Технології та протоколи інформаційних систем
Спеціальність: Інформаційно-комунікаційні системи
Код дисципліни: 6.126.02.O.022
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Інформаційно-комунікаційних технологій
Лектор: к.т.н., доцент кафедри телекомунікацій, Червенець Володимир Володимирович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
• Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в області інформаційних систем та технологій, або в процесі навчання, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, які потребують застосування теорій та методів інформаційних технологій;
• Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
• Здатність до розуміння предметної області та професійної;
• Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
• Здатність до пошуку, оброблення та узагальнення інформації з різних джерел;
• Здатність розробляти та управляти проектами.
Cпеціальні (фахові) компетентності:
• Здатність аналізувати об’єкт проектування або функціонування та його предметну область;
• Здатність застосовувати стандарти в області інформаційних систем та технологій при розробці функціональних профілів, побудові та інтеграції систем, продуктів, сервісів і елементів інфраструктури організації;
• Здатність до проектування, розробки, налагодження та вдосконалення системного, комунікаційного та програмно- апаратного забезпечення інформаційних систем та технологій, Інтернету речей (ІоТ), комп’ютерно-інтегрованих систем та системної мережної структури, управління ними;
• Здатність проектувати, розробляти та використовувати засоби реалізації інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій (методичні, інформаційні, алгоритмічні, технічні, програмні та інші);
• Здатність використовувати сучасні інформаційні системи та технології (виробничі, підтримки прийняття рішень, інтелектуального аналізу даних та інші), методики й техніки кібербезпеки під час виконання функціональних завдань та обов’язків.
• Здатність управляти якістю продуктів і сервісів інформаційних систем та технологій протягом їх життєвого циклу .
• Здатність вибору, проектування, розгортання, інтегрування, управління, адміністрування та супроводжування інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій, сервісів та інфраструктури організації.
• Здатність управляти та користуватися сучасними інформаційно-комунікаційними системами та технологіями (у тому числі такими, що базуються на використанні Інтернет).
Результати навчання: Вміння:
- Застосовувати знання фундаментальних і природничих наук, системного аналізу та технологій моделювання, стандартних алгоритмів та дискретного аналізу при розв’язанні задач проектування і використання інформаційних систем та технологій;
- Аргументувати вибір програмних та технічних засобів для створення інформаційних систем та технологій на основі аналізу їх властивостей, призначення і технічних характеристик з урахуванням вимог до системи і експлуатаційних умов; мати навички налагодження та тестування програмних і технічних засобів інформаційних систем та технологій;
- Обґрунтовувати вибір технічної структури та розробляти відповідне програмне забезпечення, що входить до складу інформаційних систем та технологій;
- Здійснювати системний аналіз архітектури підприємства та його ІТ- інфраструктури, проводити розроблення та вдосконалення її елементної бази і структури;
- Здатність до використання різноманітних методів сучасних інформаційних технологій для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Операційні системи та мережеві технології.
Основи інформаційних технологій.
Захист даних в інфокомунікаційних мережах.
Технології інформаційно-комунікаційних мереж.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна Технології та протоколи інформаційних систем присвячений вивченю технологій комутації та роботи маршрутизаторів, які підтримують мережі малого та середнього бізнесу, включно з бездротовими локальними мережами (WLAN) та принципів безпеки. В курсі приділена увага питанням, пов'язаним із безпекою, експлуатацією та усуненням несправностей корпоративних мереж. Дисципліна охоплює технології глобальних мереж (WAN) та механізми віртулаьних приватних мереж (VPN), що використовуються для безпечного віддаленого доступу, а також впровадження концепцій програмно- конфігурованих мереж, віртуалізації та автоматизації, що підтримують цифровізацію мереж.
Вивчивши навчальний матеріал цього курсу, cтуденти набуватимуть навичок налаштування і діагностування корпоративних мереж, а також навчаться виявляти загрози безпеці та вживати заходів для їх нейтралізації. Вони познайомляться із засобами керування мережею та вивчать головні принципи програмно-конфігурованих мереж, зокрема,
6
архітектуру на основі контролерів, а також те, як прикладні програмні інтерфейси (API) дозволяють автоматизувати мережу.
В межах власне лекційного курсу розглядаються наступні питання:
• Класифікація інформаційно-комунікаційних систем, та огляд пристроїв, що використовуються для їх побудови;
• Вивчення технологіям та протоколів комутації (VLAN, STP, EtherChannel);
• Вивчення технологіям та протоколів маршрутизації (Static route, OSPFv2);
• Протоколи прикладного рівня для забезпечення роботи корпоративної
мережі(DHCPv4, DNS, FHRP, NAT);
• Налаштування політик безпеки на комутаторах та маршрутизаторах для
нейтралізації атак на локальну мережу;
• Проектування та побудова WLAN;
• Підходи до пошуку та усунення неполадок в корпоративних мережах.
Опис: 1. Класифікація інформаційно-комунікаційних систем, та огляд базових налаштуваннь пристроїв, що використовуються для їх побудови
2. Принципи комутації
3. Віртуальні локальні мережі(VLAN)
4. Маршрутизація між VLAN
5. Принцип роботи протоколу STP
6. Принцип роботи протоколу EtherChannel
7. Налаштування DHCP в корпоративній локальній мережі
8. Принцип роботи протоколів NHRP
9. Політики безпеки на мережевому рівні
10. Налаштування WLAN
11. Принципи маршрутизації (статична та диначіна)
12. Підходи до пошуку та усунення неполадок в роботі мережі
13. Політики мережевої безпеки
14. Принципи роботи та налаштування ACL для IPv4
15. Протокол трансляції адрес (NAT) для IPv4
16. Огляд технологій для організацій WAN
17. Функціонування протоколів VPN та IPsec
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів виконання лабораторних робіт передбачене в якості основної форми поточного контролю. Семестровий екзаменаційний контроль проводиться в письмовій формі на основі розробленого комплекту екзаменаційних білетів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання лабораторних занять – 40 балів, письмова компонента екзамену - 50 балів, усна компонента екзамену -10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Павликевич М.Й. Проектування телекомунікаційних мереж: навч. посібник для студентів спец. 7.05090301, 8.05090301 «Інформаційні мережі зв’язку». – Львів, 2013.
2. Климаш М.М. Теоретичні основи телекомунікаційних мереж: навч. посібник. – Л.: НВЕД УАД, 2011. – 496 с.
3. Основи інформаційних систем: Навч. посібник. – Вид. 2-ге, перероб. і доп. / В. Ф. Ситник, Т. А. Писаревська, Н. В. Єрьоміна, О. С. Краєва; За ред. В. Ф. Ситника. – К.: КНЕУ, 2001. – 420 с.
4. Воробієнко П.П. Телекомунікаційні та інформаційні мережі: підручник для ВНЗ / П.П. Воробієнко, Л.А. Нікітюк, П.І. Резніченко. – К.: САММІТ-КНИГА, 2010. – 640 с.: іл.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Технології та протоколи інформаційних систем (курсова робота)
Спеціальність: Інформаційно-комунікаційні системи
Код дисципліни: 6.126.02.O.023
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Інформаційно-комунікаційних технологій
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна