Інженерія сталого розвитку, наукових досліджень та інтелектуальної власності

Спеціальність: Авіаційні інформаційні системи та комплекси
Код дисципліни: 7.173.01.O.002
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Електронні засоби інформаційно-комп'ютерних технологій
Лектор: Лектор Павлиш В.А., к.т.н., професор
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни та основним результатом навчання є набуття базових знань з проблем взаємодії людини і навколишнього середовища, стратегії сталого розвитку суспільства, як рушійної сили інновацій, а також наукових досліджень, як інноваційної діяльності, необхідних для прийняття управлінських рішень у подальшій професійній діяльності (незалежно від напряму цієї діяльності) і відповідно до принципів сталого розвитку.
Завдання: загальні компетентності: - ЗК 1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. - ЗК 3. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. - ЗК 7. Навички здійснення безпечної діяльності.. фахові компетентності: - ФК 5. Здатність оцінювати технічні, економічні, екологічні, безпекові та інші ризики при проектуванні та впровадженні систем авіоніки та інформаційних систем літальних апаратів і наземних комплексів - ФК 9. Розв’язувати складні задачі і проблеми авіоніки в широких та мультидисциплінарних контекстах, у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. - ФК 11. Володіння основами наукових досліджень.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: • знання принципів інженерії сталого розвитку, ролі інженерної науки і практики в збалансованому розвитку суспільства та сталого розвитку; • знання методів наукових досліджень, принципів наукового пізнання та наукового дослідження, схеми науково-дослідного процесу та його стадій, а також прав інтелектуальної власності • набуття базових знань з проблем взаємодії людини і навколишнього середовища, стратегії сталого розвитку суспільства, як рушійної сили інновацій • вміння відшуковувати необхідні дані в науково-технічній літературі, базах даних та інших джерелах, аналізувати науково-технічну літературу у вітчизняних і закордонних джерелах для визначення стану та пошуку сучасних і перспективних розробок у професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: «Основи економіки в авіації», «Авіаційна безпека», «Основи охорони праці та безпеки життєдіяльності», «Управління проектами створення та сертифікації інформаційних авіаційних систем та комплексів», «Бортові та наземні пілотажно-навігаційні комплекси», «Мікросистемна авіоніка»
Короткий зміст навчальної програми: У курсі розглянуто широке коло питань, що стосуються вивчення сутності та основних понять і принципів стратегії сталого розвитку суспільства: поняття біосфери, як динамічної системи, основні відомості про глобальні екологічні проблеми людства, антропогенні впливи на біосферу, а також теоретичні та прикладні аспекти переходу суспільства на модель стійкого розвитку. Показана роль інженерної науки і практики в збалансованому розвитку суспільства та сталого розвитку як рушійної сили інновацій, а також науки, як інноваційної діяльності. Описані основні принципи наукового пізнання та наукового дослідження, схема науково-дослідного процесу та його стадії, висвітлені питання інтелектуальної власності результатів наукових досліджень.
Опис: Стійкий розвиток: становлення поняття. Римський клуб – дослідження глобальної екологічної проблеми. Вплив людини на біосферу. Сталий розвиток і глобалізація. Зміни в світовій економіці, обумовлені розвитком інформаційних технологій і систем. Становлення і розвиток глобального інформаційного суспільства. Етапи виникнення та становлення концепції сталого розвитку. Індекс глобального прогресу країн з Цілей сталого розвитку. Роль інженерної науки і практики в сталому розвитку суспільства. Підприємство і принципи сталого розвитку. Підходи до оптимізації виробництва з орієнтацією на зменшення відходів. Екологічна та ресурсна складова сталого розвитку підприємств України. Принципи «зеленої» економіки за формулюванням ЮНЕП. Поняття багатооборотної (циркулярної) економіки. Перехід до економіки повторного використання та корпоративна соціальна відповідальність підприємств. Промислова екологія та основні напрямки її розвитку. Умови формування сталого стану економіки. Екологічні стратегії. Сталий розвиток – рушійна сила інновацій та розвитку науки, як інноваційної діяльності. Наукове пізнання, наукове дослідження та наукові знання. Принципи та функції наукового пізнання. Форми наукового пізнання. Наукове дослідження, науково-дослідна діяльність та її етапи. Наукові знання та їх класифікація. Критерії науковості знання. Загальна схема науково-дослідного процесу та його стадії. Організаційна стадія науково-дослідного процесу/ Дослідна та завершальна стадії науково-дослідного процесу. Інтелектуальна власність як право на результати творчої діяльності людини. Поняття інтелектуальної власності. Правова система інтелектуальної власності. Об’єкти права інтелектуальної власності. Захист прав інтелектуальної власності.
Методи та критерії оцінювання: Семінарські та практичні завдання – 40 балів Поточне тестування по темах – 30 балів Підсумкове тестування – 30 балів Усні і письмові опитування в процесі виконання і захисту практичних робіт та індивідуальних завдань, контрольне і поточне тестування, виконання контрольних завдань
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінки за виконання практичних робіт виставляються на основі визначення правильності, повноти та самостійності отриманих рішень за кожне з завдань: - отримані результати правильні, повні і отримані самостійно – 100% від максимальної оцінки; - отримані результати правильні, повні і отримані зі значною допомогою та коригуванням викладача – 90% від максимальної оцінки; - отримані у роботі рішення правильні, але неповні і отримане зі значною допомогою та коригуванням викладача – 75% від максимальної оцінки; - отримані результати містить помилки, але підхід до отримання рішення та застосування інструментів отримання рішення вірні – 50% від максимальної оцінки.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Згуровский М.З. Основы устойчивого развития общества [Текст]: курс лекций в 2 ч. / М.З. Згуровский, Г.А. Статюха. – К.: НТУУ «КПИ», 2010. – Ч. 1. – 464 с. 2. Основи інженерії та технології сталого розвитку: [Електронний ресурс]: конспект лекцій для студентів другого (магістерського) рівня підготовки усіх спеціальностей / КПІ ім. Ігоря Сікорського; уклад.: Б.М. Комариста, В.І. Бендюг. – Електронні текстові дані (1 файл: 5,68 Мбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. – 267 с. 3. Кононенко О.Ю. Актуальні проблеми сталого розвитку: навчально-методичний посібник / О.Ю. Кононенко. –К.: ДП «Прінт сервіс», 2016. – 109 с. 4. Альтернативна енергетика в Україні: монографія / Г.Г. Півняк, Ф.П. Шкрабець; Нац. гірн. ун-т. Д.: НГУ, 2013. – 109 с 5. Основи наукових досліджень: навч. посіб. / І. М. Астрелін, А. Л. Концевой, С.А. Концевой – Київ : НТУУ «КПІ», 2017. – 315 с. 6. Основи наукових досліджень та інтелектуальна власність [Текст] : курс лекцій / М-во освіти і науки України, Донец. нац. ун-т економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, уклад. О.О. Сімакова, К.А. Заболотня – Кривий Ріг: ДонНУЕТ, 2017. – 84 с. 7. Павлиш В.А., Гліненко Л.К., Шаховська Н.Б. Основи інформаційних технологій і систем : підручник. – Львів; Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 620 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. E-mail: nolimits@lpnu.ua; Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).