Міжнародна та європейська безпека

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.O.003
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.політ.н., доцент Дорош Леся Олексіївна.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: формування у студентів здатності розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог, зокрема загального уявлення про сутність міжнародної безпеки як стану захищеності від негативних впливів та важливої умови життєдіяльності особистості, соціальних і політичних систем, таких як суспільство, держава, міжнародне співтовариство.
Завдання: інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог загальні компетентності: ЗК2.Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. фахові компетентності: ФК1.Здатність виявляти та аналізувати природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, типи та види міжнародних акторів, сучасні тенденції розвитку світової політики. ФК5.Здатність аналізувати та прогнозувати міжнародні відносини у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному. ФК9. Здатність виявляти та аналізувати особливості розвитку країн та регіонів, сучасних глобальних, регіональних та локальних процесів, та місця в них України. ФКС1.2. розуміння системності міжнародних відносин та вміння враховувати соціальні, правові, культурні, економічні чинники, що впливають на внутрішньодержавний та світовий розвиток; ФКС 2.1. здатність до аналітичного розуміння безпекового виміру міжнародних відносин, оцінки ефективності та перспектив розвитку регіональних систем безпеки, головно, європейської, розуміння безпекових пріоритетів України на міжнародній арені; ФКС 2.2. вміння виявляти та прогнозувати сучасні виклики та ризики на міжнародній арені (національно-етнічні проблеми, проблематика мультикультуралізму, проблеми міграції тощо). ФКС 2.3. здатність використовувати на практиці теоретичні положення для аналізу конкретних сфер та тенденцій розвитку міжнародних відносин, особливо у сфері енергетичної безпеки.
Результати навчання: РН01 - Знати та розуміти природу, джерела та напрями еволюції міжнародних відносин, міжнародної політики, зовнішньої політики держав, стану теоретичних досліджень міжнародних відносин та світової політики; РН02 - Критично осмислювати та аналізувати глобальні процеси та їх вплив на міжнародні відносини; РН06 - Визначати, оцінювати та прогнозувати політичні, дипломатичні, безпекові, суспільні й інші ризики у сфері міжнародних відносин та глобального розвитку; РНС1.2 - демонструвати знання та розуміння системності внутрішньодержавного та глобального розвитку; Ком 2 - здатність у комунікаціях обстоювати патріотичну державницьку позицію щодо місця України в системі міжнародних відносин; Ком 3 - уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань. АіВ 1 - здатність адаптуватись до нових умов та приймати відповідні рішення; АіВ 2 - здатність усвідомлювати необхідність навчання упродовж всього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; АіВ 3 - здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотримання вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Пререквізит: Теорія міжнародних відносин. Зовнішня політика України. Міжнародні організації. • Кореквізити: Актуальні проблеми зовнішньої політики України та міжнародних відносин.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Міжнародна та європейська безпека» скерована на формування у студентів загального уявлення про сутність міжнародної безпеки як стану захищеності від негативних впливів та важливої умови життєдіяльності особистості, соціальних і політичних систем, таких як суспільство, держава, міжнародне співтовариство, а також цілісний розгляд проблем забезпечення міжнародної та європейської безпеки; загроз національній та міжнародній безпеці; формування навичок самостійного мислення та аналізу особливостей та закономірностей розвитку світових політичних процесів на предмет формування певної системи міжнародної безпеки та визначення місця і ролі в ній України.
Опис: Безпековий вимір міжнародних відносин. Основні загрози міжнародній безпеці. Роль міжнародних організацій у підтримці миру та безпеки. Організація Північноатлантичного договору (НАТО): втілення системи колективної безпеки. Європейська безпека та проблеми її забезпечення. Сучасні виклики міжнародній та європейській безпеці. Україна як суб’єкт та об’єкт міжнародної безпеки.
Методи та критерії оцінювання: Усні (індивідуальні і фронтальні) та письмові (письмові відповіді на питання, вирішення завдань тощо) опитування згідно плану практичних занять, спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю, оцінювання активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, написання та захист рефератів, презентацій, обговорення проблемних завдань, екзамен (трьохрівневе тестування)
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему. • Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: • Баймуратов М. А. Международно-правовые аспекты становления и развития европейской системы безопасности на пороге ХХІ века / М. А. Баймуратов; А. А. Делинский. – Одесса: Юридическая литература, 2004. – 184 с. • Вонсович О.С. Контури європейської безпеки: процес створення / О.С. Вонсович. – К.: Т-во «Знання», 2007. – 24 с.. • Ліпкан В.А. Національна безпека України: Навч. посібн. - К.: Кондор, 2008. - 552 с. • Мала енциклопедія міжнародної безпеки / За заг. ред. Ю.Л. Бошицького, О.В.Потєхіна. – К. : Вид-во Європейського ун-ту, 2012. • Партнерство Україна-ЄС у безпековій сфері: сучасний стан і перспективи [Текст] / Razumkov centre, Представництво Фонду Ганса Зайделя в Україні. - Київ : Konrad Adenauer Stiftung, 2021. - 69 с. • Розвиток законодавства України у сфері оборони: проблеми адаптації до стандартів НАТО та шляхи їх вирішення [Текст] : матеріали наук.-практ. конф., 23 квіт. 2021 р. / [упоряд.: П. П. Богуцький, В. Г. Пилипчук, С. О. Дорогих] ; Нац. акад. прав. наук України [та ін.]. - Київ : Фенікс, 2021. - 373 с. • Ситник Г.П. Зовнішня політика та національна безпека [Текст] : навч. посіб. / Г. П. Ситник, Д. В. Неліпа, М. Г. Орел ; [за ред. Г. П. Ситника] ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. - Київ : Кравченко Я. О. [вид.], 2021. - 243 с. • Україна в епіцентрі протистояння світових систем (1939-1990) [Текст] / [В. Даниленко та ін. ; керівник авт. кол. Л. Якубова ; відп. ред. В. Смолій] ; НАН України, Ін-т історії України НАН України. - Київ : Академперіодика, 2021. - 539, [98] с. • Дорош Л.О. Зовнішня політика України [Текст] : навч. посіб. / Л. О. Дорош, О. Я. Івасечко, Я. Б. Турчин ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". - Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2021. - 347 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).