Аналіз та прогнозування зовнішньої політики

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.E.015
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.політ.н., доцент Горбач Олександр Назарович, к.політ.н., доцент Кукарцев Олег Вікторович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: формування у студентів здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів політології та науки про міжнародні відносини і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Оволодіння студентами поглиблених знань про зовнішню політику держави як складової міжнародних відносин; знаннями про аналітичну, прогностичну діяльності у галузі зовнішньої політики; стратегічним мисленням у прогнозуванні міжнародних систем; критичною оцінкою аналітичної діяльності; системою знань про діяльність аналітичних центрів у сфері зовнішньополітичного прогнозування. Вироблення у студентів навичок аналізу, прогнозу та планування у галузі зовнішньополітичної діяльності; навичок оцінки становища тої чи іншої держави на міжнародній арені та окреслення можливих сценаріїв її розвитку.
Завдання: здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні; Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; Здатність працювати в міжнародному контексті; Здатність виявляти та аналізувати природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, типи та види міжнародних акторів, сучасні тенденції розвитку світової політики. Здатність здійснювати прикладні аналітичні дослідження проблем міжнародних відносин та світової політики, суспільних комунікацій, регіональних студій, професійно готувати аналітичні матеріали та довідки; Здатність виявляти та аналізувати особливості розвитку країн та регіонів, сучасних глобальних, регіональних та локальних процесів, та місця в них України; здатність аналізувати та прогнозувати зовнішню політику держав, інтегруючи знання з інших дисциплін.
Результати навчання: Результати навчання: знати та розуміти природу, джерела та напрями еволюції міжнародних відносин, міжнародної політики, зовнішньої політики держав, стану теоретичних досліджень міжнародних відносин та світової політики;здатність продемонструвати знання та розуміння вузькоспеціалізованих (політичних, правових, безпекових, соціальних, комунікаційних тощо) аспектів розвитку сучасної системи міжнародних відносин та місця в ній України; застосовувати сучасні наукові підходи, методології та методики для дослідження проблем міжнародних відносин та зовнішньої політики; аналізувати та оцінювати проблеми міжнародної та національної безпеки, міжнародні та інтернаціоналізовані конфлікти, підходи, способи та механізми забезпечення безпеки у міжнародному просторі та у зовнішній політиці держав; збирати, обробляти та аналізувати інформацію про стан міжнародних відносин, світової політики та зовнішньої політики держав; визначати, оцінювати та прогнозувати політичні, дипломатичні, безпекові, суспільні й інші ризики у сфері міжнародних відносин та глобального розвитку; оцінювати та аналізувати міжнародні та зовнішньополітичні проблеми та ситуації, пропонувати підходи до вирішення таких проблем. системно мислити та креативно інтерпретувати події на глобальному, регіональному та локальному рівнях з врахуванням історичних передумов їх виникнення та розвитку, особливостей взаємодії України з іншими державами світу; аналізувати, моделювати та прогнозувати зовнішню політику держав, інтегруючи знання з інших дисциплін, використовуючи зібрані та узагальнені інформаційно-аналітичні матеріали щодо конкретної міжнародної ситуації; здатність у комунікаціях обстоювати патріотичну державницьку позицію щодо місця України в системі міжнародних відносин; уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань. здатність адаптуватись до нових умов та приймати відповідні рішення; здатність усвідомлювати необхідність навчання упродовж всього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотримання вимог професійної етики. Методи навчання і викладання: Лекції, практичні заняття, самостійна робота: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу. Вербальні методи (пояснення; розповідь; бесіда; робота з навчально-методичною літературою та іншими інформаційними джерелами); Наочно-візуальні методи (презентація, ілюстрація; демонстрація; показ); Практичні (дослідження; моделювання, експеримент; вправи-тренінги ). Методи оцінювання досягнення результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль: методи оцінювання знань: усне та фронтальне опитування; письмове опитування; вибіркове усне опитування; виступи на семінарах; тести; оцінка активності; обговорення проблемних завдань, оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; тощо. Екзамен – трьохрівневе тестування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Актуальні проблеми зовнішньої політики України та міжнародних відносин Кореквізити: Історія і теорія дослідження міжнародних систем та глобального розвитку
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Аналіз та прогнозування зовнішньої політики» є невід’ємною складовою циклу дисциплін спеціальності 291 «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» другого рівня вищої освіти (магістратури), метою якої є оволодіння студентами систематизованими, цілісними знаннями про аналіз, прогнозування і планування, функціональні особливості стратегічного аналізу, способи та форми впливу «мозкових центрів» на формування зовнішньої політики, параметри стабільності міжнародних систем.
Опис: Місце зовнішньополітичного аналізу, прогнозування та планування в практичній діяльності. Виникнення та етапи розвитку стратегії. Співвідношення військової і політичної стратегії. Система зовнішньополітичного аналізу та прогнозування в структурі державного апарату країн Європи, Америки та Азії. Способи та форми впливу "мозкових центрів" на формування зовнішньої політики. Розвідувальні служби у формуванні стратегій і тактик зовнішньої політики. Проблема політизації експертизи зовнішньополітичної діяльності. Використання методів аналізу та прогнозування зовнішньополітичної діяльності.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи на семінарах, написання рефератів. • Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: Усні та письмові відповіді, доповнення, участь у дискусії згідно плану практичних занять (максимально - 40 балів); Написання та захист реферату (максимально - 10 балів). Максимальна кількість балів за усні та письмові відповіді під час практичного заняття - 2 бали. Відповідь глибока, чітка, лаконічна та вичерпна, із демонстрацією всебічного знання та розуміння програмного матеріалу, із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного і концептуального матеріалу до запропонованого запитання, подано правильні визначення понять, обґрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, наведено приклади, висновки – чітко сформульовані й добре обґрунтовані – 2 бали; Відповідь засвідчує достатнє розуміння студентом матеріалу, але й нездатність його системно вибудувати, надати та обґрунтувати власну думку; відповідь поверхнева, без переконливих прикладів, відтворює матеріал лекції, непослідовна, має помилки та неточності – 1 бал; Відповідь відсутня або студент демонструє повне нерозуміння суті поставлено питання, незнання базових компонентів предметної і проблемної сторін дисципліни – 0 балів. Максимальна кількість балів за доповнення, участь у дискусії під час практичного заняття - 1 бал. Доповнення засвідчує додаткове опрацювання використаних літературних джерел, фактів, надання власних висновків та пропозицій - 1 бал. Максимальна кількість балів за написання та захист реферату - 10 балів. Реферат написано чітко, лаконічно та вичерпно із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного і концептуального матеріалу, подано правильні визначення понять, обґрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, наведено приклади, кваліфіковані посилання на використану літературу; висновки – чітко сформульовані й добре обґрунтовані; реферат написано грамотно, правильною мовою, засвідчує культуру мовлення студента – 10-7 балів; Інформація у рефераті подана несистемно, поверхнево, без власної позиції студента; джерельна база більш-менш достатня, але немає переконливих прикладів; наявна певна непослідовність викладу, при захисті реферату студент не допустив суттєвих неточностей – 6-4 бали; Відповідь засвідчує недостатнє знання і розуміння основного матеріалу, містить помилки та суттєві неточності, малоаргументована, з порушенням послідовності викладання матеріалу, студент не може достатньо системно вибудувати факти; допускає помилки при визначенні понять, допущено граматичні помилки, роботу виконано неакуратно – 3-1 бал; Реферат не відповідає заданій тематиці, студент не розкрив зміст завдання, не висвітлив результати дослідження, при захисті не зумів відповісти на запитання у межах теми. У рефераті виявлено ознаки плагіату (списування, відсутність посилань чи переліку використаної літератури, рефератів з інтернету) – 0 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи на семінарах, написання рефератів. Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування). Усні та письмові відповіді, доповнення, участь у дискусії згідно плану практичних занять (максимально - 40 балів); Написання та захист реферату (максимально - 10 балів); Виконання обов’язкового індивідуального домашнього завдання – контрольної роботи (максимально – 20 балів). Максимальна кількість балів за усні та письмові відповіді під час практичного заняття - 2 бали.
Рекомендована література: • Горбач О.Н. Доктрини зовнішньої політики: історія та сучасний розвиток / О.Н.Горбач. - Львів, 2005. • Горбач О. Спецслужби у системі міжнародних відносин / Олександр Горбач // Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. – 2015. – Вип. 27. – С. 82-88. • Країнознавство : навч. посіб. / Я. Б. Турчин, Л. О. Дорош, О. Н.Горбач. — Львів :Вид-во Львів. політехніки, 2012. — 273 с. • Східна політика Європейського Союзу: здобутки, виклики та перспективи: Монографія [за наук. ред. Я.Турчин, Т.Астрамович-Лейк, О.Горбача]. – Львів-Olsztyn: «РОМУС-ПОЛІГРАФ», 2021. – 230 с. Горбатенко В.П. Політичне прогнозування: Теорія, методологія, практика. -К., 2006. • Європейські дослідження: Навчальний посібник. / В.А.Манжола, В.В.Копійка, О.І.Шнирков та ін.; за ред. В.А.Манжоли. – К.: Либідь. – 510 с. • Зленко А.М. Зовнішньополітична стратегія і дипломатія України / за ред. В.А.Манжоли. – К: ВПЦ «Київський університет», 2008. – 379 с. • Зовнішня політика України: стратегічні оцінки, прогнози та пріоритети. Щорічник. / Під ред. Г.М.Перепелиці. (члени авт. кол. Манжола В.А., Перепелиця Г.М.). – К.: ВД «Стилос», 2009. – 236 с. • Партнерство Україна-ЄС у безпековій сфері: сучасний стан і перспективи [Текст] / Razumkov centre, Представництво Фонду Ганса Зайделя в Україні. - Київ : Konrad Adenauer Stiftung, 2021. - 69 с. • Резнікова О. О. Національна стійкість в умовах мінливого безпекового середовища: монографія. – Київ: НІСД, 2022. – 532 с. • Розвиток законодавства України у сфері оборони: проблеми адаптації до стандартів НАТО та шляхи їх вирішення [Текст] : матеріали наук.-практ. конф., 23 квіт. 2021 р. / [упоряд.: П. П. Богуцький, В. Г. Пилипчук, С. О. Дорогих] ; Нац. акад. прав. наук України [та ін.]. - Київ : Фенікс, 2021. - 373 с. • Ситник Г.П. Зовнішня політика та національна безпека [Текст] : навч. посіб. / Г. П. Ситник, Д. В. Неліпа, М. Г. Орел ; [за ред. Г. П. Ситника] ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. - Київ : Кравченко Я. О. [вид.], 2021. - 243 с. • The Foreign Policy Centre - http://fpc.org.uk/ • Centre of Strategic and International Studies (CSIS) - http://csis.org/ • Chatham House - http://www.chathamhouse.org.uk/ • Atlantic Council – http://www.atlanticcouncil.org/ • Міністерство закордонних справ України: http://www.mfa.gov.ua/ • Національний інститут стратегічних досліджень: http://www.niss.gov.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).