Управління проєктами створення та сертифікації інформаційних авіаційних систем та комплексів

Спеціальність: Авіаційні інформаційні системи та комплекси
Код дисципліни: 7.173.01.O.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Електронні засоби інформаційно-комп'ютерних технологій
Лектор: Гліненко Лариса Костянтинівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни та основним результатом навчання є набуття знань та практичних навичок в сфері управління проектами створення інформаційних систем авіаційних систем та комплексів на всіх етапах проектування, від ініціації та планування до валідації, верифікації та сертифікації цих систем з дотриманням вимог сучасної нормативної бази.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі дослідницького та/або інноваційного характеру, що виникають в процесі досліджень, проектування, виробництва і експлуатації систем авіоніки - ЗК 1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; - ЗК 5. Здатність розробляти проекти та управляти ними; фахові компетентності: - ФК 2. Здатність проектувати та сертифікувати системи авіоніки та інформаційні системи літальних апаратів і наземних комплексів; - ФК 5. Здатність оцінювати технічні економічні, екологічні, безпекові та інші ризики при проектуванні та впровадженні систем авіоніки та інформаційних систем літальних апаратів і наземних комплексів; - ФК 10. Здатність управляти робочими або навчальними процесами у сфері авіоніки, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: – розуміння основних принципів управління проектами створення інформаційних систем авіаційних систем та комплексів та знання основних процедур управління проектом на всіх етапах проектування; – здатність розробляти структуру плану управління проектом створення авіаційної інформаційної системи, вміти створювати календарний план-графік проекту, визначати, розподіляти та оптимізувати ресурси; – знання послідовності дій процесу розробки авіаційної інформаційної системи та вміння визначити порядок проведення технічних експертиз на кожному з етапі; – знання основних вимог до даних в авіації, вимог, особливостей та підходів до розробки баз даних в авіаційних інформаційних системах; – розуміння порядку проведення оцінки функціональних небезпек авіаційних комплексів, здатність визначати та враховувати рівні безпеки систем при організації і проведенні випробувань, верифікації та сертифікації авіаційних комплексів; – знання основних вимог до процесу розробки багатофункційного програмного забезпечення бортових та наземних авіаційних інформаційних систем та комплексів згідно діючих стандартів DO-178C та DO-278A; – знання змісту та нормативні вимоги до процесів верифікації та сертифікації апаратного та програмного забезпечення авіаційних інформаційних систем; – знання та вміння застосовувати основні нормативні документи, що стосуються процесів створення авіаційних інформаційних систем та комплексів; – знання складу та вимог до оформлення документації проекту створення авіаційних інформаційних систем та комплексів; – вміння представити результати проектування та обґрунтувати їх в процесі дискусії із іншими студентами. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН 1. ЗН1. Знання методів та засобів управління проектами створення та сертифікації інформаційних авіаційних систем та комплексів РН 2. УМ 1. Відшуковувати необхідні дані в науково-технічній літературі, базах даних та інших джерелах, аналізувати науково- технічну літературу у вітчизняних і закордонних джерелах для визначення стану та пошуку сучасних і перспективних розробок у професійній діяльності РН 3. УМ 3. Розробляти і реалізовувати інженерні та бізнес-проекти у сфері авіоніки, враховуючи цілі, ресурсні обмеження, технічні, економічні, правові та безпекові аспекти
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Інформатика в авіоніці • Проектування засобів та систем авіоніки • Бортові та наземні пілотажно-навігаційні комплекси • Інформаційні технології аерокосмічних систем
Короткий зміст навчальної програми: У курсі вивчаються основні процеси та процедури управління проектами створення авіаційних інформаційних систем та комплексів різного призначення, організовані згідно нормативних документів, що регламентують ці процеси. Розглядаються процеси управління процесами планування розробки, процесами власне розробки, валідації, верифікації та сертифікації апаратного та програмного забезпечення АІСК згідно діючого законодавства України та міжнародних стандартів. Отримані знання будуть реалізовуватися для набуття вмінь та навичок в процесі виконання практичних завдань
Опис: 1. Основи управління проектом. Основні поняття управління проектом.. Специфіка управління проектами створення та експлуатації авіаційних інформаційних систем та комплексів (АІСК). Авіаційні інформаційні системи та комплекси (АІСК) як об’єкт проектування. Процеси ініціювання та планування в розробці плану управління проектом. Ієрархічна структура робіт (ІСР) проекту. Основні документи IT проекту. Управління проектом створення комплексом бортового обладнання (КБО) 2. Управління процесами планування розробки апаратного та програмного забезпечення АІСК (згідно DO-254, DO-178C та DO-278A). План управління проектом створенням ІС. Розробка та структура плану управління проектом. Формування ієрархічної структури робіт (ІСР, WBS) проекту. Формування списку робіт (операцій) проекту. Матриця завдань/відповідальності. Управління формуванням вимог до ІС. Планування процесу розробки ПЗ АІСК. 3. Управління плануванням розкладу та вартості проекту. Визначення логічної послідовності виконання робіт з розробки АІСК та критичних факторів успіху. Оцінювання трудомісткості та тривалості операції, потреби в ресурсах. Ідентифікація сполучаючих і ключових подій (контрольних точок). Планування та організація управління розкладом проекту. Методи та інструменти розробки та управління розкладом: мережевий графік, діаграма Ганта. Концептуальна оцінка вартості проекту та розробка базового плану з вартості проекту. 4. Планування та управління забезпеченням якості проекту. Розробка плану та процедур забезпечення якості. Аналіз та управління ризиками проекту. Забезпечення якості АІКС на прикладі КБО. Аналіз безпеки бортових АІСК. 5. Управління проектом на стадії проектування. Деталізація і уточнення планів. Ключові завдання і процедури управління якістю на етапі проектування. Контроль ризиків проекту. Інтегроване управління змінами. Матриця координування змін. Журнал змін проекту. Забезпечення цілісності елементів конфігурації. 6. Управління розкладом, ресурсами і вартістю проекту. Організація виконання і контролю проекту. Стискання розкладу. Управління ресурсами проекту. Календарне планування ресурсів. Згладжування потреби у ресурсах. Управління вартістю проекту. Метод освоєного об’єму. 7. Управління проектом на етапах валідації, верифікації та сертифікації АІСК. Планування, методи, процеси та заходи процесів валідації та верифікації ІС. Валідація АІСК у складі бортового чи наземного устаткування згідно DO-254, DO-178C та DO-278A. Організація та контроль результатів верифікації програмного забезпечення бортового устаткування. Організація випробувань ПЗ. Управління сертифікацією АІСК. Нормативне регулювання сертифікації АІСК. Розробка, супроводження та контроль документів, необхідних для сертифікування ПЗ бортових АІСК. Сертифікація КБО
Методи та критерії оцінювання: Усні і письмові опитування в процесі виконання і захисту практичних робіт, контрольна робота, тестування у ВНС
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль: письмові звіти з виконання практичних завдань, усне опитування, поточне тестування у ВНС – 44 бали (44%): виконання та захист практичних завдань – 30 балів; тестування – 14 балів • Підсумковий контроль: контрольний захід, диференційований залік: контрольне тестування та усне опитування – 56 балів (56%) Оцінки за виконання практичних завдань виставляються на основі визначення правильності, повноти та самостійності отриманих рішень за кожне з завдань: - отримане рішення правильне, повне і отримане самостійно – 100% від максимальної оцінки; - отримане рішення правильне, повне і отримане зі значною допомогою та коригуванням викладача – 90% від максимальної оцінки; - отримане рішення правильне, але неповне повне і отримане зі значною допомогою та коригуванням викладача – 75% від максимальної оцінки; - отримане рішення містить помилки, але алгоритм рішення вірний – 50% від максимальної оцінки. Поточне та контрольне тестування проводиться у ВНС і оцінка виставляється автоматично за всі тестові завдання. За завдання типу «есей» 100% від максимальної оцінки виставляється в режимі ручного оцінювання за повністю правильний і повний розв’язок, 85% - загалом правильний розв’язок з незначними помилками у обчисленнях; 75% - за неповний розв’язок з деякими помилками за загалом правильного підходу до рішення; 50 % - за наявності значних помилок і неповного рішення за правильного підходу; 30% - за формулювання правильного підходу без реалізації рішення.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Катренко А.В. Управління ІТ-проектами. Книга 1. Стандарти,моделі та методи управління проектами. Підручник / А.В.Катренко — Львів: «Новий світ-2000», 2013. – 550 с. 2. . Зіатдінов Ю. К. Стандартизація та сертифікація інформаційних управляючих систем : навч. посібник / Ю. К. Зіатдінов, І. Е. Райчев, О. Г. Харченко. — К. : НАУ, 2016. — 184 с. 3. Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide)—Fifth Edition – Project Management Institute – 2013. - 589с. 4. Авіаційні правила України, Частина 21 "Сертифікація ПС, пов'язаних з ними виробів, компонентів та обладнання, а також організацій розробника та виробника" АПУ-21 (Part-21)», затверджено наказом МІУ №27 від 17.01.2014. 5. Павлиш В.А., Гліненко Л.К. Основи інформаційних технологій і систем: навч. посібник / В.А.Павлиш, Л.К. Гліненко. - Львів: Видавництво львівської політехніки, 2013. - 500 с. 6. RTCA DO-178C/ED-12C. Software Considerations in Airborne Systems and Equipment Certification 7. RTCA DO-278A. Software Integrity Assurance Considerations for Communication, Navigation, Surveillance and Air Traffic Management (CNS/ATM) Systems. Галузевий стандарт RTCA // www.rtca.org. 8. Електронний навчально-методичний комплекс «Управління проектами створення та сертифікації інформаційних авіаційних систем та комплексів» //https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14155
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).