Сучасні методи ідентифікації органічних сполук

Спеціальність: Хімія
Код дисципліни: 8.102.00.M.029
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Доцент, к.х.н. Хом`як Семен Володимирович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Задачею вивчення сучасних методів ідентифікації органічних сполук є ознайомлення здобувача з загальними принципами і методами практичного використання методів для аналізу різних лікарських і біологічно активних речовин і методами їх удосконалення, перш за все на основі використання останніх досягнень хімії і інших фундаментальних наук.
Завдання: Здатність розв’язувати комплексні проблеми в галузі фармації, тонкого органічного синтезу, фармацевтичної біохімії, проводити дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань, а також практичне впровадження отриманих результатів. Уміння застосовувати фізико-хімічні методи дослідження для ідентифікації органічних сполуку лабораторних умовах. Здатність виявляти відповідність між структурою речовини, її фізико-хімічними властивостями, реакційною здатністю та методами її синтезу. Здатність застосовувати знання специфічних прийомів фізико-хімічних досліджень для ідентифікації органічних сполук речовин різних класів, в тому числі потенційних лікарських субстанцій.
Результати навчання: Володіти методами контролю якості сировини та готової фармацевтичної продукції та проводити якісний та кількісний аналіз речовин неорганічного, органічного та біологічного походження. Вміти узагальнювати та систематизувати інформацію про хімічну структуру, фізичні властивості, методи одержання та аналізу сучасних лікарських речовин. Уміння застосовувати інструментальні методи дослідження для ідентифікації органічній сполук у лабораторних умовах. Здатність сформувати практичні навики з інструменальних методів дослідження, які використовуються під час дослідження хімічних матеріалів. Знати методи аналізу органічних сполук, принципи роботи обладнання для проведення інструментальних досліджень
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Методи органічного синтезу. Сучасна органічна хімія Сучасні інструментальні методи аналізу неорганічних речовин кореквізити: Методи тонкого органічного синтезу
Короткий зміст навчальної програми: Знання методів ідентифікації необхідно здобувачу, що працює як в лабораторіях і цехах підприємств, що випускають лікарські засоби, так і в наукових та контрольних установах. Це пов'язано як із використанням методів ідентифікації у практиці діагностики, профілактики та лікування різних захворювань, так і з тим, що знання сучасних методів повинні бути адекватні стрімкому розвитку науково-технічного прогресу в сучасному світі. Методи ідентифікації це сукупність методів дослідження структури, складу та властивостей речовин, а також фізико-хімічних процесів, що в них відбуваються, з метою встановлення тотожності та створення нових речовин із заданими властивостями.
Опис: Поняття та визначення інструментальних методів аналізу. Полярографія. Рефрактометрія. Спектрофотометрія, спектр поглинання. Спектрофотометрія у УФ-, ІЧ-, ближній ІЧ- та видимій ділянках спектру. Застосування спектрофотометрії для ідентифікації сполук. Ядерний магнітний резонанс. Прилади для реєстрації ЯМР. Інтерпретація спектрів ЯМР. Програми обробки спектрів. Ядерний ефектр Оверхаузера. Одновимірні методики ЯМР COSY. Двовимірні спектри NOESY. Спіновий декаплінг. Хроматографія. Види хроматографії. Адсорбенти і носії для хроматографії. Рідинна та газова хроматографія. Тонкошарова хроматографія та хроматографія на папері. Іонообмінна, афінна, адсорбційна хроматографія. Люмінесцентний аналіз речовини. Хемілюмінесценція і біолюмінесценція. Мікроскопічний аналіз. Оптична схема та принцип дії мікроскопа. Ультрафіолетова. інфрачервона. люмінесцентна, поляризаційна та ультрамікроскопія. Особливості роботи з електронним мікроскопом. Термогравіметричний аналіз. Рентгеноструктурний та рентгеноспектральний аналіз. Техніка експерименту у рентгенівському діапазоні. Приклади рентгенівських спектрів та їх якісний аналіз. Мас-спектроскопія. Фізичні основи та суть методу. Техніка експерименту у мас-спектроскопії. Приклади мас-спектрів та принципи їх аналізу. Типи детекторів. Методи іонізації. Дослідження білків мас-спектроскопією (МАЛДІ та інші методи іонізації). Гібридні методи: газова хроматографія-мас-спектрометрія, рідинна хроматографія-мас-спектрометрія.
Методи та критерії оцінювання: поточний контроль: письмово-усного контролю та захисту практичних робіт -20 балів; підсумковий контроль - 80 балів ( контрольний захід, іспит): письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Письмово-усний контроль 60 балів Виконання індивідуальних завдань 40 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ю.М. Воловенко. Ядерний магнітний резонанс / Ю.М. Воловенко, О.В. Туров // К.: Перун, 2007.- 476с. 2. Donald L. Pavia. Introduction to spectroscopy / Donald L. Pavia, Gary M. Lampman, George S. Kriz, James R. Vyvyan // Cengage Learning, 2013, Fifth Edition, - 786p. 3. S. A. Richards, Essential Practical NMR for Organic Chemistry / S. A. Richards, J. C. Hollerton // John Wiley & Sons, Ltd, 2011, - 216p. 4. J. Michael Hollas. Modern spectroscopy, Fourth Edition / J. Michael Hollas // John Wiley & Sons, Ltd, 2004, - 483p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).