Особистісна і комунікаційна ефективність керівника установи

Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Код дисципліни: 7.232.01.O.002
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.політ.н., доцент Школяр Мар’яна Володимирівна.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння і реалізація компетентностей, заявлених для даної дисципліни; розуміння сутності організаційної поведінки персоналу та чинників, які впливають на її модифікацію на рівні особи та групи; оволодіння навичками втручання в основні організаційні процеси: управління, прийняття рішень, комунікації, конфліктів тощо; опанування здатності застосовувати основні соціально-психологічні технології з метою підвищення ефективності управлінської діяльності та праці персоналу в організації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей: Загальні компетентності: ЗК 7 Навички міжособистісної взаємодії. ЗК 10 Здатність працювати в команді. Фахові компетентності: СК 5 Здатність доводити знання та власні висновки до фахівців та нефахівців. СК 6 Здатність налагоджувати соціальну взаємодію, співробітництво, попереджати та розв’язувати конфлікти. СК 8 Здатність оптимізувати процеси прийняття управлінських рішень у вирішенні питань соціально-економічної допомоги мало захищених категорій населення. СК 9 Здатність до оцінки процесу і результату професійної діяльності та якості соціальних послуг. СК 10 Здатність виявляти професійну ідентичність та діяти згідно з цінностями працівника соціальної сфери. СК 12 Здатність до формування позитивного іміджу професії, її статусу в суспільстві. СК 14 Здатність до ефективного менеджменту організації у соціальній сфері.
Результати навчання: Володіння методами комунікації у застосуванні різних форм взаємодії та спільної діяльності. Самостійно й автономно знаходити інформацію необхідну для розвитку професійних навичок та якостей. Автономно приймати рішення в складних і непередбачуваних ситуаціях. Організовувати спільну діяльність фахівців різних галузей і непрофесіоналів, здійснювати їх підготовку до виконання завдань соціальної допомоги. Пояснювати та надавати обґрунтовані відповіді населенню щодо форм, методів та засобів надання соціальної допомоги, пенсійного забезпечення та страхування. Демонструвати ініціативу, самостійність, оригінальність, генерувати нові ідеї для розв’язання завдань професійної діяльності. Розробляти програми навчання та обміну досвідом в системі соціального захисту населення. Демонструвати позитивне ставлення до власної професії та відповідати своєю поведінкою етичним принципам і стандартам соціальної роботи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Іноземна мова за професійним спрямуванням Методологія і методи наукового дослідження Фінансово-економічне забезпечення установ соціальної сфери Психологічні засади та комунікаційні технології в управлінні установами соціальної сфери Правові засади управління установами соціальної сфери Кореквізити: Адміністрування організаційної діяльності установи соціальної сфери Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи Управлінська практика Виконання магістерської кваліфікаційної роботи Захист магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Особистісна і комунікаційна ефективність керівника установи» передбачає аналіз міждисциплінарної сфери знань, синтез існуючих підходів, концептів та теорій. У курсі розглядаються теми, пов’язані з актуальними аспектами формування й застосування управлінських компетентностей керівника сучасної організації, а також практичного застосування соціально-психологічних технологій в управлінні персоналом та розвитку людського потенціалу організації соціальної сфери. Вивчення дисципліни передбачає роботу студента на практичних заняттях, виконання індивідуального завдання. Виклад теоретичних положень і виконання практичних завдань має супроводжуватись тісною співпрацею викладача та студентів, що значно підвищує рівень ефективності засвоєння знань.
Опис: Керівник в організації. Управлінські орієнтації керівників. Технологія розвитку професійно-управлінського самовизначення керівника в організації. Організаційна поведінка: визначення поняття. Моделі організаційної поведінки. Особистість крізь призму індивідуальних факторів, що впливають на організаційну поведінку. Цінності, настанови та мотивація як регулятори поведінки персоналу в організації. Соціально-психологічні процеси в групі. Лідерство та групові явища. Роль команд у функціонуванні організацій. Організаційні процеси. Організаційні конфлікти та роль керівника в їх регулюванні. Комунікація в організації. Принципи і правила професійної етики та ефективного спілкування в системі взаємодій «керівник-підлеглі». Засоби ефективного спілкування з громадянами/клієнтами засобами ефективного спілкування.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальна контрольна робота (45%) • підсумкова контрольна робота (екзамен): письмова форма (55%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) 45 балів: ППЗ - оцінка за виконання обов'язкових поточних практичних завдань - 30 б. ІНДЗ - оцінка за виконання індивідуального науково-дослідного завдання - 15 б. Екзаменаційний контроль - 55 балів. Разом за дисципліну - 100. Доповідь - 4 – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Рецензування, опонування - 2 – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії. Доповнення -1 – науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей. Експрес –опитування - 0,5 – коротка правильна відповідь без додаткової аргументації. КР №1 - максимальна оцінка становить 15 балів. Кожен студент проводить колезі психологічну діагностику особистісних якостей за наступними методиками: Методика багатофакторного дослідження особистості Р.Кетелла; «Ціннісні орієнтації» М.Рокіча; Методика діагностики міжособистісних відносин Т.Лірі; Визначення спрямованості особистості; Опитувальник для вивчення темпераменту Я.Стреляу. Отримані дані укладаються інтерпретуються, порівнюються із професіограмою управлінця, робляться висновки щодо професійних якостей досліджуваної особи та рекомендації щодо виконання нею управлінської діяльності. Результати дослідження, їх інтерпретація, висновки та рекомендації мають бути оформлені у вигляді письмової роботи, захист якої відбувається на останньому практичному занятті. Критерії оцінювання дослідження: - структура та технічне виконання; - рівень самостійності та глибина осмисленості висновків та рекомендацій; - рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією та поняттями; - вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати та формулювати рекомендації.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Власова О.І. Соціальна психологія організацій та управління. Підручник. / О.І. Власова, Ю.В. Никоненко. - К.: Центр навчальної та практичної літератури, 2019. – 396с. 2. Жуковська Л. Е. Теорія організацій: навч.посіб. / Л.Е.Жуковська, Є.Г. Борисевич,Є.М. Стрельчук Є. М. – Одеса: ОНАЗ ім. О.С. Попова, 2011. -147с. 3. Заболотна В.О. Психологічні основи управління персоналом. Навчальний посібник ХХІ століття/ В.О.Заболотна. – К.: Гнозіс, 2010. – 248 с. 4. Мальська М.П. Менеджмент організацій: теорія та практика. Навчальний посібник./ М.П. Мальська, С.В. Білоус – К.: Центр навчальної та практичної літератури, 2019. – 190 с. 5. Мельман В. О. Конспект лекцій з навчальної дисципліни «Соціально- психологічні основи менеджменту» / В. О. Мельман . – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. – 47 с. 6. Нємцов В.Д. Менеджмент організацій. / В.Д. Нємцов, Л.Є. Довгань, Г.Ф. Сініок.. - К. : ЕксОб, 2002. - 388 c. 7. Психологія праці та інженерна психологія : навчальний посібник для студентів денної і заочної форм навчання спеціальності 053 «Психологія» - 2-ге вид,, перероб. і доп. / укладач О.С. Юрков. – Мукачево: МДУ, 2018 - 187с. 8. Скібіцька Л.І. Антикризовий менеджмент. Навчальний посібник. / Л.І. Скібіцька, В.В. Матвєєв, В.І. Щелкунов, С.М. Подрєза. – К.: Центр навчальної та практичної літератури, 2017. – 584с. 9. Соціальна психологія організацій. Навчально-методичний комплекс для студентів спеціальності 8. 040201 „Соціологія” освітньо-кваліфікаційного рівня „магістр” та студентів економічних спеціальностей /Укл.: Л.Д. Климанська, М.В. Школяр., В.Є. Савка – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2007. – 48с. 10. Соціальний потенціал організацій: конспект лекцій та завдання і вправи для практичних занять для студентів спеціальності 054 «Соціологія» / уклад.: Л.Д. Климанська, М.В. Школяр, С.К. Андрейчук. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 168с. 11. Сучасна технологія оцінювання персоналу та кадрового потенціалу організації і її соціально-психологічний аспект : наук. розробка /В. М. Мартиненко, Ю. Д. Древаль, Ю. В. Конотопцева та ін. – К. : НАДУ, 2013. – 52 с. 12. Технології роботи організаційних психологів / За наук. ред. Л.М. Карамушки. Навчальний посібник / К.: Фірма «ІНКОС», 2005.- 366 c. 13. Byrne Z. Organizational Psychology and Behavior. An Integrated Approach to Understanding the Workplace. Kendall Hunt Publishing; 2 edition, 2019. 584p. 14. Landy Frank J. & Conte Jeffrey M. Work in the 21st Century: An Introduction to Industrial and Organizational Psychology, 5th Edition, 2018, 704p. 15. Lawrence T. B., Phillips N. Constructing Organizational Life. How Social-Symbolic Work Shapes Selves, Organizations, and Institutions. Oxford University Press, 2019. 400 p. 16. Levy P. Industrial/Organizational Psychology. Understanding the Workplace. Worth Publishers. Sixth Edition, 2019. 640 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).