Стратегія і тактика розвитку підприємницьких структур

Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 7.076.01.O.008
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: Данько Тетяна Іванівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: є вивчення студентами основних концепцій стратегічного та тактичного управління на товарних ринках, придбання ними практичних навиків стратегічного аналізу, прийняття адекватних управлінських рішень щодо побудови стратегії і тактики на товарних ринках, які можуть бути використані в їх послідуючій роботі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальні компетентності: ЗК 2. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК 3. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети. ЗК 5. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків фахові компетентності: СК 1. Здатність розробляти та реалізовувати стратегію розвитку підприємницьких, торговельних та/або біржових структур. СК 3. Здатність до ефективного управління діяльністю суб’єктів господарювання в сфері підприємництва, торгівлі та/або біржової діяльності. СК 4. Здатність до вирішення проблемних питань і прийняття управлінських рішень у професійній діяльності. СК 5. Здатність до ініціювання та реалізації інноваційних проектів в підприємницькій, торговельній та/або біржовій діяльності
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: РН1. Вміти адаптуватися та проявляти ініціативу і самостійність в ситуаціях, які виникають в професійній діяльності РН2. Визначати, аналізувати проблеми підприємництва, торгівлі і біржової діяльності та розробляти заходи щодо їх вирішення. РН 3.Вміти розробляти заходи матеріального і морального заохочення та застосовувати інші інструменти мотивування персоналу й партнерів для досягнення поставленої мети РН5. Вміти професійно, в повному обсязі й з творчою самореалізацією виконувати поставлені завдання у сфері підприємництва, торгівлі та/або біржової діяльності. РН6. Вміти розробляти та впроваджувати заходи для забезпечення якості виконуваних робіт і визначати їх ефективність РН7. Визначати та впроваджувати стратегічні плани розвитку суб’єктів господарювання у сфері підприємництва, торгівлі та/або біржової діяльності РН9. Розробляти і приймати рішення, спрямовані на забезпечення ефективності діяльності суб’єктів господарювання у сфері підприємницької, торговельної та/або біржової діяльності. РН10. Вміти вирішувати проблемні питання, що виникають в діяльності підприємницьких, торговельних та/або біржових структур за умов невизначеності та ризиків. РН11. Впроваджувати інноваційні проекти з метою створення умов для ефективного функціонування та розвитку підприємницьких, торговельних та/або біржових структур У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: Знання: ЗН1 Спеціалізовані концептуальні знання, набуті у процесі навчання та/або професійної діяльності на рівні новітніх досягнень, які є основою для оригінального мислення та інноваційної діяльності, зокрема в контексті дослідницької роботи ЗН2 Критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності та на межі предметних галузей Уміння: УМ1 Розв’язання складних задач проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог. УМ2 Провадження дослідницької та/або інноваційної діяльності Комунікація: К1 Зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються К2 Використання іноземних мов у професійній діяльності Автономія та відповідальність: АіВ 1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення; АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Бізнес планування та аудит інноваційних проектів Методи емпіричного дослідження в підприємництві Кореквізити: Менеджмент персоналу в торговельному підприємстві Економічні інструменти управління проектами і програмами розвитку підприємства Постреквізити: Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Стратегія і тактика поведінки на товарних ринках» сприятиме засвоєнню теоретичних та методичних аспектів стратегічного управління підприємством, більш глибокому засвоєнню основних положень розробки і реалізації стратегії і тактики підприємства в умовах динамічних змін середовища його функціонування
Опис: Тема 1. Стратегія і стратегічний набір в управлінні перспективним розвитком підприємства Суть та природа стратегії підприємства. Специфіка стратегії та її значення. Стратегічний набір: поняття, склад, особливості Тема 2. Види стратегій підприємства та підходи до їх розробки на товарних ринках Класичні та альтернативні підходи до розробки корпоративних стратегій. Розробка бізнес-стратегій підприємства. Продуктово-ринкові бізнес-стратегії. Матричні інструменти розробки портфельних стратегій. Підходи до розробки конкурентних стратегій. Функціональні стратегії: види та інструменти розробки. Маркетингові стратегії. Виробничі стратегії. Ресурсні стратегії Специфічні стратегії ризику Тема 3. Процес розробки стратегій підприємства Місце розробки стратегій у процесі стратегічного управління підприємством. Стратегічні установки і стратегічні орієнтири підприємства. Стратегічний аналіз у процесі розробки стратегій. Стратегічний вибір. Тема 4. Стратегічні рішення Стратегічні рішення: сутність, особливості, рівні. Процес прийняття стратегічних рішень. Фактори, що впливають на процес прийняття стратегічних рішень. Тема 5. Розробка тактики підприємства Сутність і природа тактики підприємства. Місце тактики в процесі стратегічного управління підприємством. Планування реалізації стратегії: стратегічний і тактичний план. Збалансована система показників як основа трансформації стратегії у тактику. Тема 6. Управління стратегічними змінами як основа тактики підприємства Сутність, види і особливості стратегічних змін. Управління стратегічними змінами: тактичні підходи і методи. Управління опором стратегічним змінам. Коригувальні механізми у тактиці підприємства. Тема 7. Тактичні дії: організація і системи забезпечення Роль організаційної структури у реалізації стратегії і тактики підприємства. Ресурсне забезпечення реалізації стратегій підприємства. Соціально-психологічна підтримка тактики. Керівництво реалізацією стратегій. Тема 8. Оцінка ефективності реалізації стратегій підприємства Напрямки оцінки ефективності реалізації стратегій. Оцінка конкурентоспроможності стратегічного набору підприємства. Оцінка ризиків реалізації стратегій підприємства.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного та підсумкового контролів Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення занять: - письмовий експрес-контроль (16%) - максимальна кількість балів за кожною темою – 2 бали; - виконання практичних робіт (8%) – максимальна кількість балів за кожною темою - 1 бал; - лабораторні заняття (16%) - максимальна кількість балів за кожну лабораторну роботу – 4 бали; Підсумковий контроль (60%) здійснюється під час проведення екзамену: письмова компонента (50%); усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: За виконання практичних та лабораторних робіт виставляють максимальну кількість балів за такими критеріями: Критерії оцінювання виконання: - письмовий експрес-контроль – 2 бали; - практичної роботи 1 бал; - лабораторної роботи - 2 бали; Якщо здобувач виконав письмовий експрес-контроль у повному обсязі та дав правильні відповіді на запитання, то отримує 2 бали, якщо були допущені незначні помилки у письмовому експрес-контролі – 1,5 бала, якщо не зумів відповісти частково на запитання – 1 бал, якщо наявні значні помилки у відповідях на запитання – 0,5 бала. Якщо здобувач розкрив тему доповіді, яку підготував на практичне заняття, дав відповіді на додаткові запитання, то отримує 1 бал, якщо були незначні недоліки у доповіді – 0,8 бала, якщо не зумів відповісти на усі запитання – 0,5 бал, якщо наявні значні недоліки у доповіді та відповідях на запитання – 0,2 бала Якщо здобувач виконав лабораторну роботу у повному обсязі із правильними розрахунками та дав правильні відповіді на запитання, то отримує 2 бали, якщо були допущені незначні помилки у розрахунках лабораторної роботи – 1,5 бала, якщо не зумів відповісти на усі запитання – 1 бал, якщо наявні значні помилки у розрахунках та відповідях на запитання – 0,5 бала
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методиче забезпечення 1. Електронна дисципліна «Стратегія і тактика поведінки на товарних ринках» у віртуальному навчальному середовищі Львівської політехніки - http://vns.lpnu.ua/enrol/index.php?id=6982 для студентів денної форми навчання із спеціальності 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність. 2. Методичні вказівки для виконання практичних занять із дисципліни «Стратегія і тактика поведінки на товарних ринках» для студентів денної форми навчання із спеціальності 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність. Рекомендована література Базова 1. Ковшова І.О. Маркетинговий менеджмент: теорія, методологія, практика: монографія. Київ: Видавництво ФОП Вишемирський В.С., 2018. 516с. 2. Маркетинговий менеджмент / за ред. Д. А. Штефанича. Тернопіль: Економічна думка, 2015. 241 с. 3. Шульга Л. В., Терещенко І. О., Горілей В. Ю. Система маркетингового менеджменту підприємства. Агросвіт. 2019. № 18. С. 63-67. 4.Мосійчук І.В. Особливості управління маркетинговою діяльністю підприємств в Ук раїні / І.В. Мосійчук. — 2017. 5.Балабанова Л.В. Управління реалізацією стратегій підприємства: маркетинговий підхід: монографія/ Л.В. Балабанова, І.С. Фоломкіна. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2019.-402с. 6. Балабанова Л.В. Стратегія і тактика управління підприємством: навч.посіб / Л.В. Балабанова, І.С. Фоломкіна. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2019. - 421с 7. Ілляшенко С.М. Маркетингова товарна політика: Підручник/ С.М. Ілляшенко. - Суми: ВТД "Університетська книга", 2015. - 234 с. 8. Балан В.Г. Формування стратегії розвитку підприємства на основі динамічного SPACE-аналізу // В.Г. Балан, І.П. Тимченко / Схід, № 4 (144) липень-серпень 2016 р. С. 5–16. Допоміжна 1. Стратегічне управління та політичне прогнозування в публічній сфері : навч. посіб. / авт. кол. : С. О. Телешун, І. В. Рейтерович, С. В. Ситник, О. Г. Пухкал та ін. ; за заг. ред. С. О. Телешуна, д-ра політ. наук, проф. – Київ : НАДУ, 2018. – 192 с. 2. Балан В.Г. Стратегічне управління. Практикум / В.Г. Балан. К.: Наукова столиця, 2018. 520 с. 3. Балан В.Г. Стратегічне управління. Методи портфельного аналізу / В.Г. Балан. К.: Наукова столиця, 2018. 200 с. 4. Балан В.Г. Методичний підхід до аналізу стратегічних розривів на основі модифікації BSC та методу DEMATEL. // В.Г. Балан, І.П. Тимченко / Причорноморські економічні студії, Випуск 8, 2016. С. 101–107. 5. . Балан В.Г. Теоретико-методичні аспекти формування та реалізації корпоративної стратегії вертикально-інтегрованого холдингу з використанням теорії нечіткої логіки // В.Г. Балан, І.П. Тимченко / Економічний простір, 2016, № 113. С. 67–79. Інформаційні ресурси 1. Президент України http://www.president.gov.ua 2. Верховна Рада України. http://www.rada.gov.ua 3. Кабінет Міністрів України http://www.kmu.gov.ua 4. Міністерство економіки України http://www.me.gov.ua 5. Міністерство фінансів України http://minfin.kmu.gov.ua 6. Міністерство освіти і науки України http://www.mon.gov.ua 7. Головне управління статистики України http://www.ukrstat.gov.ua
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).