Сучасні інструментальні методи аналізу неорганічних речовин

Спеціальність: Хімія
Код дисципліни: 8.102.00.M.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Фізична, аналітична та загальна хімія
Лектор: доцент, к.т.н. Полюжин І.П.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Сформувати у аспіранта розуміння особливостей використання сучасних інструментальних методів аналізу хімічного складу неорганічних речовин та розуміння впливу умов роботи аналітичних приладів на отримуваний аналітичний сигнал
Завдання: Загальні компетентності: 1. Глибинні знання теоретичних основ та прикладних засад хімії, розуміння сучасних тенденцій розвитку хімічної науки. 2. Здатність ініціювати та проводити оригінальні наукові дослідження, ідентифікувати актуальні наукові проблеми, здійснювати пошук та критичне аналізування інформації, продукувати інноваційні конструктивні ідеї та застосовувати нестандартні підходи до вирішення складних і нетипових завдань. Фахові компетентності: 1. Глибинне розуміння особливостей застосування певних сучасних інструментальних методів аналізу хімічного складу неорганічних речовин. 2. Розуміння закономірностей, що зв’язують будову сполуки та її кількість з певними параметрами аналітичного сигналу
Результати навчання: - знання явищ, що лежать в основі певних інструментальних методів аналізу хімічного складу неорганічних речовин; - знання закономірностей, що зв’язують будову сполуки та її кількість з певними параметрами аналітичного сигналу; - уміння застосовувати знання теорії та практики сучасних інструментальних методів аналізу до вирішення реальних завдань з визначення хімічного складу неорганічних речовин, а також вибору оптимальних умов для пробопідготовки та отримання аналітичного сигналу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Сучасна органічна хімія Хімічна термодинаміка Сучасні методи ідентифікації органічних сполук Гетерогенний каталіз Теорії розчинів та фазова рівновага для аспірантів
Короткий зміст навчальної програми: Можливості сучасних інструментальних методів аналізу для дослідження хімічного складу неорганічних речовин. Представлення результатів аналізу хімічного складу. Невизначеність вимірювання. Пробопідготовка – перший етап аналітичного процесу. Рентгенофлюоресцентний аналіз. Рентгеноструктурний аналіз. Термогравіметрія. Атомний емісійний спектральний аналіз. Атомний абсорбційний спектральний аналіз. Молекуляна абсорбційна спектроскопія в інфрачервоній ділянці для дослідження неорганічних речовин. Молекуляна абсорбційна спектроскопія у видимій та ультрафіолетовій ділянці для дослідження неорганічних речовин. Електронний парамагнітний резонанс. Електрохімічні методи аналізу та їх класифікація згідно IUPAC. Кондуктометричні методи аналізу. Потенціометричні методи аналізу. Вольт-амперометричні методи аналізу. Мас-спектрометрія неорганічних речовин. Іонообмінна хроматографія для розділення та визначення катіонів та аніонів у водних розчинах.
Опис: 1. Можливості сучасних інструментальних методів аналізу для дослідження хімічного складу неорганічних речовин. 2. Представлення результатів аналізу хімічного складу. Невизначеність вимірювання. 3. Пробопідготовка – перший етап аналітичного процесу. 4. Рентгенофлюоресцентний аналіз. Рентгеноструктурний аналіз. 5. Термогравіметрія. 6. Атомний емісійний спектральний аналіз. 7. Атомний абсорбційний спектральний аналіз. 8. Молекуляна абсорбційна спектроскопія в інфрачервоній ділянці для дослідження неорганічних речовин. 9. Молекуляна абсорбційна спектроскопія у видимій та ультрафіолетовій ділянці для дослідження неорганічних речовин. 10. Електронний парамагнітний резонанс. 11. Електрохімічні методи аналізу та їх класифікація згідно IUPAC. 12. Кондуктометричні методи аналізу. Потенціометричні методи аналізу. 13. Вольт-амперометричні методи аналізу. 14. Мас-спектрометрія неорганічних речовин. 15. Іонообмінна хроматографія для розділення та визначення катіонів та аніонів у водних розчинах.
Методи та критерії оцінювання: Екзаменаційний контроль (письмова 60 % і усна компонента 40 %).
Критерії оцінювання результатів навчання: Письмова частина - 60 балів; Усна частина - 40 балів; Разом: 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Аналитическая химия. Проблемы и подходы. Т. 1, 2 / Под ред. Ю. А. Золотова. – М.: Мир, АСТ, 2004. – Т. 1. – 608 с., Т. 2. – 728 с 2. Мінаєва В. О. Хроматографічний аналіз. – Черкаси: Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2013. – 284 с 3. Мінаева В.О. Методи концентрування неорганічних речовин / В.О. Мінаева. Навч-мет. посібник. – Черкаси: Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2014. – 313 с. 4. Отто М. Современные методы аналитической химии (в 2-х томах) Том 2. Москва: Техносфера, 2004. - 288с. 5. Пентин Ю. А., Вилков Л. В. Физические методы исследования в химии. — Москва: Мир, ООО «Издательство АСТ», 2003. —683 с. 6. Inorganic Mass Spectrometry (Fundamentals and Applications) -Edited by Christopher M. Barshick, Douglas C. Duckworth, David H. Smith (Oak Ridge National Laboratory Oak Ridge, Tennessee) Marcel Dekker, Inc. New York • Basel – 2000. – 512 p. 7. High Performance Chelation Ion Chromatography / Pavel N. Nesterenko, Phil Jones, Brett Pauli – RSC Chromatography Monographs No. 14 - The Royal Society of Chemistry, 2011.– 303 p. 8. Ion Chromatography / James S. Fritz and Douglas T. Gjerde – Fourth edition. - WILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim – 2009. –377 p. 9. Mass Spectrometry of Inorganic, Coordination and Organometallic Compounds: Tools - Techniques – Tips / William Henderson, J. Scott McIndoe . –John Wiley & Sons Ltd, 2005.- 271 p. 10. Handbook of Soil Analysis Mineralogical, Organic and Inorganic Methods / Marc Pansu, Jacques Gautheyrou - Springer Berlin Heidelberg New York, 2006. – 993 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).