Психологічні засади та комунікаційні технології в управлінні установами соціальної сфери

Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Код дисципліни: 7.232.01.O.004
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: професор, доктор політичних наук Климанська Л.Д. старший викладач Уманець Н.А.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: 2.1. Полягає у знайомстві з основними закономірностями функціонування соціально-комунікативних технологій в тому числі і в процесі маніпулювання інформацією, що передбачає: • сформувати уявлення про теоретико-методологічні підстави соціально- комунікативних технологій, • познайомити з ключовими соціально-комунікативними технологіями, • сформувати базові навички реалізації аналітичних процедур вивчення соціально-комунікативних технологій, • оволодіти навичками отримання професійної інформації з різних типів джерел, включаючи Інтернет і зарубіжну літературу; • оволодіти навичками структурування теоретичного матеріалу, використання теоретичного матеріалу при формулюванні програми аналізу соціально- комунікативних технологій.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей, а саме : Інтегральна компетентність (ІНТ) - Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі соціального забезпечення або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог Загальні компетентності (ЗК) ЗК 6 - Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК 7 - Навички міжособистісної взаємодії Фахові компетентності: СК-4. Здатність до критичного оцінювання соціальних наслідків політики у сфері прав людини та сталого розвитку суспільства. СК-6. Здатність налагоджувати соціальну взаємодію, співробітництво, попереджати та розв’язувати конфлікти. СК-10. Здатність виявляти професійну ідентичність та діяти згідно з цінностями працівника соціальної сфери. СК-12. Здатність до формування позитивного іміджу професії, її статусу в суспільстві. СК 14. Здатність до ефективного менеджменту організації у соціальній сфері.
Результати навчання: Використовувати сучасні теорії, методологію і методи соціальних та інших наук стосовно до завдань фундаментальних та прикладних досліджень у сфері соціального захисту. Володіння методами комунікації у застосуванні різних форм взаємодії та спільної діяльності. дних досліджень у сфері соціального захисту Самостійно й автономно знаходити інформацію необхідну для розвитку професійних навичок та якостей. Застосовувати загальне та спеціалізоване програмне забезпечення для вирішення професійних задач та здійснення наукового дослідження. Автономно приймати рішення в складних і непередбачуваних ситуаціях. Організовувати спільну діяльність фахівців різних галузей і непрофесіоналів, здійснювати їх підготовку до виконання завдань соціальної допомоги. Демонструвати ініціативу, самостійність, оригінальність, генерувати нові ідеї для розв’язання завдань професійної діяльності. Розробляти програми навчання та обміну досвідом в системі соціального захисту населення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: • Іноземна мова за професійним спрямуванням • Методологія і методи наукового дослідження • Правові засади управління установами соціальної сфери • Фінансово-економічне забезпечення установ соціальної сфери • Особистісна і комунікаційна ефективність керівника установи соціальної сфери кореквізити: • Адміністрування організаційної діяльності установи соціальної сфери • Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи • Управлінська практика • Виконання магістерської кваліфікаційної роботи • Захист магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Психологічні засади та комунікаційні технології в управлінні установами соціальної сфери» передбачає осмисленні студентом ролі комунікації як інструмента розвитку особистості і механізму управління організацією врегулювання соціальних проблем. Вивчення дисципліни передбачає роботу студента на лекційних заняттях, та виконання практичних завдань з кожної теми. Виклад теоретичних положень і виконання практичних завдань має супроводжуватись тісною співпрацею викладача та студентів, що значно підвищує рівень ефективності засвоєння знань.
Опис: Тема 1. Комунікативна ситуація: поняття, структура. 1. Структура комунікативної ситуації. Комунікативні позиції. 2.Моделі комунікативного процесу. 3.Поняття і особливості комунікативного простору. Тема2. Вербальна комунікація. 1. Практичне значення вербальних комунікацій в системі зв’язків з громадськістю та їх основні функції. 2. Види мовної діяльності та їх особливості. Мова як соціальне явище. Тема3. Невербальна комунікація. 1. Системи невербальної комунікації. 2. Основні знакові системи, що використовуються в невербальних комунікаціях 3. Подієва комунікація: поняття, сутність, місце у системі зв’язків з громадськістю Тема4. Соціально-психологічні ефекти у груповій комунікації. 1. Вплив групової дискусії на якість групових рішень. 2.Ефекти та етапи групової дискусії. Тема5. Комунікація в організації. 1. Природа комунікацій в організаціях (базові виміри комунікаційного процесу.) 2. Моделі організаційних комунікацій. 3. Бар’єри на шляху ефективної комунікації в організації. Тема6. Психологічні особливості онлайн комунікації. 1. Цілі комунікації в електронних мережах. 2. . Інтернет- залежність: види, симптоми, наслідки, стадії розвитку, особливості адиктів. Тема7. Феномен впливу у міжособистісній комунікації. 1. Безпечні та відносно безпечні технології впливу. 2. Небезпечні та надзвичайно небезпечні технології комунікативного впливу. 3. Технології захисту від комунікативного впливу. Тема8.Переконуюча комунікація/Стратегічна комунікація. 1. Необіхевіористичний та когнітивний підхід. 2. Методики вивчення ефективності переконуючої комунікації. Тема 9. Поняття і структура комунікативної технології 1. Комунікативна технологія як окремий вид соціальної технології. 2. Комунікативна технологія в системі типів міжособистісного впливу. 3. Високоінтенсивні та низькоінтенсивні комунікативні технології. Тема10. Види комунікативних технологій: реклама, пропаганда, PR. 1. Реклама і теорія комунікації. 2. PR як сфера професійної діяльності з налагодження гармонійних зв’язків із “своєю” громадськістю. 3. Пропаганда як технологія для ефективного занурення певних позицій у масову свідомість. Тема11.Роль іміджу в комунікації. 1. Імідж і стереотип як когнітивні конструкції. 2. Структура іміджу соціального об’єкта. 3. Види іміджів. Тема12.Вплив у публічних виступах. 1. Перший публічний виступ. Вибір теми публічного виступу. 2. Аналіз аудиторії. Організація матеріалів на публічний виступ. Допоміжні матеріали для публічного виступу. Презентація виступу. 3. Типи виступів. Ведення групової дискусії Тема13.Вплив у переговорах. 1. Вектори впливу на переговорах. 2. Чотири види переговорної діяльності - управління цілями, управління силовим балансом, управління переговорною атмосферою і управління переговорними процедурами Тема14. Вплив в управлінні. 1. Вектори впливу управлінням через комунікацію в організації. 2. Управлінський вплив при постановці цілей. 3. Контроль виконання. Практики делегування та їхня роль в процесі впливу. 4. Управлінський вплив для розвитку відповідальності. Тема15. Кризова комунікація: особливості спілкування і взаємодії 1. Психологія ризику 2. Соціальні перспективи ризику. 3. Роль засобів масової інформації в ситуації ризику. Інформування про ризики.
Методи та критерії оцінювання: 1. Атестація студентів з дисципліни «Психологічні засади та комунікаційні технології в управлінні установами соціальної сфери» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей. 2. Атестація проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання магістра зі спеціальності «Соціальне забезпечення», з використанням методів комплексної діагностики: семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), виконання індивідуального наукового завдання (ІЗ) та участі в НДР. 3. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей освоєння дисципліни є її тематика, завдання до практичних та самостійних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. 4. Атестація якості освоєння дисципліни здійснюється після виконання студентами робочої програми у повному обсязі . Індивідуальне науководослідне завдання - рівень самостійності та глибина осмисленості, рівень обізнаності за фактичним матеріалом, термінологією та поняттями; - рівень обізнаності з фактичним матеріалом; - вміння застосовувати отримані знання напрактиці; - своєчасність представлення роботи - якісна презентація індивідуального завдання(20балів)
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль(ПК) - 40балів: ПрЗ – оцінки виступів та відповідей на семінарських заняттях -10балів); ПДЗ – оцінка за виконання обов’язкових поточних домашніх завдань – 10 балів; ІНДЗ – оцінка за виконання індивідуального науково-дослідного завдання - 20балів. • Екзаменаційний контроль (ЕК) – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Барна,Н.(2008) Іміджелогія: Навч. посіб. для дистанційного навчання. К. : Університет «Україна». URL : http://www.dut.edu.ua/uploads/l_1776_66617386.pdf Берестенко, О. (2013)Культура професійного спілкування : навч.-метод. посіб. для студ. ден. та заоч. форм навчання всіх спец. гуманіт. профілю– Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка» Братко,О. (2006) Маркетингова політика комунікацій: Навчальний посібник. Тернопіль: Карт-бланшURL:https://knute.edu.ua/file/MTEyNDI=/2c47ff452b7d1e309a2b464bb07d2467.pdf Драгомирецька Н.(2017) Комунікативна діяльність в державному управлінні : навч. пос. / Н.М. Драгомирецька, К.С. Кандагура, А.В. Букач. Одеса . ОРІДУ НАДУ Єщенко,Т.(2019) Теорія і практика професійної комунікації. Львів, ЛНДУ ім.Данила Галицького Зубарєва,М. (2014) Прикладні антикризові PR-технології : навч. посіб. Острог : Видавництво національного університету «Острозька академія». URL : https://eprints.oa.edu.ua/3384/1/Zubareva_150123-20.pdf Кара-Мурза,С.(2006) Маніпуляція свідомістю : навч. посіб. Вид. друге. К. : Оріяни. URL : http://www.fhotm.kpi.ua/guest/manipul.pdf Климанська, Л.(2014) Зв’язки з громадськістю: технології прагматичної комунікації:навчальний посібник – Львів: Видавництво «Львівської політехніка». Комунікативні технології інформаційного суспільства (2020) : монографія / [А. І. Гусєв, Н. О. Довгань, О. В. Івачевська, Н. С. Малєєва, І. В. Петренко]. Кропивницький. Імекс-ЛТД Корнєєв,В. (2014) Комунікаційні технології як засоби проектування соціальної дійсності. Наукові записки Інституту журналістики. Т. 56. С. 176–181 URL : http://www.irbis- nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN& P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Nzizh_2014_56_36.pdf. Орбан – Лембрик, Л.(2010) Психологія управління: Посібник. 2 –ге видання.Київ: Академвидав Островська,Н.(2016) Трешіміджеві технології в політичних ток-шоу на українському телебаченні. Соціальні комунікації: теорія і практика. К. Т. 3. С. 62– 67. URL : http://eir.zntu.edu.ua/bitstream/123456789/937/1/Ostrovska_Trashimage_techno logies.pdf Островська,Н.(2017) Прикладні соціально-комунікаційні технології : навчальний посібник. Запоріжжя : ЗНТУ. Педагогічна майстерність(2004): підручник / І. А. Зязюн, Л. В. Крамушенко, І. Ф. Кривонос та ін., за ред. І. А. Зязюна. К.: Вища школа. Поліщук,І.(2015) Виборчі технології: сутність та різновиди. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія. Харків.№4.С.106–112.URL : http://nauka.nlu.edu.ua/download/filosof/filosof_27.pdf Почепцов,Г. Агенти впливу й тексти впливу. Детектор Медіа : веб-сайт. URL : http://osvita.mediasapiens.ua/material/8505 Різун, В.(2008)Теорія масової комунікації : підруч. К. Видавничий центр «Просвіта» URL:http://filelibsnu.at.ua/navchalno-metod/jurnalistika/Teoriya_mas_com.pdf Савельєва,В.(2005) Психологія управління: Навчальний посібник. К. ВД «Професіонал». Стратегічні комунікації для безпекових і державних інституцій(2022) : практичний посібник / [Л. Компанцева, О. Заруба, С. Череватий, О. Акульшин; за заг. ред. О. Давліканової, Л. Компанцевої]. Київ: ТОВ «ВІСТКА», Сугестивні технології маніпулятивного впливу(2011) : навч. посіб. / В. М. Петрик та ін. ; за заг. ред. Є. Д. Скулиша. К. ЗАТ «ВІПОЛ» URL : https://mil.univ.kiev.ua/files/29_965691167.pdf 111 Ходаківський,Є.(2016) Психологія управління. 5-те вид. перероб. та доп./ Є. І.Ходаківський, Ю. В. Богоявленська, Т. П. Грабар. К.Центр учбової літератури.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).