Хімія навколишнього та внутрішнього середовища

Спеціальність: Енергоефективні будівлі та інженерні системи (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.192.09.O.004
Кількість кредитів: 4.50
Кафедра: Теплогазопостачання і вентиляція
Лектор: http://wiki.lpnu.ua/wiki/Сухолова_Ірина_Євгенівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета дисципліни – вивчення методологічних основ курсу, ознайомлення студентів з санітарно-гігієнічними основами спеціальності теплогазопостачання і вентиляція Викладання даної дисципліни ставить за мету ознайомити студентів з оцінкою та впливом основних факторів мікроклімату приміщень на організм людини. сучасними методичними підходами до розробки санітарно-гігієнічних заходів і зокрема до розробки і впровадження гігієнічних нормативів, які широко використовуються при проектуванні та експлуатації санітарно-технічних систем, з тим, щоб майбутні спеціалісти більш усвідомлено, з урахуванням екологічних потреб сьогодення та створенням комфортних умов в приміщенні підходили до вирішення конкретних практичних завдань інженерного характеру. Отримані знання закріплюються на практичних і лабораторних заняттях, а також при виконанні розрахунково-графічної та контрольних робіт.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти програмних компетентностей: інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні питання у сфері будівництва та цивільної інженерії, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування основних теорій та методів прикладних наук. спеціальні (фахові, предметні) компетентності СК02. Здатність до критичного осмислення і застосування основних теорій, методів та принципів економіки та менеджменту для раціональної організації та управління будівельним виробництвом. фахові компетентності спеціальності професійного спрямування (КСП) КСП702. Знання нормативно-технічних документів, що дозволяють приймати обґрунтовані рішення щодо шляхів розвитку нових, реконструкції існуючих інженерних систем інфраструктури населених пунктів, систем забезпечення мікроклімату, тощо. КСП703. Здатність розв’язувати широке коло проблем і задач з теплогазопостачання, вентиляції і кондиціювання (ТГПВіК), енергоресурсозбереження, обліку енергоносіїв, тощо, шляхом розуміння їх фундаментальних основ. КСП707. Здатність використовувати відповідне програмне забезпечення (пакети прикладних програм) для проектування і реконструкції як систем ТГПВіК в цілому, так і їх окремих складових частин, ГІС-технології та Інтернет-ресурси для інформаційного забезпечення досліджень.
Результати навчання: ІНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері будівництва та цивільної інженерії. ЗК6. Прагнення до збереження навколишнього середовища. СК4. Здатність управляти складними процесами в галузі будівництва та цивільної інженерії із урахуванням вимог охорони праці та промислової безпеки під час виконання робіт. РН3. Проводити технічну експертизу проєктів об’єктів будівництва та цивільної інженерії (відповідно до спеціалізації), здійснюючи контроль відповідності проєктів і технічної документації завданням на проєктування, технічним умовам та іншим чинним нормативно-правовим документам у сфері архітектури та будівництва. РН7. Розробляти заходи з охорони праці та навколишнього середовища при проведенні досліджень та у виробничій діяльності. РН9. Збирати необхідну інформацію, використовуючи науково-технічну літературу, бази даних та інші джерела, аналізувати і оцінювати її. КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи енергетичної сертифікації будівель та інженерних мереж Системи опалення Системи вентиляції повітря Системи тепло- та холодопостачання Системи опалення (КР) Системи вентиляції повітря (КР) Системи опалення Системи вентиляції повітря
Короткий зміст навчальної програми: Призначена навчальна дисципліна для бакалаврів спеціальності 192 «Будівництво та цивільна інженерія» денної і заочної форм навчання. Наведено вимоги до мікроклімату приміщень різного призначення, запропоновано способи забезпечення необхідних параметрів мікроклімату. Розглянуто умови для створення комфортних умов на робочих місцях та вплив цих умов на працездатність людини. Розглянуто обладнання для створення комфортних і допустимих параметрів мікроклімату у приміщеннях. Розглянуто вплив освітлення приміщення на працездатність людини. Наведено фізичні характеристики шуму і засоби боротьби із шумом на робочих місцях.
Опис: 1.1 Мікроклімат, параметри мікроклімату. 1.2 Визначення параметрів мікроклімату. 2.1 Санітарні норми мікроклімату виробничих приміщень. 2.2 Санітарні норми мікроклімату адміністративних і громадських приміщень. 3.1 Вплив мікроклімату на здоров’я і самопочуття людини. 3.2 Заходи та засоби нормалізації параметрів мікроклімату. 4.1 Способи створення комфортного мікроклімату. 4.2 Виробниче освітлення як фактор мікроклімату робочої зони. 5.1 Основні положення акустики. 5.2 Основні фізичні величини, що характеризують звукове поле. 6.1 Сприйняття шуму людиною. 6.2 Поширення звуку в приміщеннях. 7.1 Загальні положення акустичних властивостей вентиляційних систем. Виникнення та усунення шуму при роботі вентилятора. 7.2 Виникнення, передача, поширення та запобігання шуму у повітропроводах при роботі систем вентиляції. 8.1 Акустичний розрахунок системи вентиляції. Акустичні властивості систем опалення.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів з дисципліни “ Моніторинг внутрішнього стану приміщень ” проводиться у вигляді поточного контролю, та семестрового контролю знань, який проводиться у кінці семестру. Поточний контроль знань включає в себе виконання та захист лабораторних робіт, роботі на практичних заняттях та проходження тестів у ВНС. Семестровий контроль оцінювання письмової та усної компоненти. Поточний контроль (Виконання і захист лабораторних робіт, розв’язування задач на практичних заняттях, виконання тестів у ВНС) - 40 балів Екзаменаційний контроль (письмова компонента) - 50 балів Екзаменаційний контроль (усна компонента) - 10 балів Разом за дисципліну - 100 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Разом за ПК - 40 письмова компонента - 50 усна компонента - 10 Разом за дисципліну - 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. ДСТУ Б EN 15232. Енергоефективність будівель, вплив автоматизації, моніторингу та управління будівлями (EN 15232:2007, IDT). – Чинні від 01.04.2012. – Київ: Укрархбудінформ, 2011 р. 2. ДСТУ Б A.2.2-12:2015. Енергетична ефективність будівель. Метод розрахунку енергоспоживання при опаленні, охолодженні, вентиляції, освітленні та гарячому водопостачанні. – Чинні від 01.01.2016. – Київ: Укрархбудінформ, 2015 р. 3. ДСН 3.3.6.042-99. Санітарні норми мікроклімату виробничих приміщень. Мінохорони України, постанова N 42 від 01.12.99 м.Київ. 4. ДБН В.2.5-67:2013. Опалення, вентиляція та кондиціонування. – Чинні від 01.01.2014. - Київ: Укрархбудінформ, 2013. - V, 141 с. 5. Жуковський С.С. Вентилювання приміщень: навч. посібник / С.С. Жуковський, О.Т. Возняк, О.М. Довбуш, З.С. Люльчак. ? Львів: Вид-во НУ ЛП, 2007. – 476 с 6. ДСТУ Б EN 15316-2-1:2011. Системи теплозабезпечення будівель. Методика розрахунку енергопотреби та енергоефективності системи. Частина 2-1. Тепловіддача системою опалення (EN 15316-2-1:2007, IDT). – Чинні від 01.01.2013. – Київ: Укрархбудінформ, 2012 р. 7. Клименко М. О. Моніторинг довкілля : підручник / Клименко М. О., Прищепа А. М., Вознюк Н. М. — К. : Академія, 2006. — 360 с 8. Крайнюков О. М. Моніторинг довкілля : підручник / О. М. Крайнюков. — Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2009. – 176 с. 9. Моніторинг довкілля : підручник / [Боголюбов В. М., Клименко М. О., Мокін В. Б. та ін.] ; під ред. В. М. Боголюбова. [ 2-е вид., перероб. і доп.]. — Вінниця : ВНТУ, 2010. — 232 с 10. Лялюк О. Г. Моніторинг довкілля : навчальний посібник / Лялюк О. Г., Ратушняк Г. С. — Вінниця : ВНТУ, 2004. — 140 с. Допоміжна 1. Voznyak O., Yurkevich Y., Sukholova I., Myroniuk K. Mathematical modeling of air distributi-on in a non-stationary mode by swirled-compact air jets. Lecture Notes in Civil Engineering. – 2023. – Vol. 290 : Proceedings of the 3rd International scientific conference EcoComfort and current issues of civil engineering. EcoComfort 2022, Lviv,14-16 September 2022. – P. 432–440. 2. Voznyak O., Sukholova I., Savchenko O., Spodyniuk N., та інші. Air distribution efficiency improving in the premises by rectangular air streams. Pollack Periodica. – 2022. – Vol. 17, iss. 3. – P. 111–116. 3. Voznyak O., Sukholova I., Savchenko O., Spodyniuk N., та інші. Improving of ventilation efficiency at air distribution by the swirled air jets. Pollack Periodica. – 2022. – Vol. 17, iss. 1. – P. 123–127. 4. Voznyak O., Sukholova I., Myroniuk K., Spodyniuk N., та інші. Air distribution in the room by swirl compact air jets at variable mode. Pollack Periodica. – 2022. – Vol. 17, iss. 3. – P. 117–122. 5. Автоматизована система екоінспекційного контролю стану забруднення довкілля України та викидів, скидів і відходів «ЕкоІнспектор»: Методичний посібник / В. Б. Мокін, Б. І. Мокін, Г. Ю. Псарьов, Ю. Л. Зіскінд та ін. — Вінниця : УНІВЕРСУМ- Вінниця, 2007.— 128 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).