Управління ризиками в установах соціальної сфери

Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Код дисципліни: 7.232.01.M.017
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Савка Віктор Євгенович, канд. соціолог. наук, доцент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни «Управління ризиками в установах соціальної сфери» полягає у формуванні комплексу теоретичних знань та базованими на них вміннями і навичками з питань управління ризиками в установах соціальної сфери. 
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти наступних компетентностей: Фахові (спеціальні) компетентності: ФКС 1.4. Здатність виявляти і управляти ризиками під час впровадження стратегії розвитку установами соціальної сфери
Результати навчання: ПР 1.2. Передбачати та ідентифікувати ризики та обґрунтовувати методи їх усунення
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Методологія і методика наукових досліджень в соціальному забезпеченні -Правові засади управління установами соціальної сфери Фінансово-економічне забезпечення установ соціальної сфери Психологічні засади та комунікаційні технології в управлінні установами соціальної сфери -Особиста комунікаційна ефективність керівника установи соціальної сфери - Іноземна мова за професійним спрямуванням кореквізити: -Адміністрування організаційної діяльності установи соціальної сфери -Стратегії менеджменту в установах соціальної сфери -Механізми програмування в установах соціальної сфери -Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи -Виконання магістерської кваліфікаційної роботи prerequisites - Управлінська практика - Захист магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Впродовж вивчення дисципліни «Управління ризиками в установах соціальної сфери» здобувачі освіти повинні засвоїти теоретичні знання та виробити основи практичних навиків управління ризиками в установах соціальної сфери.  Вивчення дисципліни передбачає роботу здобувачів освіти на лекційних та практичних заняттях і виконання практичних завдань з кожної теми, а також написання та захисту індивідуальної дослідницького завдання за самостійно обраною темою, яка стосується проблематики курсу (для денної форми навчання). Виконання теоретичних і практичних завдань повинно супроводжуватись тісною співпрацею викладача та студентів, що значно підвищує рівень ефективності засвоєння знань.
Опис: Тема 1. Вступ. Поняття, ознаки та види соціальних ризиків.  Мета і завдання курсу «Управління ризиками в установах соціальної сфери». Прикладні аспекти використання знань та вмінь, сформованих в результаті вивчення курсу, у практичній діяльності управлінця в системі соціальних служб. Теоретико-методологічні підходи до визначення ризиків їх евристичні можливості та обмеження. Сутність та типології ризиків. Ризики vs стабільність: деструктивні та конструктивні функції. Тема 2. Зовнішні щодо організації ризики. Середовище, в якому функціонує організація, сфера та специфіка виконуваних нею завдань і повноважень, визначених цілей її роботи як джерела ризиків.  Система соціальних служб в сучасній Україні. Система вітчизняних служб соціального забезпечення. Організаційні ризики в системі соціальних служб. Централізація і децентралізація системи соціального забезпечення і ризики, які ними спричиняються. Проблеми збалансування роботи організацій соціального забезпечення та налагодження ефективної співпраці системи соціальних служб в сучасній Україні.  Тема 3. Ризики в системі «клієнт – соціальна служба». Ризики недостатнього розуміння клієнтом призначення та можливостей служб соціального забезпечення. Ризики неефективної комунікації між соціальною службою та клієнтом. Компютеризація і цифровізація в соціальних службах та її ризики. Ризики порушення адресності, цільового призначення, недостатності допомоги та інші. Ризики зловживання клієнтом наданою допомогою та запобігання соціальному утриманству. Тема 4. Управління організаціями та види внутрішніх ризиків. Системи менеджменту організацій та закладені в них ризики. Ризики в системах «керівник - персонал» та «персонал»: вади організаційно-управлінської структури, проблеми підбору, розстановки та підвищення кваліфікації кадрів,  неефективна комунікація, клієнтелізм, мобінг, прояви корупції та інші. Інструменти управління ризиками в роботі організації та їх   особливості. Принципи комплексності та збалансованості у застосуванні інструментів управління ризиками. Тема 5. Конфлікти в організаціях як вид внутрішніх ризиків. Сутність та типологія конфліктів. Конфлікти та ризики: причинно-наслідкові зв’язки. Конфліктний менеджмент: запобігання виникненню конфліктів, раціональне планування та провокування конфліктів, регулювання конфліктів, подолання конфліктів та їх небажаних наслідків. Конфлікти як джерело позитивних змін. Тема 6. Динаміка ризиків. Ризик як процес. Фактори динаміки ризиків в установах соціальної сфери та соціального забезпечення. Моніторинг ризиків. Цикли перебігу ризиків та реакції на них менеджменту і персоналу організації.  Тема 7. Діагностування, оцінювання та регулювання ризиків. Методи діагностування ризиків: внутрішній аудит, перевірки уповноваженими спеціалізованими органами, звернення клієнтів служб та громадськості. Оцінювання ризиків: ідентифікація активів організації; ідентифікація вимог із сторони держави та клієнтів; оцінювання активів із врахуванням вимог держави та клієнтів; iдентифiкацiя та встановлення ієрархії загроз i вразливостей організації. Реакції на ризиків різних акторів та їх узгодження. Регулювання ризиків з метою оптимізації діяльності організації.
Методи та критерії оцінювання: 1.Оцінювання рівня досягнення здобувачами освіти результатів навчання з дисципліни «Управління ризиками в установах соціальної сфери» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання. 2.Оцінювання проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих програмних результатів навчання магістра Освітньої програми «Управління установами соціальної сфери», з використанням методів комплексної діагностики: семестровий контроль (СК) знань здобувачів освіти здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ). 3.Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання є його тематика, завдання до практичних, контрольних та індивідуальних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. 4.Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК)-40 ,де -ПрЗ – оцінки виступів та відповідей на семінарських заняттях, 10 б, -ПДЗ – оцінка за виконання обов’язкових поточних домашніх завдань,10 б, -ІНДЗ – оцінка за виконання індивідуального науково-дослідного завдання, 20 б, Екзаменаційний контроль (ЕК)- 60 , Разом за дисципліну- 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1.Антикорупційна програма Міністерства соціальної політики України на 2020-2022 роки. Затвердж.наказом Міністерства соціальної політики України №444 від 30.06.2020// https://www.msp.gov.ua/timeline/Antikorupciyni-programi.html. 2.Березіна С.Б.(2018). Соціальні ризики: теорія, методологія, захист. Київ: Компрінт.  3.Боровик М. В. (2018) Ризик-менеджмент : конспект лекцій.Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова.  Харків 4.Білик О.І. (2017). Управління соціальними ризиками як важливий чинник зміцнення національної економічної безпеки//Актуальніпроблемизабезпечення економічної безпеки в Україні : колект. моногр. / Г. І. Пушак, М. Й. Штангрет, Н. В. Наконечна, та ін.  Львів: Ліга-Прес. 5.Білик О.І. (2020) Механізми регулювання та інструменти оцінювання соціальних ризиків.  Львів : «Растр -7». 6.Шаповалова, Т.В. (2017). Планування та інновації в соціальному розвитку: навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки. Допоміжна  1.Вигівська, І.М. , Хоменко Г.Ю.( 2018) Облікові аспекти управління ризиками надання благодійної допомоги //Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу в умовах гібридної війни. Вип. 3 (41). 2.Методичний посібник щодо аспектів управління ризиками, як складової системи внутрішнього контролю у розпорядника бюджетних коштів. (2022). Міністерство фінансів України// https://mof.gov.ua › storage › files  3. Ярошенко О.М. & Слюсар А. М., Вєтухова І. А. (2019) Право соціального забезпечення : підручник / – Харків : Право.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).