Стратегії конкурентного розвитку держави

Спеціальність: Публічне управління та адміністрування
Код дисципліни: 8.281.00.M.038
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н., доц. Михальчишин Н.Л.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у аспірантів розгорнутих сучасних спеціальних знань про конкурентний розвиток держави як органічну складову соціально-економічної політики; набуття умінь та формування компетенцій, необхідних для виконання функцій у сфері управління конкурентним процесом.
Завдання: загальні компетентності: абстрактне обгрунтування та моделювання задачі. Здатність визначати відповідні задачі та окреслювати їх таким чином, щоб просувати та трансформувати наукові знання та розуміння; комунікативні навички. Здатність ефективно спілкуватися із спеціальною та загальною аудиторіями українською та іноземною мовами, а також представляти складну інформацію у зручний та зрозумілий спосіб усно і письмово, використовуючи відповідну технічну лексику та методи, застосовуючи сучасних інформаційних технологій; управлінські здатності. Здатність працювати в умовах обмеженого часу та ресурсів, а також демонструвати значний діапазон навичок, методів, інструментів, практик мотивувати та керувати роботою інших для досягнення поставлених цілей. фахові компетентності: дослідницькі здатності в сфері публічного управління та адміністрування. Виконувати оригінальні дослідження в сфері публічного управління та адміністрування та досягати наукових результатів, які створюють нові знання, із звертанням особливої уваг до актуальних задач/проблем та використанням новітніх наукових підходів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: здатність ясно та ефективно описувати інтенсивні, глибокі й деталізовані результати наукової роботи. Знання специфіки процесу інституціонального розвитку публічного управління, його основних закономірностей, тенденцій та динаміки розвитку, взаємодії із інститутами громадянського суспільства, бізнесу в сфері публічного управління. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: Здатність оцінювати впливи макросередовища на функціонування держави. Практичного використання інструментарію громадського-політичної участі в публічному управлінні, ведення політичного дискурсу та здійснення політичного впливу; Здатність аналізувати та синтезувати інформацію стосовно розроблення та реалізації стратегії розвитку держави. Здатність самостійно проводити наукові дослідження та приймати рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Публічне управління в умовах глобалізації Національна безпека в контексті сучасних європейських геополітичних трансформацій
Короткий зміст навчальної програми: Висвітлено основні положення конкурентного розвитку держави з врахуванням державної конкурентної політики, структуру, функції та взаємозв’язки з іншими видами державної політики, враховуючи закордонний досвід. Розглянуто взаємовпливи конкурентного розвитку держави на конкурентоспроможності національної економіки, інноваційно-інвестиційного розвитку держави, взаємовплив конкурентної, структурної та промислової політик, вплив на конкуренцію глобалізаційних процесів та врахування результатів такого впливу на конкурентний розвиток держави.
Опис: Тема. ЗМІСТ КОНКУРЕНТНОЇ СТРАТЕГІЇ ДЕРЖАВИ. Конкурентна стратегія. Зміст поняття. Стратегії розвинутих держав. Стратегії економічного розвитку. Тема. ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ ТА ПІДПРИЄМСТВ. Питання: Конкурентоспроможність національної економіки. Рейтинги Доповіді з глобальної конкурентоспроможності. підходи у формуванні конкурентоспроможнсоті держави. Конкурентоспроможність підприємства - ознаки, властивості, рівні. Управління конкурентоспроможністю. Реальна та потенційна конкурентоспроможність. Тема. СУТНІСТЬ ТА ДЕТЕРМІНАНТИ КОНКУРЕНТНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ НА ТОВАРНИХ РИНКАХ. Питання: Сутність конкурентного розвитку суб’єктів господарювання на товарних ринках. Життєвий цикл суб’єктів господарювання. Ознаки конкурентних відносин та моделі потенціалу підприємства. Детермінанти конкурентного розвитку. Взаємозв’язок співвідношення «нестачі-мотиви-потреби-попит» та завдань підприємства для зміни ринкової ніші. Взаємовпливи конкурентного середовища та інновацій з використанням стратегії блакитного океану. Тема. УПРАВЛІННЯ ЕКОНОМІЧНИМ РОЗВИТКОМ НА КОНКУРЕНТНИХ ЗАСАДАХ. Питання: Ефективне функціонування економічної системи. Організаціями колективної дії. Побудови управління економічним розвитком на конкурентних засадах. Баланс інтересів. Структура управління економічним розвитком. Індекс споживчих цін. Тема. СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ АСПЕКТ ЗНИЖЕННЯ КОНКУРЕНТНОГО РОЗВИТКУ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ Питання: зниження конкурентного розвитку в соціально-економічному аспекті. Взаємовпливи інвестицій та конкуренції. Наслідків конкурентного розвитку підприємств. Відхилення суб’єктів господарювання від конкурентного розвитку. Наслідки інноваційності підприємств на ринках. Тема. ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ВІДНОСИН У ВЗАЄМОДІЇ З ДЕРЖАВОЮ Питання: Спотворення результатів торгів в публічних закупівлях. Проблеми дотримання концесійного законодавства органами місцевого самоврядування в Україні. Антикорупційна політика та її вплив на становлення конкурентних відносин. Тема. ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНЕ ПАРТНЕРСТВО Питання: визначення державно-приватного партнерства, сфери застосування, суб’єкти, об’єкти, форми. Послідовність здійснення. Використання земельних ділянок для здійснення. Проблемні аспекти. Тема. КОНКУРЕНТНІСТЬ РІШЕНЬ ОРГАНІВ ВЛАДИ. ДЕРЖАВНА ДОПОМОГА ТА ВІДПОВІДНІСТЬ КОНКУРЕНЦІЙНИМ ВИМОГАМ Питання: погодження рішень. Обов’язкове погодження. Порядок прийняття рішень на погодження. Отримання дозволів. Динамізм ринкового розвитку. Домінування конкуренції мережевих структур
Методи та критерії оцінювання: Основні методи оцінювання реалізуються при таких видах контролю рівня досягнення результатів навчання студентів, як поточний та семестровий контроль. Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лекцій, практичних та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь аспіранта. Поточний контроль здійснюється методом проведення контрольних робіт у формі тестових завдань та індивідуальних науково-дослідних завдань, проведення дискусій за темами, передбаченими робочою навчальною програмою, письмово-усного експрес-контролю. Семестровий контроль здійснюється у формі проведення екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: контрольна робота у формі тестових завдань №1 – максимальна кількість балів 9; - контрольна робота у формі тестових завдань №2 – максимальна кількість балів 9; - індивідуальне науково-дослідне завдання 1 – максимальна кількість балів 2; - індивідуальне науково-дослідне завдання 2 – максимальна кількість балів 2; - індивідуальне науково-дослідне завдання 3 – максимальна кількість балів 3; - індивідуальне науково-дослідне завдання 4 – максимальна кількість балів 3; - індивідуальне науково-дослідне завдання 5 – максимальна кількість балів 3; - індивідуальне науково-дослідне завдання 6 – максимальна кількість балів 3; - індивідуальне науково-дослідне завдання 7 – максимальна кількість балів 2; - індивідуальне науково-дослідне завдання 8 – максимальна кількість балів 4. Контрольні роботи в тестовій формі №1-2 передбачають надання відповідей на 10 тестових питань та проводяться з використанням віртуального навчального середовища. В разі надання всіх правильних відповідей на 10 питань системою здійснюється розрахунок балів у процентному співвідношенні залежно від кількості наданих правильних відповідей. 100 % правильних відповідей оцінюється в 9 балів. Індивідуальні науково-дослідні завдання №1-8 оцінюються в максимальну кількість балів в разі надання повної, правильної, обгрунтованої відповіді на питання. Усна компонента оцінюється в максимальну кількість балів в разі повної, правильної, обґрунтованої відповіді на два питання описового характеру (згідно з переліком, що розміщений у віртуальному начальному середовищі) оцінюється в 5 балів одне питання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Михальчишин Н.Л. Конкурентна політика держави: навчальний посібник. – Львів, Вид-во „Компанія «Манускрипт»”, 2017. – 204с. 2. Державний контроль у сфері економічної конкуренції: навчальний посібник. – Львів, Вид-во „Компанія «Манускрипт»”, 2020. – 256с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).