “Соціологія” спеціальності “Соціальна робота”. Випуск І / Укл. Н.М.Гайдук, Л.Д.Климанська, Л.Є.Клос. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2007. – 48 с. 9. Ничкало Н.Г. Трансформація професійно-технічної освіти України : монографія / Н.Г. Ничкало. — К. : Пед. думка, 2008. — 200 с. 10. Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. для студ ВНЗ / В.Л. Ортинський. — К.: Центр учбової літератури, 2009. — 472 с. 11.Гайдук Н.М., Клос Л.Є., Ставкова С.Г., Бєляєва С.Я.,Соціальна робота: практична підготовка студентів на освітньо-кваліфікаційному рівні “бакалавр”: Навч.посібник. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2007. – 164 с.