Методи аналізу природномовних текстів
Спеціальність: Інформаційні системи та технології
Код дисципліни: 8.126.00.M.024
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: Н.Е. Кунанець
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: • володіння методологією аналізу соціокомунікаційних середовищ,
• здатність проводити дослідження на платформі електронної науки,
• володіння технологією управління знаннями в соціокомунікаційних проектах.
Аспіранти отримають необхідні знання з аналізу, організації та технологій управління знаннями в соціокомунікаційних процесах.
Результати навчання: 1) Здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел.
2) Здатність застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу елементів та систем, характерних обраній області наукових досліджень;
3) Здатність досліджувати і моделювати явища та процеси в складних динамічних інформаційних системах;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Корпусні лінгвістичні технології
Методи когнітивної лінгвістики у прикладних дослідженнях
Теорія і методологія комунікативної лінгвістики
Короткий зміст навчальної програми: Знання отримані в процесі вивчення даної дисципліни базуються на сучасних методах та інструментах дослідження корпусів текстів, нових технологій та методик, орієнтованих на опрацювання природномовної інформації під час здійснення теоретичних й емпіричних досліджень, сприяє отриманню навиків використання інструментів дослідження мови за допомогою статистичних методів; вивчення законів, за якими функціонує мова.
Опис: Автоматизація складання та лінгвістичного опрацювання машинних словників
Комп’ютерні лексикографічні системи граматичного типу
Автоматичний морфологічний аналіз різномовних текстів
Автоматичний синтаксичний аналіз тексту
Автоматизація процесу побудови логіко-лінгвістичної моделі простого речення
Автоматичний логіко-семантичний аналіз тексту
Методи та критерії оцінювання: 1. Перевірка знань та виконаних робіт на лабораторних заняттях
2. Перевірка індивідуальних розрахунково-графічних робіт за графіком та згідно робочої програми
3. Проведення письмово екзамену згідно розкладу та перевірка робіт
4. Проведення усної компоненти екзамену з додатковим опитуванням
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Перевірка знань та виконаних робіт на лабораторних заняттях
2. Перевірка індивідуальних розрахунково-графічних робіт за графіком та згідно робочої програми
3. Проведення письмово екзамену згідно розкладу та перевірка робіт
4. Проведення усної компоненти екзамену з додатковим опитуванням
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Дарчук Н. П. Комп’ютерна лінгвістика / Дарчук Н. П. – К. : Вид.-поліграф. центр “Київ. ун-т”, 2008. – 351 с.
2. Різник С. М. Об’єктна сполучуваність іменних девербативів у сучасній українській мові : автореф. дис. ... канд. філол. наук / С. М. Різник. – К. : Вид.-поліграф. центр “Київ. ун-т”, 2009. – 17 с.
3. Корпусна лінгвістика / В.А. Широков, О.В. Бугаков, Т.О. Грязнухіна та ін. – К.: Довіра, 2005. – 471 с.
4. Остапова И. В., Широков В. А. Виртуальная лексикографическая лаборатория для толковых словарей [електронний ресурс] / Остапова И. В. и др. – Режим доступу: http://www.dialog-21.ru/digests/dialog2010/materials/pdf/55.pdf.
5. Широков В. А. Комп’ютерна лексикографія / В. А. Широков. – К.: Наукова думка, 2011. – 351 с.
6. Чрділелі Т.В. Інформаційні технології у мовознавчих студіях / Чрділелі Т.В., Кожемяченко Н.В., Ю.Г. Хохлов.. - 2010 - Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/natural/newtech/2010_1/articles/2-8.pdf 9.
7. Черницький В.Б. Комп'ютерна лексикографія: навч. посібник / Черницький В.Б. - Миколаїв: НУК, 2004.- 81с.
8. Грязнухіна Т.О. Система багатомовного машинного перекладу / Грязнухіна Т.О. // Мовознавство. – 2001. – № 5.
9. Клименко Н.Ф. Нові підходи до укладання комп’ютерних словників / Клименко Н.Ф. // Мовознавство. – 1996. – № 4-5.
10. Ковтуненко Л.С. Комп’ютерні аспекти лексикографічних систем / Ковтуненко Л.С. // Мовознавство. – 1996. – № 4-5.
11. Warmkessel, Marjorie M. The Language of Information Technology: Accessibility in the Information Society [Електронний ресурс] / Warmkessel, Marjorie M. // Paper presented at the Annual Meeting of the Speech Communication Association (80th, New Orleans, LA, November 21, 1994. - 10 p. – Режим доступу: http://www.eric.ed.gov/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED380055
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).