Сучасний стан та перспективи розвитку наукових знань галузі "Соціальна робота"
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 8.231.00.M.015
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: д.пед.н., доцент Клос Лілія Євгенівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: 1. Здатність сприяти розвитку теорії та практики соціальної роботи шляхом збагачення галузі результатами наукового пошуку та інтеграції теоріїі практики соціальної роботи для створення інноваційних соціальних послуг;
2. Здатність демонструвати детальне розуміння великої кількості сучасних технік дослідження в соціальній роботі та застосовувати на практиці принципи спільного дослідження в соціальній роботі та інших соціальних та гуманітарних науках;
3. Здатність знаходити, відбирати, контекстуалізувати та інтерпретувати значний об’єм джерельної бази, застосовувати принципи, методи, засоби і технології здоров’єзбереження в науково-дослідній діяльності та практичній соціальній роботі;
4. Розуміння різноманіття постмодерних підходів для забезпечення інтеграції теорії та практики і створення інноваційних соціальних послуг на засадах здоров’єзбереження, здатність їх реалізувати в повсякденній практиці соціальної роботи;
5. Здатність розв’язувати комплексні проблеми в галузі соціальної роботи на основі здобутих глибинних професійних знань, наукових і культурних ціннісно-смислових орієнтацій шляхом критичного осмислення відповідних проблем соціальної практики і дослідницько-інноваційної діяльності, створення нових цілісних знань і професійної практики в соціальній роботі з виходом на міждисциплінарний рівень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
«Філософія і методологія науки»
«Актуальні проблеми соціогуманітарних наук»
Супутні і наступні навчальні дисципліни
«Соціальна робота і здоров’єзбереження»
«Управління соціальною зміною»
«Управління науковими проектами»
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються питання становлення «Соціальної роботи» як галузі наукових знань, практичної професійної діяльності та академічної дисципліни з урахуванням її етичних засад та бачення перспективи подальшого розвитку цієї галузі у вітчизняному та зарубіжному науково-практичному досвіді. Навчальна дисципліна передбачає вивчення аспірантамишляхів інтеграції теорії і практики соціальної роботи, реалізації практичної професійної діяльності в контексті політики на засадах наукового пошуку, проведення наукових досліджень на основі емпіричних даних, здійснення професійного втручання з урахуванням потреб здоров’єзбереження, прийняття організаційних рішень та соціального проектування професійних дійна підставі вироблення науково-обґрунтованих рекомендацій.
Методи та критерії оцінювання: поточний контроль 40%
підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): 60%
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Актуальні проблеми теорії та практики соціальної роботи на межі тисячоліть. ? К.: УДЦССМ, 2001.– 236 c.
2. Вайс,К. Оцінювання: Методи дослідження програм та політики.– К.: Основи, 2000. – 671 с.
3. Гайдук Н. Модель професійної освіти в галузі соціальної роботи в Національному університеті «Львівська політехніка» / Ніна Гайдук // Реформування соціальних служб в Україні: сучасний стан та перспективи: Зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. / [за ред. Неллі Ничкало, БредаМакКензі]. – Львів; Вінніпег: Видавнича фірма «Малті-М». – Львів, 2003. – С. 20-30.
4. Етика соціальної роботи: принципи і стандарти (Ухвалено Міжнародною федерацією соціальних працівників (МФСП)) // Соціальна політика і соціальна робота. – 1998. ? № 4. – С. 21-22.
5. МакКензі Б. До питання проведення ефективної практичної соціальної роботи в Україні: існуючі можливості та проблеми освіти в галузі соціальної роботи / БредМакКензі // Реформування соціальних служб в Україні: сучасний стан та перспективи: Зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. / [за ред. Неллі Ничкало, БредаМакКензі]. – Львів; Вінніпег: Видавнича фірма «Малті-М». – Львів, 2003. – С. 10-20.
6. Шахрай В.М. Технології соціальної роботи / В.М. Шахрай. – Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 464 с.
7. Шлях до результатів: планування та проведення ефективних оцінювань розвитку. – МорраІмасЛ.Дж., Ріст Р.К. – К.: МБФ «Міжнародний Альянс з ВІЛ/СНІД в Україні», К., друк. «Huss», 2015. – 580 с.
8. Barkley, R. 2005. “Taking a Charge of ADHD”. New York: The Guildford Press, 331 p.
9. Gabor, P.A., Unrau, Y.A. &GrinnellJr., R.M. (1998). Evaluation for social workers (2nd ed.). Boston, MA: Allyn& Bacon.
10. Herman, J. (series Editor). Program evaluation kit (2nded.). Thousand Oaks, CA: Sage.
11. Rossi, P. H., Freeman, H.E. &Lipsey, M.W. (1999). Evaluation: A systematic approach (6thed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
12. Royse, D., Thyer, B.A., Padgett, D.K. & Logan, T.K. (2001). Program evaluation: An introduction (3rded.). Belmont, CA: Wadsworth/ThomsonLearning.
13. Tutly, L, Rothery, M., & Grinnell, Jr. R. M. (1996). Qualitative research for social workers: Phases, steps and tasks. Boston: Allyn&Bacon.
14. Unrau, Y., Gabor, P., & Grinnell, R. Jr. (2001). Evaluation in the human services. Itasca, IL: F.E. Peacock.
15. Wong-Rieger, D., & David, L. (Date Unknown). A hands-on guide to planning and evaluation. Ottawa, ON: CanadianHemophiliacSociety.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).