Методи багатовимірного аналізу

Спеціальність: Транспортні технології (за видами)
Код дисципліни: 8.275.00.M.025
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри транспортних технологій Микола Бойків
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Полягає в ознайомленні з основними концепціями та методами багатовимірного аналізу, вивчення кластерного і регресійного аналізу та практичне застосування методів аналізу до реальних даних. Це буде сприяти підготовці здобувачів до самонавчання у прийнятті правильних рішень у різних швидкозмінних транспортних ситуаціях (керування дорожнім рухом, перевезеннями вантажів і пасажирів), зумовлених впливом на них великої кількості як внутрішніх, так і зовнішніх чинників.
Завдання: Загальні: 1. Здатність до письмової та усної комунікації українською та англійською мовами (ЗК1); 2. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними (ЗК2); 3. Уміння бути критичним та самокритичним для розуміння чинників, які мають позитивний чи негативний вплив на комуні¬кацію, та здатність визначити та врахувати ці чинники в конкрет¬них комунікаційних ситуаціях (ЗК3); 4. Уміння планувати та керувати часом (ЗК4); 5. Здатність продукувати нові наукові та науково-прикладні ідеї, проявляти креативність, здатність до системного мислення (ЗК6); 6. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різ¬них наукових вітчизняних та закордонних джерел (ЗК7); 7. Орієнтація на безпеку (ЗК8); 8. Набуття гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти й розв’язувати науково-прикладні задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій (ЗК9); 9. Здатність ефективно використовувати у науковій практиці різні теорії в царині науково-прикладних досліджень за спеціальністю «Транспортні технології (за видами)» (ЗК10); 10. Уміння розв’язувати науково-прикладні задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення (ЗК11); 11. Уміння проводити дослідження на рівні доктора філософії, мати дослідницькі навики, що проявляються у здатності формувати (роблячи презентації, або представляючи звіти) нові наукові ідеї та актуальні задачі в галузі транспорту, вибирати належні напрями і відповідні методи для їх реалізації, беручи до уваги наявні ресурси (ЗК12); 12. Знання та розуміння предметної області і розуміння проблем галузі транспорту (ЗК14); 13. Уміння думати абстрактно, здатність до аналізу та синтезу, що дозволяє формулювати висновки для різних типів складних управлінських задач, здійснювати планування, аналіз, контроль та оцінювання власної роботи та роботи інших осіб (ЗК18); 14. Визначеність та наполегливість при виконанні отриманих завдань та відповідальність за якість виконуваної роботи (ЗК23); 15. Навики з використання інформаційних та комунікативних технологій, розроблення та впровадження комп’ютерних програм і використання існуючих у галузі транспорту (ЗК25); Фахові: 1. Поглиблені знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння дисциплін, що забезпечують знання за обраною спеціальністю та дисциплін вільного вибору аспіранта (ФК1); 2. Поглиблені знання в галузі транспорту, необхідні для освоєння дисциплін, що забезпечують знання за обраною спеціальністю та дисциплін вільного вибору аспіранта (ФК2); 3. Поглиблені знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи та функціонального призначення устаткування та засобів у сфері транспорту (ФК3); 4. Поглиблені знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі транспорту (ФК4); 5. Знання основ охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки при організації транспортних технологій (ФК6); 6. Здатність розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, що впливають на формування поточних та перспективних рішень (ФК8);
Результати навчання: Знання: 1. Знання і розуміння наукових принципів, що лежать в основі формування попиту на транспортні послуги (ЗН4); 2. Поглиблені знання закономірностей формування вантажо- та пасажиропотоків, організації управління ними й розроблення методів організації транспортних процесів, заснованих на принципах логістики (ЗН6); 3. Знання та розуміння методологій проектування та модернізації методів, технологій і технічних засобів транспортування для організації міжнародних, змішаних, комбінованих, інтермодальних перевезень відповідно до нормативних вимог чинних стандартів і технічних умов (ЗН8); 4. Знання основ економіки та управління проектами на транспорті (ЗН11); 5. Здобуття поглиблених знань та розумінь, що відносяться до спеціальності 275 Транспортні технології (за видами), які будуть достатніми, щоб успішно організовувати та проводити наукові дослідження і успішно прилюдно захищати їх результати на наукових семінарах та спеціалізованих вчених радах (ЗН12). Уміння: 1. Критично оцінювати отримані результати досліджень, та аргументовано приймати та захищати відповідні рішення (УМ11). Автономія і відповідальність: 1. Здатність усвідомлювати потребу навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових знань (АіВ2); 2. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики (АіВ3).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Системний аналіз на транспорті; Наукові основи транспортних процесів і систем;
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна "Методи багатовимірного аналізу" присвячена вивченню сучасних методів аналізу багатовимірних даних, що використовуються в транспорті та суміжних галузях. та технічних науках. Під час вивчення цієї навчальної дисципліни здобувач набувають теоретичні знання та практичні навички застосування багатовимірних статистичних методів для обробки, інтерпретації та моделювання складних структурованих даних. Очікуваними результатами навчання для здобувачів є розуміння математичних основ багатовимірних методів, здатність аналізувати та інтерпретувати результати багатовимірного аналізу. Формування аналітичного мислення та навичок роботи з великими наборами даних.
Опис: 1. Багатовимірний аналіз (БВА) у дослідженнях ефективності функціонування транспортних систем. 2. Основні поняття та означення. Загальна характеристика методів БВА. 3. Математичні методи аналізу у дослідженнях операцій у транспортних системах. 4. Елементи теорії множин та математичної логіки. Елементи теорії випадкових процесів та математичної статистики. Методи дисперсійного аналізу. 5. Методологічні основи дослідження ефективності функціонування транспортних систем. 6. Основні положення теорії ефективності систем. Характеристика рівнів дослідження ефективності. Проблеми прийняття рішень у дослідженнях ефективності систем. Якість моделей і оцінювання ефективності систем та планування експериментів. 7. Обґрунтування обсягів експериментів та контроль отриманих результатів
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: виконання і захист індивідуального науково-дослідного навчання; захист звіту з практичних робіт. Екзаменаційний контроль: підсумкове тестування (перевірка та аналіз кінцевого рівня знань після завершення курсу) та усна компонента (оцінюється розуміння матеріалу, комунікативні навички, здатність аргументувати). Підсумкова робота складається із тестів різної форми і рівня складності: (1-й рівень - питання з вибором однієї правильної відповіді, 2-й рівень - питання з множинним вибором, 3-й рівень - питання на встановлення відповідності та на впорядкування (послідовність дій).
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна сумарна кількість балів за вивчення дисципліни – 100 балів. Максимально можлива сума балів за поточний контроль – 40 балів, з яких за захист індивідуального науково-дослідного навчання – 20 балів; за захист звіту з практичних робіт – 20 балів. Максимально можлива сума балів за екзаменаційний контроль – 60 балів, з яких письмова компонента – 50 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: . Форнальчик Є.Ю., Могила І.А., Трушевський В.Е., Гілевич В.В. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія / за заг. ред. Є.Ю. Форнальчика. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 236 с. 2. Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.]; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2007. – 452 с. – (5 кн./ Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.; кн. 4). 3. Системологія на транспорті. Технологія наукових досліджень і технічної творчості [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.] ; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2007. – 318 с. – (5 кн./ Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.; кн. 2). 4. Системологія на транспорті. Ергономіка [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.] ; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2008. – 255 с. – (5 кн./ Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.; кн. 5). 5. Доля В.К. Прогнозування параметрів транспортних систем. / В.К. Доля, Я.В. Санько, Т.О. Самісько. – Х.: ХНАМГ, 2012. – 312 с. 6. Поліщук В. П. Теорія транспортного потоку : методи та моделі організації дорожнього руху / В. П. Поліщук, О. П. Дзюба. – К. : Знання України, 2008. – 175 с. 7. Організація та регулювання дорожнього руху: підручник / За заг. ред. В. П. Поліщука; О. О. Бакуліч, О. П. Дзюба, В. І. Єресов та ін. – К. : Знання України, 2012. – 467 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).