Інформаційні технології аерокосмічних систем

Спеціальність: Авіаційні інформаційні системи та комплекси
Код дисципліни: 7.173.01.E.018
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електронні засоби інформаційно-комп'ютерних технологій
Лектор: Павлиш В.А., к.т.н., професор
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є набуття знань про сферу аерокосмічної діяльності, функціонування аерокосмічних систем, розвиток космічних засобів, космічних та інформаційних технологій, їх інтеграцію та використання для досягнення наукових, економічних, екологічних, інформаційних та оборонних цілей.
Завдання: 1) ознайомлення з основами аерокосмічної діяльності, організацією аерокосмічних систем, принципами функціонування космічних апаратів та їх інформаційних систем; 2) вивчення орбітального руху супутників, отримання навичок спостереження за їх рухом та розрахунку зони їх радіовидимості; 3) ознайомлення з основними інформаційними технологіями аерокосмічних систем, використанням угрупувань космічних апаратів різного функціонального призначення та структури; 4) вивчення супутникових інформаційних систем, систем навігації, дистанційного зондування Землі та військово-космічної діяльності.
Результати навчання: ЗН 9. Знання інформаційних технологій аерокосмічних систем. ЗК 9. Уміння та навички використання інформаційних технологій, адаптуватися та працювати в нових ситуаціях. ФК 4. Здатність розробляти технологічні процеси виготовлення систем авіоніки та інформаційних систем літальних апаратів і наземних комплексів. ФК 14. Здатність застосовувати інформаційні технології аерокосмічних систем в практичній діяльності. УМ 12. Уміти використовувати аерокосмічні інформаційні технології
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутникові системи навігації, Бортові та наземні пілотажно-навігаційні комплекси, Аеронавігаційні системи та їх моделювання
Короткий зміст навчальної програми: У курсі розглянуті питання, що стосуються вивчення сутності та основних понять аерокосмічної діяльності, функціонування аерокосмічних систем, угруповань космічних апаратів, розвитку космічних технологій та їх використання. Особлива увага приділена інтеграції космічних та інформаційних технологій та створенню на їх базі інформаційних технологій аерокосмічних систем. Описані узагальнена структура та принципи роботи супутникових інформаційних систем, включаючи супутниковий інтернет-речей, супутникових радіонавігаційних систем, систем дистанційного зондування Землі та військово-космічної діяльності.
Опис: Аерокосмічна діяльність: основні поняття. Класифікація літальних, космічних апаратів. Розвиток космічної галузі в Україні. Рух космічних апаратів навколо Землі. Орбіти ШСЗ. Аерокосмічна система, аерокосмічний комплекс: основні поняття. Схема функціонування аерокосмічної системи. Космічні технології та їх використання. Інтеграція космічних та інформаційних технологій. Інформаційні технології аерокосмічних систем: супутникові інформаційні системи; супутникові системи інтернету-речей; супутникова системи навігації; супутникові системи дистанційного зондування Землі; супутникові системи військово-космічної діяльності.
Методи та критерії оцінювання: Усні і письмові опитування в процесі виконання і захисту практичних робіт та індивідуальних завдань, контрольне і поточне тестування, виконання контрольних завдань
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінки за виконання практичних робіт виставляються на основі визначення правильності, повноти та самостійності отриманих рішень за кожне з завдань: - отримані результати правильні, повні і отримані самостійно – 100% від максимальної оцінки; - отримані результати правильні, повні і отримані зі значною допомогою та коригуванням викладача – 90% від максимальної оцінки; - отримані у роботі рішення правильні, але неповні і отримане зі значною допомогою та коригуванням викладача – 75% від максимальної оцінки; - отримані результати містить помилки, але підхід до отримання рішення та застосування інструментів отримання рішення вірні – 50% від максимальної оцінки.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Разработка систем космических аппаратов / Под ред. П. Фортескью, Г. Суайнерда, Д. Старка; Пер. С англ. – М.: Интеллектуальная литература, 2020. – 764 с. 2. ФЕДОРОВ Олег Павлович КОСМІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ: підходи до розробки стратегії Why space for Ukraine? – Київ: Науково-виробниче підприємство «Видавництво «Наукова думка» НАН України», 2019. 3. Конин В. В СПУТНИКОВЫЕ СИСТМЫ СВЯЗИ, НАВИГАЦИИ, НАБЛЮДЕНИЯ К.: кафедра АНС, 2007. 350 с.;ил.- Библиограф, 337 – 341. 4. Срібна І.М., Є.І. Махонін, Власенко Г.М., Кирпач Л.А. Супутникові системи зв’язку і навігації. Навчальний посібник. – К.: ДУТ, 2019. –123 с. 5. Ніколаєнко Б.А., Пелешок Є.В. Сучасні супутникові системи зв’язку: навч. посібник. К.: ІСЗЗІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. 146 с. 6. Основи дистанційного зондування Землі : історія та практичне застосування : навч. посіб. / С. О. Довгий, В. І. Лялько, С. М. Бабійчук, Т. Л. Кучма, О. В. Томченко, Л. Я. Юрків. — К. : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2019. — 316 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).