Евристика та синектика

Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 8.076.00.O.003
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: д.е.н, проф. Князь С.В.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є сформувати у молодих науковців системні знання щодо: володіння методами вибору цілей або напрямків в розв'язуванні задач у сфері підприємництва торгівлі та біржової діяльності, правильність яких на кожному кроці невідома або не може бути підтверджена; застосування синектики для пошуку нових методичних, технічних та організаційних рішень у сфері підприємництва, торгівлі та біржової діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні: - здатність генерувати нові ідеї (креативність). - здатність проведення досліджень на відповідному рівні. фахові: - здобуття глибинних знань із спеціальності, за якою аспірант проводить дослідження, зокрема, основних концепцій, розуміння теоретичних і практичних проблем, історії розвитку та сучасного стану наукових знань за обраною спеціальністю, оволодіння термінологією з досліджуваного наукового напряму в обсязі кредитів ЄКТС відповідно до стандартів вищої освіти.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти овинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Концептуальні та методологічні знання в галузі чи на межі галузей знань або професійної діяльності 2. Уміння критично аналізувати, оцінювати і синтезувати нові та складні ідеї. 3. Вільне спілкування з питань, що стосуються сфери наукових та експертних знань, з колегами, широкою науковою спільнотою, суспільством у цілому 4. Використання академічної української та іноземної мови у професійній діяльності та дослідженнях 5. Демонстрація значної авторитетності, інноваційність, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, постійна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки Дослідницький семінар у галузі управління та адміністрування Іноземна мова для академічних цілей, частина 1 Методи дослідження у підприємництві, торгівлі та біржовій діяльності
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються питання: сутності поняття «евристика», історія виникнення евристики; види евристичних методів (за сферою придатності; за етапом проектування; за наявністю критерію переваги; за спрямованістю; за ступенем алгоритмізації); евристичні функції менеджменту (креативний менеджмент; інноваційний менеджмент; венчурний менеджмент); евристичні методи активізування творчого мислення; метаевристика або стохастична оптимізація; евристичні моделі; теорія розв’язання наукових задач. сутності та місця синектики як методу пошуку нових рішень у ринковій економіці, соціально-психологічного портрету академічного підприємця, феномен стартап-компанії, рамка підприємницької компетентності, управлінські аспекти власної справи, побудова команди та управління нею, формування перспективної бізнес-ідеї, втілення ідеї у цінність для споживачів і зацікавлених сторін, етапи процесу бізнес-планування, чинники, які визначають успішну комерціалізацію технології, ресурсне забезпечення академічного підприємництва, показники ефективності інвестиційного рішення
Опис: Сутність поняття «евристика», історія виникнення евристики. Види евристичних методів (за сферою придатності; за етапом проектування; за наявністю критерію переваги; за спрямованістю; за ступенем алгоритмізації) Евристичні функції менеджменту (креативний менеджмент; інноваційний менеджмент; венчурний менеджмент). Евристичні методи активізування творчого мислення Метаевристика або стохастична оптимізація; евристичні моделі; теорія розв’язання наукових задач Поняття наукового мислення. Синектика як метод наукового пошуку. Прийоми синектики Створення синектичної групи. Синектична сесія. Синекторна програма. Метод синектики в процесі навчання студентів. Синектика як метод активізації творчого мислення студентів
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здійснюється у таких напрямках: наявність конкретних умінь, їхня глибина, стійкість і гнучкість; ступінь опанування основних положень дисципліни та їх творче застосування під час розв'язання ситуаційних задач та кейсів. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену. Методи оцінювання: вибіркове усне опитування; підготовка презентацій, доповідей; відповіді при допуску та захисті лабораторної роботи, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень i визначень тощо).
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю (30 балів) та виконання екзаменаційної роботи (70 балів). Робота на практичних заняттях (10 балів): - розв’язок задач, ситуаційних вправ, кейсів (10 балів); - опитування, тестування (10 балів) Разом за ПК 30 балів Письмова компонента 50 балів Усна компонента 20 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Евристика – Сертифікат E 41-293-69/2017 від 4.09.2017 р. 2. Методичні вказівки до виконання контрольної роботи з дисципліни з “Евристика та синектика” для здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії усіх форм навчання / Укл.: Князь С.В.– Львів, 2022. – 12 с. 3. Методичні вказівки до виконання практичних занять з дисципліни “Евристика та синектика” для здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії усіх форм навчання / Укл.: Князь С.В.– Львів, 2022. – 20 с. 4. Методичні вказівки для самостійного вивчення дисципліни для здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії усіх форм навчання “Евристика та синектика” / Укл.: Князь С.В.– Львів, 2022. – 33с. Рекомендована література 1. Fernandez, S.R., Argate, R., Nimor, C.F., Sasil, L.V.O., 2021. Synectics in Teaching Grade 9 Science. Journal of World Englishes and Educational Practices 3, 10–15.. doi:10.32996/jweep.2021.3.8.2 2. Kurniawan, E.S., Mundilarto, M., Istiyono, E., 2020. Synectic HOTS Oriented: Development of Teaching Materials for High School Physics Learning. Universal Journal of Educational Research 8, 5547–5554.. doi:10.13189/ujer.2020.081158 Допоміжна 1. Pearl, Judea (1983). Heuristics: Intelligent Search Strategies for Computer Problem Solving. New York, Addison-Wesley, p. vii. ISBN 978-0-201-05594-8 2. Jump up Emiliano, Ippoliti (2015). Heuristic Reasoning: Studies in Applied Philosophy, Epistemology and Rational Ethics. Switzerland: Springer International Publishing. pp. 1–2. ISBN 978-3-319-09159-4. 3. Jump up Polya, George (1945) How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method, Princeton, NJ: Princeton University Press. ISBN 0-691-02356-5 ISBN 0-691-08097-6 Інформаційні ресурси 1. How To Solve It: Modern Heuristics, Zbigniew Michalewicz and David B. Fogel, Springer Verlag, 2000. ISBN 3-540-66061-5 2. Russell, Stuart J.; Norvig, Peter (2003), Artificial Intelligence: A Modern Approach (2nd ed.), Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall, ISBN 0-13-790395-2 3. The Problem of Thinking Too Much, 2002-12-11, Persi Diaconis
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).