Методологія і методи наукового дослідження

Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Код дисципліни: 7.232.01.O.001
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Шаповалова Тетяна Вікторівна, к.е.н., доцент
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у оволодінні здобувачами освіти практичними навичками щодо здійснення науково-дослідної роботи, у процесі якої вони уміли б правильно формулювати проблеми, розробляти та обґрунтовувати шляхи та методи їх ефективного вирішення. Опанування предметом дисципліни сприятиме правильній організації, успішному написанню та захисту магістерської кваліфікаційної роботи за освітньою програмою «Управління установами соціальної сфери» спеціальності 232 «Соціальне забезпечення".
Завдання: Загальні компетентності: Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу Здатність проведення досліджень на відповідному рівні Здатність генерувати нові ідеї (креативність) Здатність працювати в команді Фахові компетентності: Здатність до використання сучасних теорій, методологій і методів соціальних та інших наук стосовно до завдань фундаментальних і прикладних досліджень у галузі соціального забезпечення. Здатність планувати та здійснювати соціальні дослідження з метою виявлення й аналізу соціально значимих проблем і факторів досягнення соціального благополуччя різних груп населення.
Результати навчання: Використовувати сучасні теорії, методологію і методи соціальних та інших наук стосовно до завдань фундаментальних та прикладних досліджень у сфері соціального захисту. Критично оцінювати результати наукових досліджень і різні джерела знань щодо соціального забезпечення, формулювати висновки та рекомендації щодо його впровадження. Застосовувати іноземні джерела при виконанні завдань науково-дослідної та прикладної діяльності, висловлюватися іноземною мовою, як усно, так і письмово. Проектувати теоретичну модель роботи з об’єктами соціального забезпечення в рамках соціальних служб, організацій, установ. Застосовувати загальне та спеціалізоване програмне забезпечення для вирішення професійних задач та здійснення наукового дослідження. Планувати і проводити наукові дослідження в системі соціального захисту населення та висвітлювати їх результати. Виявляти потреби різних верств населення та розробляти відповідні програми соціального захисту щодо їх вирішення. Аналізувати ефективність реалізації соціально-економічної підтримки населення та здійснювати відповідну корекцію в межах напряму діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фінансово-економічне забезпечення установ соціальної сфери Іноземна мова за професійним спрямуванням Фінансово-економічне забезпечення установ соціальної сфери Правові засади управління установами соціальної сфери Особистісна і комунікаційна ефективність керівника Психологічні засади та комунікаційні технології в управлінні установами соціальної сфери Адміністрування організаційної діяльності установи соціальної сфери Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи Виконання магістерської кваліфікаційної роботи Захист магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Методологія і методи наукового дослідження» буде подаватися за допомогою різних методів, включаючи лекції, дискусії, інтерактиви. Оскільки студенти повинні будуть здійснювати науковий пошук, велика частина цього курсу буде виконуватися у вигляді групової аудиторної та позаудиторної роботи. Викладач надаватиме студентам індивідуальні консультації. Також буде застосовано консультації між студентами і супервізія (професійний супровід) викладача для того, щоб цінні пропозиції, а також відчуття інших студентів були залучені у процес наукового пошуку.
Опис: Тема 1. Понятійний апарат методології та методів наукових досліджень у соціальному забезпеченні 1. Функції, цілі та поняття науки. 2. Наука, як соціальний інститут, результат, процес. 3. Істинність, обґрунтованість, інтерсуб’єктивність науковості знання: 4. Принцип достатнього обґрунтування 5. Науковий факт, проблема, гіпотеза, теорія. 6. Правила визначення понять, та помилки, що допускаються при їх визначенні. Тема 2. Інформація в наукових дослідженнях з соціального управління 1. Інформаційна складова наукових досліджень в соціальному управлінні 2. Види та джерела наукової інформації 3. Правила роботи з науковими джерелами, побудова картотеки 4. Оформлення списку використаних джерел при написанні наукових робіт Тема 3. Підходи щодо обґрунтування актуальності, формулювання проблеми та теми, гіпотези та іншого понятійного апарату наукового дослідження 1. Визначення актуальності наукового дослідження на основі аналізу наукових джерел 2. Формулювання проблеми як основи наукового дослідження 3. Обґрунтування актуальності проблеми 4. Підходи до формулювання теми дослідження 5. Типологія гіпотези в науковому дослідженні та її формулювання 6. Понятійний апарат наукового дослідження Тема 4. Методологічні підходи до наукового дослідження в соціальному управлінні 1. Поняття методології наукового дослідження 2. Фундаментальна та загальнонаукова методологія дослідження 3. Конкретнонаукова методологія 4. Методологічні принципи та підходи Тема 5. Методи наукового дослідження проблем соціального управління 1. Взаємозв’язок методів з методологією наукового дослідження 2. Теоретичні методи пізнання 3. Методи емпіричного дослідження 4. Психолого-педагогічне обстеження колективу співробітників в установі соціальної сфери 5. Вивчення передового досвіду в системі установ соціальної сфери Тема 6. Характеристика структури та побудови аргументації в науковому дослідженні 1. Аргументація в науковому дослідженні та її побудова 2. Ствердження, доводи і факти, як елементи побудови аргументації 3. Визнання альтернатив у науковому дослідженні та відповідь на них 4. Важливість формулювання та доведення фактів в науковому дослідженні. Тема 7. Магістерська кваліфікаційна науково-дослідна робота здобувачів вищої освіти з ОП «Управління установами соціальної сфери» спеціальності «Соціальне забезпечення» 1. Загальні вимоги до магістерської кваліфікаційної роботи 2. Етапи та порядок підготовки, виконання, захисту та зберігання магістерських кваліфікаційних робіт 3. Організація підготовки магістерської кваліфікаційної роботи
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання здобувачів освіти з дисципліни «Методологія і методи наукового дослідження» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання. Оцінювання проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих програмних результатів навчання магістра Освітньої програми «Управління установами соціальної фери», з використанням методів комплексної діагностики: семестровий контроль (СК) знань здобувачів освіти здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ). Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання є його тематика, завдання до практичних та індивідуальних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання тестових завдань- від 0 балів до 12 балів Виконання практичних завдань- від 0 балів до 40 балів Виконання контрольної роботи - від 0 балів до 8 балів Виконання ІНДЗ - від 0 балів до 40 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Конверський, А.Є. (Ed.). (2010). Основи методології та організації наукових досліджень: Навчальний посібник для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнтів. Київ: Центр учбової літератури. Зацерковний, В. І., Тішаєв І. В.,& В. К. Демидов. (2017), Методологія наукових досліджень: навчальний посібник. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя. Вербець, В.В.(2006). Методологія та методика соціологічних досліджень: Навчально-методичний посібник, друге видання доповнене і перероблене. Рівне: РДГУ, Інститут соціальних досліджень. Важинський, С. Е., & Щербак, Т І. (2016). Методика та організація наукових досліджень : Навчальний посібник. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка. Астрелін, І. М., Концевой А. Л., & Концевой, С. А. (2017). Основи наукових досліджень: навчальний посібник. Київ : НТУУ «КПІ». Шейко, В.М., & Кушнаренко, Н.М.(2008). Організація та методика науково-дослідницької діяльності : підручник, 6-те вид., перероблене і доповнене . Київ : Знання. Букач, М.М. (Ed.), Попова, Т.С., & Клименюк Н.В. (2009). Основи наукових досліджень у соціальній роботі: Навчальний посібник. Миколаїв: ЧДУ ім. Петра Могили. Бірта, Г.О., & Бургу, Ю.Г. (2014). Методологія і організація наукових досліджень. – Київ: Центр учбової літератури. Карпаш, О.М., & Райтер, П.М.(2014). Методологія наукових досліджень. Івано-франківськ: ІФНТУНГ. Кисний, В.М. (2011).Організація наукових досліджень. Суми: Унівнрситетська книга. Корягін, М.В., & Чік, М.Ю. (2014). Основи наукових досліджень. – Київ: Алерта. Астрелін, І. М., Концевой А. Л., & Концевой, С. А.(2017). Основи наукових досліджень: навчальний посібник. Київ : НТУУ «КПІ».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).