Планування експерименту й опрацювання отриманих результатів

Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 8.274.00.M.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автомобільний транспорт
Лектор: Дмитрів Ігор Васильович, кандидат технічних наук, доцент
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладення даної дисципліни є підготовка фахівців в галузі 27 «Транспорт» на рівні професійних вимог зі спеціальності 274 «Автомобільний транспорт». Отримання необхідних знань щодо основних принципів та способів статистичного дослідження, планування і проведення факторних експериментальних досліджень та подальшого опрацювання їх результатів.
Завдання: ФК 3. Глибинні знання закономірностей зміни технічного стану парку автомобільних транспортних засобів, способів підтримання справного технічного стану, методології формування системи показників їхньої надійності. ФК 4. Здатність застосовувати знання методів аналізу, синтез і оптимізації складних об'єктів та систем із застосування сучасних інформаційних технологій. ФК 5. Глибокі знання експлуатаційних властивостей, натурного і математичного моделювання інтелектуальних систем автомобілів. ФК 9. Здобуття глибинних знань з теорії механічних коливань, методології дослідження коливальних явищ у приводах і системах підресорювання автомобілів, динаміки руху, стійкості та керованості транспортних засобів. ФК 10. Знання сучасних методів планування експерименту, його проведення й опрацювання отриманих результатів.
Результати навчання: ЗН 3. Здатність продемонструвати глибинні знання процесів отримання, перетворення і передачі інформації для дистанційного контролю технічного стану і функціонування автомобільних транспортних засобів; ЗН 8. Здатність розробляти, планувати і впроваджувати методи безпечної діяльності у галузі автомобільного транспорту. УМ 1. Вибирати і застосовувати методологію та інструментарій наукового дослідження при здійсненні теоретичних і емпіричних досліджень у галузі транспорту; УМ 2. Проводити наукові дослідження та виконувати наукові проєкти на засадах ідентифікування актуальних наукових проблем, визначення цілей та завдань, формування та критичного аналізування інформаційної бази, обґрунтування та комерціалізації результатів дослідження, формулювання авторських висновків і пропозицій; УМ 4. Розв'язувати науково-прикладі задачі та приймати обґрунтовані рішення у галузі транспорту. УМ 6. Здійснювати з використанням сучасних методів та засобів натурне і математичне моделювання інтелектуальних систем автомобіля.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни: - Теорія і практика наукових досліджень. Супутні дисципліни: - Системний аналіз на транспорті; - Дослідницький семінар у галузі транспорту; - Теорія і практика наукових досліджень у галузі транспорту.
Короткий зміст навчальної програми: ОСНОВИ ПЛАНУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТУ. Класифікація експериментів. Математична модель об’єкта дослідження. Основні етапи проведення експериментальних досліджень. Класифікація задач експерименту. Параметри оптимізації. Фактори. ВИБІР ОПТИМАЛЬНОГО РІВНЯННЯ РЕГРЕСІЇ. Метод усіх можливих регресій. Метод вибору оптимальної підмножини предикторів. Метод виключення. Кроковий регресійний метод. Ступнчастий регресійний метод. МНОЖИННА РЕГРЕСІЯ ТА ПОБУДОВА МАТЕМАТИЧНОЇ МОДЕЛІ. Планування процесу побудови моделі. Розробка математичної моделі. Перевірка та використання математичної моделі. ОБ'ЄМ ВИБІРКИ ТА НАДІЙНІСТЬ. Оцінка дисперсії в імітаційному моделюванні. Визначення об'єму вибірки. Методи множинних порівнянь. Методи множинних порівнянь. БАГАТОФАКТОРНИЙ ПЛАНОВИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ. Повний факторний експеримент. Дробовий факторний експеримент. Оптимізація методом крутого сходження по поверхні відгуку. Композиційні плани Бокса-Уілсона. КОРЕЛЯЦІЙНИЙ АНАЛІЗ. Системи випадкових величин. Функція та щільність розподілу системи двох випадкових величин. Умовні закони розподілу. Стохастичний зв'язок. Коваріація. Коефіцієнт кореляції. Метод найменших квадратів. МЕТОДИКИ ОПРАЦЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ВИМІРЮВАНЬ. Загальні питання опрацювання результатів вимірювань. Виявлення та коригування систематичних впливів. Опрацювання результатів прямих вимірювань. Опрацювання результатів опосередкованих вимірювань. Опрацювання результатів сумісних вимірювань. ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ПРОГРАМНИХ ПРОДУКТІВ ДЛЯ ОПРАЦЮВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ.
Опис: -
Методи та критерії оцінювання: • поточний контроль (40%): письмові звіти з практичних робіт. • підсумковий контроль (60%, екзамен): тестування (50%), усна складова (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни "Планування експерименту й опрацювання отриманих результатів" проводиться відповідно до робочого навчального плану у вигляді поточного та екзаменаційного контролів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Дмитрів І.В. Автомобільний транспорт. Теорія і практика наукових досліджень. Навчальний посібник. Національний університет „Львівська політехніка”. – Львів : СПОЛОМ, 2019. 316 с. 2. Дмитрів І.В. Теорія та технологія наукових досліджень: механічна інженерія : навч. Посібн. Львівський національний аграрний університет. Львів : СПОЛОМ, 2017. 212 с. 2. Дмитрів В.Т. Механіко-технологічні основи систем доїльних установок. Теорія та експеримент : монографія. Львів : СПОЛОМ, 2017. 350 с. 3. Адамчук В.В., Дмитрів В.Т., Дмитрів І.В., Лаврик Ю.М. Адаптивний мікропульсатор автоматизованого доїльного апарата. Теорія та експеримент : монографія. Львів. Нац. Аграрн. Ун-т. Львів : СПОЛОМ, 2016. 152 с. 4. Дмитрів В.Т., Адамчук В.В., Лаврик Ю.М., Дмитрів І.В. Енергоощадний пневмоелектромагнітний пульсатор автоматизованого доїльного апарата. Теорія та експеримент : монографія / В.Т. Дмитрів, В.В. Адамчук, Ю.М. Лаврик, І.В. Дмитрів. – Львів : СПОЛОМ, 2016. – 178 с. 5. Дорожовець М. Опрацювання результатів вимірювань: Навч. Посібник. Львів : Вид-во Національного університету „Львівська політехніка”, 2007. 624 с. 6. Дмитрів В.Т., Дмитрів І.В. Городняк Р.В. Застосування критеріальних параметрів й теорії розмірностей для опису фізичних процесів багатокомпонентних середовищ. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства ім. Петра Василенка. – Випуск 209 “Інноваційне, технічне та технологічне забезпечення галузі тваринництва”. Харків: ХНТУСГ, 2020. С. 55-57. 7. Дмитрів В.Т., Стоцько З.А., Ланець О.С., Дмитрів І.В. Метод експериментального дослідження коефіцієнта тертя пневмопроводів. Автоматизація виробничих процесів у машинобудуванні та приладобудуванні. Вип. 54., 2020. С. 26-36 DOI: doi.org/10.23939/istcipa 2020.54.026. 8. Дмитрів І.В., Джанаєва О.Е. Застосування когнітивних систем для діагностики складних технічних систем. 15-й Міжнародний симпозіум українських інженерів-механіків у Львові (м. Львів, 20–21 травня 2021 р.) : матеріали симпозіуму. Львів : КІНПАТРІ ЛТД, 2021. С. 85-87.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).