Управління розвитком територій

Спеціальність: Публічне управління та адміністрування
Код дисципліни: 7.281.06.O.005
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Регіональний та місцевий розвиток
Лектор: Бліщук Катерина Михайлівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою є підготувати фахівців до практичної діяльності через надання знань і вмінь щодо компетентностей формування системи сучасних знань з управління розвитком територій на основі кількісних та якісних методів, набуття спроможності розробляти прогнози розвитку, застосовувати їх результати та сучасні інструменти управління розвитком при виробленні політики органів державного управління і місцевого самоврядування щодо обґрунтованого планування розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей : загальні компетентності: ЗК02. Здатність працювати в команді, мотивувати людей та рухатися до спільної мети, бути лідером, діяти соціально, відповідально та свідомо. ЗК04. Здатність удосконалювати й розвивати професійний, інтелектуальний і культурний рівні. ЗК05. Здатність приймати обґрунтовані рішення та використовувати сучасні комунікаційні технології. ЗК07. Здатність генерувати нові ідеї (креативність) спеціальні компетентності: СК02. Здатність організовувати діяльність органів публічного управління та інших організацій публічної сфери СК08. Здатність розробляти стратегічні документи розвитку соціально-економічних систем на вищому, центральному, регіональному, місцевому та організаційному рівнях. фахові компетентності: ФСК 1.03 Здатність розробляти прогнози соціально-економічного розвитку та застосовувати їх результати і сучасні інструменти управління для обґрунтованого планування та моніторингу розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
Результати навчання: Резутати навчання: 1.Використовувати сучасні статистичні методи, моделі, цифрові технології, спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання складних задач публічного управління та адміністрування. 2. Уміти розробляти національні/регіональні програмні документи щодо розвитку публічного управління, використовуючи системний аналіз і комплексний підхід, а також методи командної роботи. 3. Представляти органи публічного управління й інші організації публічної сфери та презентувати для фахівців і широкого загалу результати їх діяльності. 4. Планувати і здійснювати наукові та прикладні дослідження у сфері публічного управління та адміністрування, включаючи аналіз проблематики, постановку цілей і завдань, вибір та використання теоретичних та емпіричних методів дослідження, аналіз його результатів, формулювання обґрунтованих висновків
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Публічна політика та врядування Технології та інструменти публічного управління Публічні фінанси та сталий розвиток Система публічного управління та адміністрування Паблік менеджмент: управління персоналом та лідерство Комунікації в публічному управлінні
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні розглядаються інвестиційне забезпечення економічного розвитку території, переваги та потенційні складнощі кластерного підходу на місцевому рівні. Напрями підтримки кластерного розвитку, організаційна структура та управління місцевим економічним розвитком, особливості управління місцевими фінансами, підготовка ґендерно-орієнтованих бюджетів, сфери застосування прогнозів в управлінні розвитком територій, прикладні аспекти бенчмаркінгу, адаптація європейського досвіду розвитку територій в Україні. Набуті знання та вміння можуть бути корисними для публічних управлінців у центральних органах виконавчої влади, територіальних і місцевих органах виконавчої влади, органах місцевого самоврядування, державних і муніципальних установах, інституціях громадянського суспільства, громадських об’єднаннях, некомерційних організаціях, міжнародних неурядових організаціях, міждержавних органах та структурах на посадах, що вимагають профільної освіти.
Опис: Тема 1. Управління економікою територій громад 1. Економічний потенціал територій. Диверсифікація економіки сільських територій 2. Інвестиційне забезпечення економічного розвитку території. 3. Особливості здійснення процесу підприємницької діяльності. 4. Перспективи розвитку особистих селянських господарств. Сільський туризм як чинник сільського розвитку 5. Переваги та потенційні складності кластерного підходу на місцевому рівні. Напрями підтримки кластерного розвитку. Тема 2. Планування місцевого розвитку 1. Планування місцевого економічного розвитку 2. Оцінка конкурентоспроможності території 3. Визначення напрямів та пріоритетів, показників для досягнення цілей 4. Стратегії місцевого економічного розвитку 5. Організаційна структура та управління місцевим економічним розвитком Тема 3. Фінансове забезпечення розвитку територій громад 1. Фінансова децентралізація на сучасному етапі. 2. Особливості управління місцевими фінансами. 3. Проблеми формування та реалізації бюджетів територіальних громад 4. Підготовка ґендерно-орієнтованих бюджетів 5. Напрями вдосконалення управління місцевими фінансами Тема 4. Загальні засади прогнозування на місцевому рівні 1. Сфери застосування прогнозів в управлінні розвитком територій. 2. Основні методи прогнозування: переваги та недоліки. 3. Моделі прогнозування та їх взаємозв’язки. 4. Припущення, судження, сценарії в прогнозуванні розвитку території. 5. Інтерпретація отриманих прогнозних результатів. Тема 5. Сучасні інструменти управління розвитком територій громад 1. Прикладні аспекти бенчмаркінгу 2. Форсайт як інструмент прогнозування розвитку територіальних громад 3. Пошук джерел фінансування: фандрайзинг. 4. Антикризове управління розвитком території. Тема 6. Зарубіжний досвід управління розвитком територій громад 1. Європейські підходив в управлінні розвитком територій. 2. Досвід Польщі в управління розвитком територій 3. Скандинавський досвід децентралізації. 4. Адаптація європейського досвіду розвитку територій в Україні
Методи та критерії оцінювання: Основними організаційними формами навчання є лекції, практичні заняття, самостійна робота, виконання індивідуальних завдань та контрольні заходи. Студенти заохочуються до самостійної роботи над літературою та виконання індивідуальних завдань із використанням технологій інформаційно-аналітичної діяльності. Поточний контроль охоплює виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо.
Критерії оцінювання результатів навчання: Система контролю знань та умінь студентів охоплює: - поточний контроль (на практичних заняттях) – до 40 балів; - підсумкове оцінювання у формі екзамену (комп’ютерного тестування) – 60 балів. Навчальна діяльність слухачів оцінюються на підставі: презентацій на практичних заняттях із застосуванням відповідних візуальних засобів подання матеріалу результатів роботи у команді – критеріями оцінки є: ступінь опрацювання проблеми, зміст, спосіб подання матеріалу, вміння аргументувати та відстояти свою думку, здатність до співпраці та додаткова інформація; Додатково додаються бали слухачам, які виявили систематичні, глибокі знання програмного матеріалу навчальної дисципліни, уміння творчо використовувати ці знання при вирішенні практичних завдань; підсумкового тестування – критеріями оцінки є правильність відповідей.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Васильченко Г. Про сучасні стратегії розвитку міст [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https:// www.khmelnytsky.com/pdf/1%20РГ.pdf 2. Інвестиційна спроможність ОТГ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://lgdc.org.ua/sites/default/files/library/2._invest_instrum_pryvablyvist_ver-2018.pdf 3. Інвестиційний інструментарій громади «від ідеї до кінцевого продукту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://lgdc.org.ua/sites/default/files/library/2018-09-03_ynvest.pasport_doklad.pdf 4. Ковальчук В. Європейський досвід державного управління регіональним розвитком [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://visnyk.academy.gov.ua/wp-content/uploads/2013/11/2013-2-18.pdf 5. Круговий В.В. Місцевий економічний розвиток (МЕР) та механізми його фінансування [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe? 6. Місцевий бюджет і фінансове забезпечення об’єднаної територіальної громади: навч. посіб. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.slg-coe.org.ua/wp-content/uploads/2018/04/Місцевий-бюджет-ОТГ.pdf 7. Місцевий економічний розвиток – шлях до процвітання громади: посіб. з основ теорії і практики МЕР [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.mled.org.ua/ukr/materials/publications/1037 8. Методологія стратегічного планування розвитку об’єднаних територіальних громад в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://surdp.eu/uploads/files/SP_OTG_Methodology_UA.pdf 9. Прокопенко Л.Л. Досвід державного управління розвитком територій у Польщі [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://aspects.org.ua/index.php/journal/article/view/32 10. Прогнозування розвитку територій. Бенчмаркінг : навч. посіб. з компакт-диском / К. М. Бліщук, Є. Г. Матвіїшин [та ін.] ; за заг. наук. ред. М. М. Білинської. – К. : НАДУ, 2014. – 120 с. 11. Планування розвитку територіальних громад: навч. посіб. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.auc.org.ua/sites/default/files/library/1plangrweb.pdf 12. Регіональна економіка: теорія та практика управління: навч. посіб. / кол. авт.: К.М.Бліщук та ін. – Львів ЛРІДУ НАДУ, – 2019. – 128 с. 13. Результати оцінки системи управління фінансами в об’єднаних територіальних громадах [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://decentralization.gov.ua › library › file › DOBRE_UA_FMA_Results 14. Фандрайзинг як система пошуку джерел фінансування для громадських організацій: український та зарубіжний досвід [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://naub.oa.edu.ua/2014 15. Фінансові можливості для реалізації проектів ОТГ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: lgdc.org.ua/sites/default/.../finansovi_mozhlyvosti_dlya_realizaciyi_proektiv_otg.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Управління розвитком територій (курсовий проєкт)

Спеціальність: Публічне управління та адміністрування
Код дисципліни: 7.281.06.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Регіональний та місцевий розвиток
Лектор: Бліщук Катерина Михайлівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Засвоєння сучасних знань з управління розвитком територій на основі кількісних та якісних методів, набуття спроможності розробляти прогнози розвитку, застосовувати їх результати та сучасні інструменти управління розвитком при виробленні політики органів державного управління і місцевого самоврядування щодо обґрунтованого планування розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
Завдання: Загальні компетентності: 01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. 05. Здатність приймати обґрунтовані рішення та використовувати сучасні комунікаційні технології. 07. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). Фахові компетентності: 05. Здатність представляти органи публічного управління у відносинах з іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами і організаціями незалежно від форм власності, громадянами та налагоджувати ефективні комунікації з ними. 07. Здатність самостійно готувати проєкти нормативно-правових актів, аналітичні довідки, пропозиції, доповіді, надавати експертну оцінку нормативно-правовим актам на різних рівнях публічного управління та адміністрування
Результати навчання: Використовувати сучасні статистичні методи, моделі, цифрові технології, спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання складних задач публічного управління та адміністрування. Представляти органи публічного управління й інші організації публічної сфери та презентувати для фахівців і широкого загалу результати їх діяльності. Планувати і здійснювати наукові та прикладні дослідження у сфері публічного управління та адміністрування, включаючи аналіз проблематики, постановку цілей і завдань, вибір та використання теоретичних та емпіричних методів дослідження, аналіз його результатів, формулювання обґрунтованих висновків
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Публічні фінанси та сталий розвиток. Технології та інструменти публічного управління
Короткий зміст навчальної програми: Розвинути теоретичні та практичні навики дослідження різноманітних проблем регіональної політики розвитку територій, оцінювати та аналізувати розвиток територій з урахуванням їхніх особливостей, робити висновки про стан досліджуваного об’єкту у порівнянні із іншими, а також розробляти пропозиції щодо посилення позитивних та зниження негативних властивостей цього об’єкту при формуванні та реалізації політики органів публічного управління та місцевого самоврядування .
Опис: Зміст курсового проекту: 1. Обрати об’єкт дослідження (конкретну територію: область, район, місто, селище, село та ін.). 2. Хараетеристика сучасного стану об`єкту на основі аналізу основних соціально-економічних показників його розвитку. Зокрема, економічний потенціал, інвестиційне забезпечення, підприємництво, наявність кластерів, стратегічний план розвитку, бюджетні показники. 3. Опис суб‘єктів управління розвитком території, їх функції та завдання. 4. Вибір можливого об’єкту для порівняння (територію-аналога за показниками п.1). Характеристика показників, за якими це порівняння можна обґрунтувати. Визначте переваги та недоліки обраного об’єкту дослідження у порівнянні з аналогом. 5. Прогнозування можливого розвитку обраного об’єкту дослідження. Презентація можливого сценарію розвитку. 6. Визначення прогалин у функціонуванні системи управління на зазначеній території. 7. Обгрунтування пропозиції щодо перспектив розвитку території (обраного об’єкту дослідження)
Методи та критерії оцінювання: Методи оцінювання результатів: оцінка внесених пропозицій, оригінальних рішень, сценаріїв розвитку, презентацій висновків тощо.
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист курсової роботи (100%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Васильченко Г. Про сучасні стратегії розвитку міст [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https:// www.khmelnytsky.com/pdf/1%20РГ.pdf 2. Круговий В.В. Місцевий економічний розвиток (МЕР) та механізми його фінансування [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe? 3. Місцевий бюджет і фінансове забезпечення об’єднаної територіальної громади: навч. посіб. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.slg-coe.org.ua/wp-content/uploads/2018/04/Місцевий-бюджет-ОТГ.pdf 4. Місцевий економічний розвиток – шлях до процвітання громади: посіб. з основ теорії і практики МЕР [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.mled.org.ua/ukr/materials/publications/1037 5. Методологія стратегічного планування розвитку об’єднаних територіальних громад в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://surdp.eu/uploads/files/SP_OTG_Methodology_UA.pdf 6. Методичні рекомендації з виконання курсового проєкту з дисципліни «Управління розвитком територій» для студентів магістерської програми «Публічне управління та адміністрування» / Бліщук К.М. - Львів: ІНДУ НУ «Львівська політехніка, 2022. 7. Прогнозування розвитку територій. Бенчмаркінг : навч. посіб. з компакт-диском / К. М. Бліщук, Є. Г. Матвіїшин [та ін.] ; за заг. наук. ред. М. М. Білинської. – К. : НАДУ, 2014. – 120 с. 8. Планування розвитку територіальних громад: навч. посіб. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.auc.org.ua/sites/default/files/library/1plangrweb.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).