Основи охорони праці та безпека життєдіяльності

Спеціальність: Інформаційно-комунікаційні системи
Код дисципліни: 6.126.02.O.032
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Корж Галина Іванівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета дисципліни полягає у наданні студентам сучасних знань та навичок у напрямі гарантування безпеки для здійснення ефективної професійної діяльності за спеціальністю і формування соціальної відповідальності за забезпечення належного рівня безпечної праці, засвоєння матеріальних та культурних цінностей у межах науково-обґрунтованих критеріїв прийнятного ризику. Формування у студентів культури безпеки і ризик-орієнтованого мислення, при якому питання захисту й збереження життя та здоров’я персоналу, а також підтримка належного рівня працездатності, розглядаються як найважливіші пріоритети у професійної діяльності
Завдання: ІТН Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в області інформаційних систем та технологій, або в процесі навчання, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, які потребують застосування теорій та методів інформаційних технологій. загальні компетентності: – ЗК3. Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності; – ЗК5. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; – ЗК8. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт; – ЗК9 Здатність реалізовувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного, демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні; – ЗК10 Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку. спеціальні фахові компетентності: – СК2. Здатність застосовувати стандарти в області інформаційних систем та технологій при розробці функціональних профілів, побудові та інтеграції систем, продуктів, сервісів і елементів інфраструктури організації; – СК5. Здатність оцінювати та враховувати економічні, соціальні та технологічні та екологічні фактори на всіх етапах життєвого циклу інфокомунікаційних систем; – СК8. Здатність управляти якістю продуктів і сервісів інформаційних систем та технологій протягом їх життєвого циклу; – СК14. Здатність формувати нові конкурентноспроможні ідеї й реалізовувати їх в проектах (стартапах).
Результати навчання: Опанування системою знань, що надає: • РН1 ПР4.Проводити системний аналіз об’єктів проектування та обґрунтовувати вибір структури, алгоритмів та способів передачі інформації в інформаційно-комунікаційних системах та мережах; РН2 ПР10. Здатність розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, вимоги охорони праці, виробничої санітарії, пожежної безпеки та існуючих державних і закордонних стандартів під час формування технічних завдань та рішень; РН3 АіВ4 Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи мережних технологій; Розгортання інформаційно-комунікаційних систем; Виконання БКР
Короткий зміст навчальної програми: Законодавча та нормативна база України з питань охорони праці. Обов’язки роботодавця з організації охорони праці на підприємстві. Охорона праці жінок, неповнолітніх та інвалідів. Загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, які спричинили втрату працездатності. Розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на підприємствах. Служба охорони праці на підприємстві, її завдання та повноваження. Фінансування охорони праці. Відповідальність за порушення вимог з охорони праці. Навчання з питань охорони праці. Небезпечні та шкідливі виробничі чинники. Метеоумови виробничого середовища. Нормалізація, визначення та контроль параметрів мікроклімату. Забруднення повітря виробничих приміщень, вплив газів і парів на людину. Нормування шкідливих речовин. Вентиляція виробничих приміщень: призначення, класифікація, вимоги. Освітлення виробничих приміщень. Нормування, дія на організм людини та нормування освітлення. Шум, ультразвук, інфразвук. Їх нормування, дія на організм, захист. Вібрація. Нормування, дія на організм, захист. Електромагнітне випромінювання, вплив на людину,їх нормування, захист. Іонізуюче випромінювання. Дія іонізуючого випромінювання на організм людини. Нормування. Заходи захисту. Електробезпека. Дія електричного струму на організм людини. Умови ураження людей електричним струмом. Класифікація приміщень за ступенем ураження електричним струмом. Захист від дотику до частин обладнання, що проводить струм. Надання допомоги людині, при ураженні електричним струмом. Пожежонебезпечні властивості речовин і матеріалів. Пожежовибухонебезпечність об'єкта. Система попередження пожеж. Система протипожежного захисту. Організація пожежної охорони на підприємстві. Категорування приміщень по вибухо-пожежонебезпеці згідно ДСТУ Б.В.1.1-36-2016. Засоби і методи гасіння пожеж. Порядок дій у випадку пожежі. Блискавкозахист будівель та споруд. Теоретичні основи безпеки життєдіяльності. Менеджмент безпеки і правове забезпечення безпеки життєдіяльності. Небезпека. Таксономія небезпек. Ризик як оцінка небезпеки. Концепція безпеки життєдіяльності. Концепція ООН про сталий розвиток людства. Основні завдання науки про безпеку людини. Мета та значення дисципліни. Менеджмент безпеки і правове забезпечення безпеки життєдіяльності. Небезпеки. Таксономія небезпек. Ризик – як оцінка небезпеки. Класифікація ризиків. Концепція прийнятного (допустимого) ризику. Прогнозування наслідків небезпечних ситуацій та екстремальних ситуацій. Якісний аналіз небезпек. Техногенні та природні небезпеки. Екологічні небезпеки. Причини виникнення та наслідки. Техногенні небезпеки та їхні наслідки. Види та причини виникнення надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Природні небезпеки та їх наслідки. Абіотичні та біотичні небезпеки. Антропогенні небезпеки. Інтелектуальна власність і заходи охорони. Природно-техногенні небезпеки. Причини і наслідки. Природно-соціальні небезпеки, причини виникнення та вплив на людину. Соціально-техногенні небезпеки, причини виникнення і наслідки. Інтелектуальна власність і заходи охорони. Економічна війна, економічна розвідка та промисловий шпіонаж. Запобігання надзвичайним ситуаціям та організація усунення їх негативних наслідків. Надання першої долікарської допомоги потерпілому. Надзвичайні ситуації, їх класифікація та характеристика. Система цивільного захисту та органи управління. Єдина державна система запобігання і реагування на НС техногенного і природного характеру (ЄДСЗР НС), її функції. Принципи та заходи захисту в умовах надзвичайної ситуації. Засоби захисту людини від небезпечних чинників у надзвичайних ситуаціях мирного та воєнного часів. Надання першої медичної допомоги при нещасних випадках.
Опис: Вступ. Загальні питання охорони праці (ОП). Правові питання з ОП Організаційні питання з ОП Навчання з питань охорони праці. Гігієна праці та виробнича санітарія Аналіз умов праці. Загальні підходи до оцінки умов праці. Мікроклімат виробничих приміщень. Виробничий шум. Джерела, класифікація. Нормування. Контроль, заходи захисту. Основи виробничої безпеки. Електробезпека Дія електричного струму на організм працівника. Електробезпека Умови ураження. Однофазне та двофазне увімкнення в мережу. Напруга дотику, напруга кроку. Основи пожежної профілактики на виробничих об’єктах Пожежна безпека. Протидимний та противибуховий захист будівель і споруд. Заходи охорони праці при роботі з комп’ютерною технікою Категорійно-понятійний апарат з безпеки життєдіяльності, таксономія небезпек. Ризик як кількісна оцінка небезпеки. Соціально-політичні небезпеки Безпека життєдіяльності в умовах надзвичайних ситуацій. Організація та управління безпекою життєдіяльності
Методи та критерії оцінювання: Методи та критерії оцінювання: • 1. Виконання індивідуальних практичних завдань -20% 2. Розрахунково-графічна (контрольна) робота- 20% 3. Захист звітів про виконання лабораторних робіт (усна компонента) -20% Підсумковий контроль: Тестові завдання до лекцій -40% ?
Критерії оцінювання результатів навчання: Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1) Кодекс законів про працю України. 2) Ткачук К. Н., Халімовський М. О., Зацарний В. В. та ін. Основи охорони праці: Підручник. – 2-ге вид., допов. і перероб. – К.: Основа, 2006. – 444 с. 3) Третьяков О.В., Зацарний В.В., Безсонний В.Л. Охорона праці: Навчальний посібник з тестовим комплексом на CD/ за ред. К.Н. Ткачука. – К.: Знання, 2010. – 167 с. 4) Гогіташвілі Г. Г., Карчевські Є.-Т., Лапін В. М. Управління охороною праці та ризиком за міжнародними стандартами: Навч. посіб. – К.: Знання, 2007. – 367 с. 5) Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І. П. Охорона праці. Курс лекцій. Практикум: Навч. посіб. – Суми: Університетська книга, 2009. – 540 с. 6) Рожков А.П. Пожежна безпека: Навчальний посібник для студентів вищих закладів освіти України. – К., Пожінформтехніка, 1999. -256с. 7) Катренко Л.А., Пістун І.П. Охорона праці в галузі освіти. Навчальний посібник. – Суми: ВТД „Університетська книга”, 2007. -495с. 8) Батлук В.А., Кулик М.П., Яцюк Р.А. Охорона праці: Навчальний посібник. – 2-ге вид. – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2009. – 360 с. 9) Основи охорони праці: Підручник / За ред. проф. В.В.Березуцького – Х.: Факт, 2005. – 480 с. 10) Березуцький В.В. Безпека життєдіяльності / навч. посіб. / В.В. Березуцький, Л.А. Васьковець, Н.П. Вершиніна та ін. - X., 2005. - 384 с. 11) Желібо Є.П. Безпека життєдіяльності [Текст]: навч. посіб. / Є.П. Желібо, Н.М. Заверуха, В.В. Зацарний. – 6-е вид. – К. Каравелла, 2010. - 344 с. 12) Екологія та охорона навколишнього природного середовища [Текст]: навч. посіб. - 5-те вид., випр. і допов. - К.: Т-во «Знання», КОО, 2007. - 422 с. 13) Кучма М.М. Цивільна оборона (цивільний захист населення) [Текст]: навч. посіб. / М.М. Кучма. - 3-те вид., допов. і випр. – Львів: "Магнолія плюс", 2009. – 360 с. 14) Ортинський В.Л. Економічна безпека підприємств, організацій та установ [Текст]: навч. посіб. / В.Л. Ортинський, І.С. Керницький, З. Б. Живко та ін. – К. : Правова єдність, 2009.– 544 с. 15) Григус І.М. Перша медична допомога [Текст]: підручник / Григус І.М., Романишин М.Я. – Львів: Новий Світ–2000, 2013. – 176 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).