Актуальні проблеми господарського права та процесу (судова практика)

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.M.010
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: Баїк О.І.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Актуальні проблеми господарського права та процесу (судова практика)» є опанування студентами основних проблем господарського права та процесу, господарських та господарських процесуальних відносин, з урахуванням специфіки правового забезпечення, системне опрацювання студентами актуальних питань здійснення правосуддя в господарських справах, визначення напрямів удосконалення господарського та господарського процесуального законодавства, з урахуванням наявної судової практики щодо цього.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти комптентностей: Інтегральну компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. Загальні компетентності (ЗК): ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. ЗК4. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК7. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК8. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). Спеціальні (фахові предметні) компетентності (СК): СК2 Здатність аналізувати та оцінювати вплив правової системи Європейського Союзу на правову систему України. СКЗ. Здатність аналізувати та оцінювати вплив Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, а також практики Європейського суду з прав людини на розвиток правової системи та правозастосування в Україні. СК4. Здатність оцінювати взаємодію міжнародного права та міжнародних правових систем з правовою системою України. СК5. Здатність використовувати сучасні правові доктрини та принципи у правотворчості та в процесі застосовування інститутів публічного і приватного права, а також кримінальної юстиції. СК6 Здатність обґрунтовувати та мотивувати правові рішення, давати розгорнуту юридичну аргументацію. СК7. Здатність застосовувати знання та розуміння основних засад (принципів) та процедур судочинства в Україні. СК8. Здатність застосовувати медіацію та інші правові інструменти альтернативного позасудового розгляду та вирішення правових спорів. СК9. Здатність застосовувати міждисциплінарний підхід в оцінці правових явищ та правозастосовній діяльності. СК10. Здатність ухвалювати рішення у ситуаціях, що вимагають системного, логічного та функціонального тлумачення норм права, а також розуміння особливостей практики їх застосування. СК12. Здатність розвивати та утверджувати етичні стандарти правничої діяльності, стандарти професійної незалежності та відповідальності правника. СК13. Здатність доносити до фахівців і нефахівців у сфері права інформацію, ідеї, зміст проблем та характер оптимальних рішень з належною аргументацією. СК14. Здатність самостійно готувати проекти нормативно-правових актів, обґрунтовувати суспільну обумовленість їх прийняття, прогнозувати результати їх впливу на відповідні суспільні відносини. СК15. Здатність самостійно готувати проекти актів правозастосування, враховуючи вимоги щодо їх законності, обґрунтованості та вмотивованості.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: Результати навчання (РН): РН1. Оцінювати природу та характер суспільних процесів і явищ, і виявляти розуміння меж та механізмів їх правового регулювання. РН3. Проводити збір, інтегрований аналіз та узагальнення матеріалів з різних джерел, включаючи наукову та професійну літературу, бази даних, цифрові, статистичні, тестові та інші, та перевіряти їх на достовірність, використовуючи сучасні методи дослідження. РН 6. Обґрунтовано формулювати свою правову позицію, вміти опонувати, оцінювати докази та наводити переконливі аргументи. РН 7. Дискутувати зі складних правових проблем, пропонувати і обґрунтовувати варіанти їх розв’язання. РН 13. Аналізувати та оцінювати практику застосування окремих правових інститутів. РН 14. Обґрунтовувати правову позицію на різних стадіях правозастосування. РН 15. Мати практичні навички розв’язання проблем, пов’язаних з реалізацією процесуальних функцій суб’єктів правозастосування. РН 17. Інтегрувати необхідні знання та розв’язувати складні задачі правозастосування у різних сферах професійної діяльності. Знання (Зн): Зн1. Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень. Зн2. Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузі знань. Уміння/навички (Ум): Ум2. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах. Комунікація (К): К1. Зрозуміле недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються Автономія та відповідальність (АВ): АВ2. Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Господарське право Актуальні проблеми цивільного права та процесу (судова практика) Господарський процес
Короткий зміст навчальної програми: «Актуальні проблеми господарського права та процесу (судова практика)» – навчальна дисципліна, що орієнтує студентів на поглиблене вивчення вивчення актуальних проблемних питань господарського та господарського процесуального права, набуття практичних навичок роботи з нормативно-правовими актами, що регулюють групу суспільних відносин у сфері господарювання та захисту прав в господарському судочинстві, укладення та забезпечення виконання господарських договорів, господарської та господарсько – процесуальної відповідальності, механізмів захисту прав та інтересів суб’єктів господарювання; оволодіння правилами тлумачення господарсько-правових норм. Вивчення дисципліни дозволить сформувати у студентів повне і об’єктивне уявлення про актуальні проблеми господарського права та процесу, з урахуванням положень наявної судової практики у цій сфері відносин
Опис: Проблеми правового регулювання відносин у сфері господарювання Проблеми правового становища суб’єктів господарських правовідносин Проблеми правового забезпечення майнової основи господарювання Проблеми правового регулювання господарсько-договірної діяльності Проблеми антимонопольно-конкурентного регулювання господарської діяльності Проблемні питання господарської діяльності фізичних осіб-підприємців та функціонування комерційних юридичних осіб Проблеми господарсько-правової відповідальності 2 Актуальні проблеми правового регулювання в окремих галузях господарювання Проблеми захисту прав та інтересів суб’єктів господарювання в досудовому порядку Проблеми підвідомчості та підсудності справ господарським судам Проблеми діяльності учасників в господарському процесі Проблеми доказування в господарському процесі Практика застосування Господарського процесуального кодексу України (на матеріалах Верховного Суду) Проблема застосування господарськими судами аналогії закону і права, судове тлумачення Проблеми реформування вітчизняного господарського та господарсько-процесуального законодавства в умовах євроінтеграції
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється з огляду на здатність зібрати потрібну інформацію, засвоїти знання, що дозволяють відтворити факти, демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм права, розуміти їх зміст та природу, вміння застосовувати знання у новій ситуації зі змінними умовами, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки, давати оцінку, показати переваги та недоліки, зробити загальний висновок, виявлення інтересу до потрібної інформації, формування в нього уявлення про те, як потрібно діяти, та готовності виконувати дії під керівництвом викладача та самостійно, надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях, тощо.
Критерії оцінювання результатів навчання: При оцінюванні знань студентів під час поточного контролю враховується: – здатність диференціювати, інтегрувати й уніфікувати знання; – вміння застосовувати правила, методи, принципи у конкретних ситуаціях; – навики співвідношення причин і наслідків; – спроможність аналізувати й оцінювати факти, події, явища та прогнозувати бажані результати від прийнятих рішень; – здатність викладати письмову відповідь граматично і стилістично грамотно, логічно, послідовно з використанням наукових термінів понять (три останні критерії стосуються й усної відповіді).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Актуальні проблеми господарського права (Особлива частина): підручник / за ред. В. С. Щербини, В. В. Рєзнікової. Київ : Видавництво Ліра-К, 2018. 672 с. 2. Актуальні проблеми господарського права (Особлива частина): навч. посібник / за ред. В. С. Щербини, В. В. Рєзнікової. Київ : Видавництво Ліра-К, 2016. 800 с. 3. Актуальні проблеми господарського права : навч. посібник / за ред. В. С. Щербини. Київ : Юрінком Інтер, 2012. 528 с. 12 4. Актуальні проблеми господарського права і процесу: матеріали Круглого столу (Київ, 9 листопада 2018 року). Київ : Видавництво Ліра-К, 2018. 260 с. 5. Атаманов Ю. Є. Інноваційне право України : монографія. Харків : Видавець СПД Вапнарчук Н. М., 205. 128 с. 6. Балюк І. А. Господарське процесуальне право: навч.-метод. посібник. Київ: КНЕУ, 2002. 248 с. 7. Бекірова Е. Правова природа інституту ліцензування певних видів господарської діяльності. Підприємництво, господарство і право. 2007. № 10. С. 95–97. 8. Беляневич О. А. Верховенство права і законність як принципи господарського процесуального права. Право України. 2011. № 6. С. 13–21.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).