Інтелектуальні транспортні системи

Спеціальність: Транспортні технології (за видами)
Код дисципліни: 8.275.00.M.024
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри транспортних технологій Микола Жук
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення із основами побудови та функціонування інтелектуальних транспортних систем (ІТС), стандартами та рамковою архітектурою ІТС, нормативними документами, які регламентують діяльність ІТС, перевагами застосування ІТС в міській транспортній системі та перспективами розвитку в майбутньому.
Завдання: агальні: 1. Здатність до письмової та усної комунікації українською та англійською мовами (ЗК1); 2. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними (ЗК2); 3. Уміння бути критичним та самокритичним для розуміння чинників, які мають позитивний чи негативний вплив на комунікацію, та здатність визначити та врахувати ці чинники в конкретних комунікаційних ситуаціях (ЗК3); 4. Уміння планувати та керувати часом (ЗК4); 5. Здатність продукувати нові наукові та науково-прикладні ідеї, проявляти креативність, здатність до системного мислення(ЗК6); 6. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних наукових вітчизняних та закордонних джерел (ЗК7); 7. Орієнтація на безпеку (ЗК8); 8. Набуття гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти й розв’язувати науково-прикладні задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій (ЗК9); 9. Здатність ефективно використовувати у науковій практиці різні теорії в царині науково-прикладних досліджень за спеціальністю «Транспортні технології (за видами)» (ЗК10); 10. Уміння розв’язувати науково-прикладні задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення (ЗК11); 11. Уміння проводити дослідження на рівні доктора філософії, мати дослідницькі навики, що проявляються у здатності формувати (роблячи презентації, або представляючи звіти) нові наукові ідеї та актуальні задачі в галузі транспорту, вибирати належні напрями і відповідні методи для їх реалізації, беручи до уваги наявні ресурси(ЗК12); 12. Знання та розуміння предметної області і розуміння проблем галузі транспорту (ЗК14); 13. Визначеність та наполегливість при виконанні отриманих завдань та відповідальність за якість виконуваної роботи(ЗК23); 14. Навики з використання інформаційних та комунікативних технологій, розроблення та впровадження комп’ютерних програм і використання існуючих у галузі транспорту (ЗК25). Фахові: 1. Поглиблені знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння дисциплін, що забезпечують знання за обраною спеціальністю та дисциплін вільного вибору аспіранта (ФК1); 2. Поглиблені знання в галузі транспорту, необхідні для освоєння дисциплін, що забезпечують знання за обраною спеціальністю та дисциплін вільного вибору аспіранта (ФК2); 3. Поглиблені знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи та функціонального призначення устаткування та засобів у сфері транспорту (ФК3); 4. Поглиблені знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі транспорту (ФК4); 5. Знання основ охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки при організації транспортних технологій (ФК6); 6. Здатність розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, що впливають на формування поточних та перспективних рішень (ФК8).
Результати навчання: 1. Знання і розуміння наукових принципів, що лежать в основі формування попиту на транспортні послуги (ЗН4); 2. Знання основ формування національної транспортної мережі, взаємодії її з транспортними системами інших країн (ЗН5); 3. Поглиблені знання закономірностей формування вантажо- та пасажиропотоків, організації управління ними й розроблення методів організації транспортних процесів, заснованих на принципах логістики (ЗН6); 4. Знання та розуміння методологій проектування та модернізації методів, технологій і технічних засобів транспортування для організації міжнародних, змішаних, комбінованих, інтермодальних перевезень відповідно до нормативних вимог чинних стандартів і технічних умов (ЗН8); 5. Здобуття поглиблених знань та розумінь, що відносяться до спеціальності 275 Транспортні технології (за видами), які будуть достатніми, щоб успішно організовувати та проводити наукові дослідження і успішно прилюдно захищати їх результати на наукових семінарах та спеціалізованих вчених радах (ЗН12). Уміння: 1. Системно осмислювати та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей у транспортній галузі (УМ3); 2. Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію діяльності для розв’язання науково-прикладних завдань у галузі транспорту з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів (УМ9). Автономія і відповідальність: 1. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики (АіВ3).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Системний аналіз на транспорті; Наукові основи транспортних процесів і систем; Моделювання у транспортних системах.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни здобувач набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо володіння стандартами і організацією інтелектуальних транспортних систем, нормативними вимогами до побудови ІТС, можливістю застосування ІТС в міських транспортних системах. Вивчаються сучасні транспортні моделі, які складаю основу ІТС та інформаційні системи прогнозування та аналізу транспортної ситуації Trans Info-TrafficPlatform.
Опис: 1. Інтелектуальні транспортні системи. Сучасний стан розвитку ІТС. 2. Сервіси, стандарти, архітектура і організація ІТС. 3. Стандартизація в галузі ІТС. 4. Сучасні транспортні моделі як основа ІТС. 5. Основи створення транспортних моделей. 6.Створення імітаційних моделей. 7.Моделювання громадського транспорту в PTV Visum. 8.Інформаційна система прогнозу і аналізу транспортної ситуації TransInfo-TrafficPlatform. 9. Internet of Things для транспортної мережі.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: захист індивідуального науково-дослідного навчання; захист звіту з практичних робіт. Екзаменаційний контроль: письмова (у вигляді трирівневих тестів) та усна компонента
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна сумарна кількість балів за вивчення дисципліни – 100 балів. Максимально можлива сума балів за поточний контроль – 40 балів, з яких за захист індивідуального науково-дослідного навчання – 25 балів; за захист звіту з практичних робіт – 15 балів. Максимально можлива сума балів за екзаменаційний контроль – 60 балів, з яких письмова компонента – 55 балів; усна компонента – 5 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Інтелектуальні транспортні системи. Модуль 4e. Стійкий розвиток транспортної системи: Збірник матеріалів для політиків міст – 46 с. 2. Меренков А. О. Основні етапи процеса реалізації інтелектуальних транспортних систем / А. О. Меренков // Вісник. – 2015. – №9. – С. 92–98. 3. Розумний транспорт і логістика для міст: навчальний посібник / [авт. колектив: О. О. Лобашов, М. В. Ольхова, А.С. Галкін та ін.] – Житомир: «Житомирська політехніка», 2021. – 609 с. 4. Діордієв В. Т. Засоби автоматизації електротехнічних комплексів: навчальний посібник / В. Т. Діордієв, А. О. Кашкарьов, С. В. Дубініна, Г. В. Новіков. – Мелітополь: ФОП Однорог Т.В., 2020. – 220 с. 5. European Commission. Report. Intelligent transport systems, 2018. Retrieved from https://ec.europa.eu/transport/themes/its_en 6. Katerna Olga. Research of market development of intelligent transport systems in the world. Economics of Development, 17(3), 2018. – 17–29. doi: 10.21511/ed.17(3).2018.02. 7. Picone M. Advanced technologies for intelligent transportation systems / M. Picone, M. Amoretti, F. Zanichelli, G. Ferrari, S. Busanelli // Springer, 2015. – 238 p. 8. Intelligent Transportation Systems Joint Program Office. United States Department of Transportation. Retrieved 17 February 2021, from https://www.pcb.its.dot.gov/eprimer/module8.aspx#intro
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).