Аналіз ринкової поведінки суб'єктів господарювання

Спеціальність: Ринкова аналітика
Код дисципліни: 7.281.04.O.002
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н., доц. Михальчишин Н.Л.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів розгорнутих сучасних спеціальних знань про місцевий економічний розвиток, розвиток бізнес-середовища та територій, з врахуванням поведінки на ринку суб’єктів господарювання; набуття умінь та формування компетенцій, необхідних для виконання функцій у сфері управління територіями на засадах раціональності, оптимальності та збалансованості, посилення ролі ринкового аналітика в органах державної влади та місцевого самоврядування.
Завдання: загальні компетентності: ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК02. Здатність працювати в команді, мотивувати людей та рухатися до спільної мети, бути лідером, діяти соціально відповідально та свідомо. ЗК04. Здатність удосконалювати й розвивати професійний, інтелектуальний і культурний рівні. ЗК07. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). фахові компетентності: СК01. Здатність налагоджувати соціальну взаємодію, співробітництво, попереджати та розв’язувати конфлікти. СК03. Здатність організовувати інформаційно-аналітичне забезпечення управлінських процесів із використанням сучасних інформаційних ресурсів та технологій, зокрема розробляти заходи щодо впровадження електронного урядування в різних сферах публічного управління та адміністрування. СК08. Здатність розробляти стратегічні документи розвитку соціально-економічних систем на вищому, центральному, регіональному, місцевому та організаційному рівнях. СК09. Здатність здійснювати наукову та дослідницьку діяльність у сфері публічного управління та адміністрування. СК10. Здатність приймати обґрунтовані управлінські рішення з урахуванням питань європейської та євроатлантичної інтеграції. ФКС 1.1. Здатність оцінювати впливи макро- та мікроекономічних факторів на формування перспективних регіонів для ведення бізнесу. ФКС 1.2. Здатність демонструвати та застосовувати знання з методології аналізу ринків з метою виявлення проблем та приймати оптимальні управлінські рішення спрямовані на забезпечення ринкового розвитку та розвитку територій загалом. ФКС 2.1. Уміння здійснювати аналіз і виявляти проблеми ефективного управління ресурсами, розробляти напрями їх подолання та приймати відповідні управлінські рішення;
Результати навчання: РН07. Уміти розробляти національні/регіональні програмні документи щодо розвитку публічного управління, використовуючи системний аналіз і комплексний підхід, а також методи командної роботи. РН12. Планувати і здійснювати наукові та прикладні дослідження у сфері публічного управління та адміністрування, включаючи аналіз проблематики, постановку цілей і завдань, вибір та використання теоретичних та емпіричних методів дослідження, аналіз його результатів, формулювання обґрунтованих висновків.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: теорія галузевих ринків, антимонопольне регулювання
Короткий зміст навчальної програми: Ринкова поведінка: суть поняття Конкурентна боротьба: стратегії і тактики Ринкова частка та ринкове становище Конкурентна перевага Ринкова ніша та ринкова пропозиція Формування ринкового попиту Збалансованість попиту і пропозиції Ринкова поведінка державних та комунальних підприємств Стимулюваня розвитку бізнесу Перспективні регіони для ведення бізнесу
Опис: Тема: РИНКОВА ПОВЕДІНКА: СУТЬ ПОНЯТТЯ Тема: РИНКОВА ЧАСТКА ТА РИНКОВЕ СТАНОВИЩЕ. Тема: РИНКОВА НІША ТА ПРОПОЗИЦІЯ, РОЗВИТОК ТЕРИТОРІЙ. Тема: КОНКУРЕНТНА ПЕРЕВАГА. КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ФІРМИ ТА ТЕРИТОРІЙ. Тема: ФОРМУВАННЯ РИНКОВОГО ПОПИТУ. Тема: ЗБАЛАНСОВАНІСТЬ ПОПИТУ ТА ПРОПОЗИЦІЇ. Тема: КОНКУРЕНТНА БОРОТЬБА: СТРАТЕГІЇ І ТАКТИКИ. Тема: РИНКОВА ПОВЕДІНКА ДЕРЖАВНИХ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ. Тема: МІСЦЕВИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК: ВЗАЄМОДІЯ МІСЦЕВОЇ ВЛАДИ ТА БІЗНЕСУ. Тема: ЕКОНОМІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ПІДПРИЄМСТВА ТА ЙОГО РОЗВИТОК. Тема: СТИМУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ БІЗНЕСУ. Тема: ПЕРСПЕКТИВНІ РЕГІОНИ ДЛЯ БІЗНЕСУ.
Методи та критерії оцінювання: усне опитування, поточні контрольні роботи в тестовій формі
Критерії оцінювання результатів навчання: контрольна робота у формі тестових завдань №1 – максимальна кількість балів 6; - контрольна робота у формі тестових завдань №2 – максимальна кількість балів 6; - контрольна робота у формі тестових завдань №3 – максимальна кількість балів 6; - контрольна робота у формі тестових завдань №4 – максимальна кількість балів 6; контрольна робота у формі завдань-міні кейсів№5 – максимальна кількість балів 10; - індивідуальне завдання за темою згідно варіанта – максимальна кількість балів 6; -колоквіум у формі тестових та теоретично-практичних завдань – максимальна кількість балів 30; - контрольна робота за навчальною програмою – максимальна кількість балів 30.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Аналіз деяких чинників впливу державних та комунальних підприємств на конкуренцію на товарних ринках. Аналітичні матеріали// 2021https://amcu.gov.ua 2. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо оцінки впливу нормативно-правових актів та проектів актів на конкуренцію, затверджені Наказ Голови Антимонопольного комітету України від 14.11.2017 № 117// https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0117226-17/print#n12 3. Узагальнення практики застосування органами Антимонопольного комітету України в 2017-2019 роках частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», Схвалено Антимонопольним комітетом України. Пункт протоколу засідання від 19.11.2020// https://amcu.gov.ua 4. Сучасні форми конкурентної взаємодії суб’єктів господарювання: монографія / Ж.В.Поплавська, Н.Л.Михальчишин, М.Л.Данилович-Кропивницька, О.В.Гошовська, С.О.Комаринець; за заг. ред. Ж.В.Поплавської. – Львів: ТОВ «Галицька видавнича спілка», 2019. 201 с.// https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/187/monografiyazaredprofpoplavskoyizhv.pdf 5. Михальчишин Н.Л. Аналіз ринкової поведінки суб’єктів господарювання: методичні вказівки для проведення практичних занять для студентів другого (магістерського) рівня спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування галузі знань 28 Публічне управління та адміністрування. – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2022. – 40 с. 6. Методичні вказівки для виконання індивідуального науково-дослідного завдання з дисципліни „ Аналіз ринкової поведінки суб’єктів господарювання ” для студентів денної форми навчання галузі знань 28 Публічне управління та адміністрування, спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування, освітньої програми «Ринкова аналітика»/ Укл. Н.Л. Михальчишин. – Львів: Видавництво Національного Університету „Львівська політехніка”, 2022. – 9с. 7. Михальчишин Н.Л. Аналіз ринкової поведінки суб’єктів господарювання: конспект лекцій для студентів другого (магістерського) рівня спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування галузі знань 28 Публічне управління та адміністрування. – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2022. – 103 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Аналіз ринкової поведінки суб'єктів господарювання (курсовий проєкт)

Спеціальність: Ринкова аналітика
Код дисципліни: 7.281.04.O.006
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н., доц. Михальчишин Н.Л.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів розгорнутих сучасних спеціальних практичних знань про місцевий економічний розвиток, розвиток бізнес-середовища та територій, з врахуванням поведінки на ринку суб’єктів господарювання; набуття умінь та формування компетенцій, необхідних для виконання функцій у сфері управління територіями на засадах раціональності, оптимальності та збалансованості, посилення ролі ринкового аналітика в органах державної влади та місцевого самоврядування.
Завдання: ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК03. Здатність розробляти та управляти проєктами. ЗК04. Здатність удосконалювати й розвивати професійний, інтелектуальний і культурний рівні. ЗК05. Здатність приймати обґрунтовані рішення та використовувати сучасні комунікаційні технології. ЗК06. Здатність до професійного спілкування іноземною мовою. ЗК07. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). СК03. Здатність організовувати інформаційно-аналітичне забезпечення управлінських процесів із використанням сучасних інформаційних ресурсів та технологій, зокрема розробляти заходи щодо впровадження електронного урядування в різних сферах публічного управління та адміністрування. СК08. Здатність розробляти стратегічні документи розвитку соціально-економічних систем на вищому, центральному, регіональному, місцевому та організаційному рівнях. СК09. Здатність здійснювати наукову та дослідницьку діяльність у сфері публічного управління та адміністрування. СК10. Здатність приймати обґрунтовані управлінські рішення з урахуванням питань європейської та євроатлантичної інтеграції. ФКС 1.1. Здатність оцінювати впливи макро- та мікроекономічних факторів на формування перспективних регіонів для ведення бізнесу. ФКС 1.2. Здатність демонструвати та застосовувати знання з методології аналізу ринків з метою виявлення проблем та приймати оптимальні управлінські рішення спрямовані на забезпечення ринкового розвитку та розвитку територій загалом. ФКС 2.1. Уміння здійснювати аналіз і виявляти проблеми ефективного управління ресурсами, розробляти напрями їх подолання та приймати відповідні управлінські рішення;
Результати навчання: РН07. Уміти розробляти національні/регіональні програмні документи щодо розвитку публічного управління, використовуючи системний аналіз і комплексний підхід, а також методи командної роботи. РН08. Уміти здійснювати ефективну комунікацію, аргументувати свою позицію, використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології у сфері публічного управління та адміністрування на засадах соціальної відповідальності, правових та етичних норм. РН10. Представляти органи публічного управління й інші організації публічної сфери та презентувати для фахівців і широкого загалу результати їх діяльності. РН11. Розробляти обґрунтовані управлінські рішення з урахуванням питань європейської та євроатлантичної інтеграції, враховувати цілі, наявні законодавчі, часові та ресурсні обмеження, оцінювати політичні, соціальні, економічні та екологічні наслідки варіантів рішень. РН12. Планувати і здійснювати наукові та прикладні дослідження у сфері публічного управління та адміністрування, включаючи аналіз проблематики, постановку цілей і завдань, вибір та використання теоретичних та емпіричних методів дослідження, аналіз його результатів, формулювання обґрунтованих висновків.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: мікроекономіка, державне регулювання економіки, теорія галузевих ринків, методологія аналізу ринків
Короткий зміст навчальної програми: Аналіз ринкової пропозиції Аналіз ринкового попиту Аналіз поведінки ринкових учасників Аналіз впливу публічної сфери на ринкову поведінку Розроблення програми стимулюваня розвитку бізнесу
Опис: Написання Розділу 1. Аналіз бізнес-середовища в певній громаді чи на певній території. Написання Розділу 2. Аналіз взаємодії влади та бізнесу в певній громаді чи на певній території. Написання Розділу 3. Розробка програми стимулювання розвитку бізнесу в певній громаді чи на певній території. Написання таких частин курсової роботи, як Анотація, Зміст, Вступ, Висновки, Список використаної літератури. Підготовка до захисту курсового проекту.
Методи та критерії оцінювання: усне опитування, поточні контрольні роботи в тестовій формі
Критерії оцінювання результатів навчання: Перевірка правильності написання Розділу 1. Аналіз бізнес-середовища в певній громаді чи на певній території – максимальна кількість балів 30. Перевірка правильності написання Розділу 2. Аналіз взаємодії влади та бізнесу в певній громаді чи на певній території – максимальна кількість балів 30. Перевірка правильності написання Розділу 3. Розробка програми стимулювання розвитку бізнесу в певній громаді чи на певній території – максимальна кількість балів 30. Перевірка правильності написання таких частин курсового проекту, як Анотація, Зміст, Вступ, Висновки, Список використаної літератури – максимальна кількість балів 10.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Аналіз деяких чинників впливу державних та комунальних підприємств на конкуренцію на товарних ринках. Аналітичні матеріали// 2021https://amcu.gov.ua 2. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо оцінки впливу нормативно-правових актів та проектів актів на конкуренцію, затверджені Наказ Голови Антимонопольного комітету України від 14.11.2017 № 117// https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0117226-17/print#n12 3. Узагальнення практики застосування органами Антимонопольного комітету України в 2017-2019 роках частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», Схвалено Антимонопольним комітетом України. Пункт протоколу засідання від 19.11.2020// https://amcu.gov.ua 4. Сучасні форми конкурентної взаємодії суб’єктів господарювання: монографія / Ж.В.Поплавська, Н.Л.Михальчишин, М.Л.Данилович-Кропивницька, О.В.Гошовська, С.О.Комаринець; за заг. ред. Ж.В.Поплавської. – Львів: ТОВ «Галицька видавнича спілка», 2019. 201 с.// https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/187/monografiyazaredprofpoplavskoyizhv.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).