Аеронавігаційні системи та їх моделювання

Спеціальність: Авіаційні інформаційні системи та комплекси
Код дисципліни: 7.173.01.E.017
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Електронні засоби інформаційно-комп'ютерних технологій
Лектор: Проф. Романишин Юрій Михайлович Доц. Пашкевич Володимир Зеновійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета курсу – вивчення математичних та фізичних основ методів та систем навігації; методів позиціювання, включно з супутниковою, інерційною навігаціями та навігацією на основі зображень, а також інтегрованої навігації; аеронавігаційного обслуговування польотів пілотованих та безпілотних повітряних суден; алгоритмів роботи інерціальних навігаційних систем.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі дослідницького та/або інноваційного характеру, що виникають в процесі досліджень, проектування, виробництва і експлуатації систем авіоніки. ЗК 3.Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. фахові компетентності: ФК 7. Здатність використовувати передові технології при дослідженні та проектуванні систем керування літальними апаратами, розробці апаратних та програмно-алгоритмічних засобів підвищення точності, надійності, живучості, ресурсів функціонування систем авіоніки. ФК 12. Здатність застосовувати методи математичного моделювання для практичного застосування при проектуванні та дослідженні аеронавігаційних систем та їх елементів. ФК 13. Здатність застосовувати програмні засоби інтегрованих аеронавігаційних систем в практичній діяльності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ЗН 2. Знання структури, елементів та функціонування бортових та наземних пілотажно-навігаційних комплексів. ЗН 7. Знання супутникових систем навігації. ЗН 8. Знання аеронавігаційних систем, методів та засобів їх моделювання. ЗН 10. Знання програмних засобів інтегрованих аеронавігаційних систем. УМ 7. Розробляти і використовувати мікропроцесорні системи та програмні засоби моделювання для розв’язування складних задач авіоніки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити – Мікросистемна авіоніка. Мікросистемна авіоніка (Курсовий проект) Системи керування літальних апаратів та їх моделювання. Кореквізити - Інформаційні технології аерокосмічних систем
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна передбачає вивчення таких основних тем. Вивчення математичних та фізичних основ методів та систем навігації. Методи позиціювання, включно з супутниковою, інерційною навігаціями. Аеронавігаційне обслуговування польотів пілотованих та безпілотних повітряних суден. Алгоритми роботи інерціальних навігаційних систем. Способи визначення орієнтації об’єкта відносно інерціальної системи координат. Алгоритми роботи безплатформних інерціальних навігаційних систем.
Опис: 1. Математичні та фізичні основи методів та систем навігації. Загальна характеристика та класифікація методів навігації. Навігаційні задачі та засоби їх моделювання. 2. Методи позиціювання, включно з супутниковою, інерційною навігаціями та навігацією на основі зображень, а також інтегрована навігація. Математичні моделі аеронавігаційних систем. 3. Аеронавігаційне обслуговування польотів пілотованих та безпілотних повітряних суден. 4. Алгоритми роботи інерціальних навігаційних систем. Похибки аеронавігаційних систем та їх аналіз. 5. Алгоритми роботи безплатформних інерціальних навігаційних систем на давачах кутової швидкості. 6. Способи визначення орієнтації об’єкта відносно інерціальної системи координат. 7. Алгоритми роботи безплатформних інерціальних навігаційних систем на гіроскопах. 8. Алгоритми роботи акселерометричних безплатформних інерціальних навігаційних систем.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється методами: - оцінювання рівня готовності студентів до виконання лабораторних робіт; - оцінювання уміння правильного виконання лабораторних робіт; - оцінювання правильності оформлення звітів з лабораторних робіт; - оцінювання знань при захисті контрольних робіт; - вибіркові опитування в процесі проведення лекційних та лабораторних занять; - оцінювання знань за результатами виконання тестових завдань та контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: звіти з лабораторних робіт, усне опитування – 30 балів. Контрольна робота - 30 балів. Тестовий контроль - 40 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Харченко В.П., Луппо О.Є. Аеронавігація. Навч. посіб. - К. : Вид-во Нац. авіац. ун-ту, 2007. – 374 с. 2. Моделювання аеронавігаційних систем. Оброблення інформації та прийняття рішень в системі керування повітряним рухом. Навч. посіб. / В.М. Васильєв, В.П. Харченко. - К.: НАУ, 2008. - 180 с. 3. Системи зв’язку та навігації. Навч. посіб. / В.П. Харченко, Ю.М. Барабанов, М.А. Міхалочкін. – К. : Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», 2009. – 216 с. 4. Навігація. Основи визначення місцеположення та скеровування / Б. Гофманн-Велленгоф, К. Легат, М. Візер; пер. з англ. за ред. Я.С. Яцківа. – Л.: ЛНУ ім. І. Франка, 2006. – 449 с. 5. Навчально-методичні матеріали у віртуальному навчальному середовищі Львівської політехніки.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).