Ергономіка в транспортних системах

Спеціальність: Транспортні технології (за видами)
Код дисципліни: 8.275.00.M.023
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри транспортних технологій Тарас Постранський
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є підготовка здобувачів, які володіють навиками формування безпечних та комфортних умов переміщення користувачів транспортних систем, зокрема із застосуванням наукових підходів до проектування та організації транспортних процесів. Дисципліна дозволяє формувати навички аналізу та проектування транспортних систем з урахуванням фізіологічних, психологічних та соціальних аспектів поведінки операторів та користувачів.
Завдання: Загальні: 1. Уміння планувати та керувати часом(ЗК4); 2. Орієнтація на безпеку(ЗК8); 3. Орієнтація на захист і збереження природного довкілля (ЗК26); Фахові: 1. Знання основ охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки при організації транспортних технологій (ФК6); 2. Здатність застосовувати науково-педагогічні знання й практичні навики для розв’язання науково-прикладних задач наукової спеціальності(ФК10);
Результати навчання: Знання: 1. Отримання знань для дослідження та розроблення комплексу технічних засобів розвитку транспортних систем, визначення закономірностей впливу їх і природнього довкілля (ЗН2); 2. Розуміння інструментів та стратегій, що мають відношення до організації та технології технічного обслуговування, діагностування та ремонту транспортних засобів, проблем безпеки транспорту та закономірностей впливу чинника людини на транспортні процеси (ЗН3); Уміння: 1. Системно осмислювати та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей у транспортній галузі (УМ3); Комунікація: 1. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях (КОМ2). Автономія і відповідальність: 1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення (АіВ1); 2. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці та безпеки життєдіяльності, їх застосування(АіВ4).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Моделювання у транспортних системах; Дослідницький семінар у галузі транспорту
Короткий зміст навчальної програми: Modeling in transport systems; Research seminar in the field of transport Водій є однією з найменш вивчених ланок системи «водій – автомобіль – дорога – середовище». Від його дій залежить безпека всіх учасників дорожнього руху та якість надання послуг щодо перевезення. Таким чином, визначення та дослідження основних психофізіологічних показників водія, які можуть адекватно відображати вплив зовнішніх чинників руху на його функціональний стан, є актуальним завданням сьогодення. Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо проведення різноманітних досліджень психофізіологічних показників водіїв транспортних засобів та розроблення відповідних рекомендацій щодо удосконалення умов праці водія.
Опис: 1. Ергономіка як наука про особливості діяльності людини в системі ЛТС 2. Завдання ергономіки на автомобільному транспорті та напрямки їх розвитку 3. Психофізіологічні стани водія та їх класифікація 4. Функціональний с0442ан водія та його вплив на безпеку руху 5. Умови праці та середовище як чинник впливу на функціональний стан водія 6. Взаємозв’язок стану водія і параметрів технологічного процесу перевезення 7. Ергономічне забезпечення в галузі організації дорожнього руху
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: захист звіту з практичних робіт. Екзаменаційний контроль: письмова (у вигляді трирівневих тестів) та усна компонента
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна сумарна кількість балів за вивчення дисципліни – 100 балів. Максимально можлива сума балів за поточний контроль – 40 балів за захист звітів з практичних робіт. Максимально можлива сума балів за екзаменаційний контроль – 60 балів, з яких письмова компонента – 50 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Системологія на транспорті. Технологія наукових досліджень і технічної творчості [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.] ; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2007. – 318 с. 2. Системологія на транспорті. Ергономіка [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.] ; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2008. – 255 с. 3. Давідіч Ю. О. Ергономічне забезпечення транспортних процесів: навч. посібник / Ю. О. Давідіч, Є. І. Куш, Д. П. Понкратов. – Х. : ХНАМГ, 2011. – 392 с. 4. Ковалишин В. В. Швидкісні режими руху автомобіля у гірських умовах з урахуванням психофізіологічних особливостей водія : дис. кандидата технічних наук: 05.22.01 / В. В. Ковалишин. – Х. :ХНАМГ, 2013. – 171 с. 5. Постранський Т. М. Закономірності надійної діяльності водія в системі «водій – транспортний засіб – середовище» : дис. кандидата технічних наук: 05.01.04 / Т. М. Постранський. – Х. :ХНАМГ, 2015. – 164 с. 6. Бойків М.В. Безпечні режими руху транспортних засобів у темну пору доби з урахуванням функціонального стану водія: дис. кандидата технічних наук: 05.22.01 / М.В. Бойків. – Х. :ХНУМГ, 2016. – 175 с. 7. Наказ Міністерства транспорту та зв’язку України «Про затвердження Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів» : станом на 05.08.2014 / Міністерство транспорту та зв’язку України. 8. Давідіч Ю. О. Теоретичні основи ергономічного забезпечення автотранспортних технологічних процесів : автореф. дис. доктора технічних наук: 05.22.01, 05.01.04 / Ю. О. Давідіч – Х : ХНАМГ, 2007. – 38 с. 9. Доля В. К. Пасажирські перевезення / В. К. Доля. – Харків: Вид-во «Форт», 2011. – 504 с..
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).