Системне адміністрування телекомунікаційних мереж
Спеціальність: Системне адміністрування телекомунікаційних мереж
Код дисципліни: 7.172.02.O.004
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Інформаційно-комунікаційних технологій
Лектор: д.т.н., професор Мар'ян Кирик
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
ІНТ - Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі телекомунікацій, радіоелектроніки та електронної техніки або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів проєктування та адміністрування програмних платформ телекомунікацій, які характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності:
ЗК1. Здатність удосконалювати й розвивати свій інтелектуальний і культурний рівень, будувати траєкторію професійного розвитку й кар’єри;
ЗК2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними новими знаннями як в колективі, так і самостійно;
ЗК3. Здатність формулювати чи виявляти сутність наукової чи практичної проблеми у професійній сфері, знаходити адекватні шляхи її розв’язання;
ЗК4. Здатність генерувати нові ідеї й нестандартні підходи до їх реалізації (креативність);
ЗК5. Здатність приймати управлінські рішення, оцінювати їх можливі наслідки й брати відповідальність за результати діяльності своєї та команди;
ЗК7. Здатність досліджувати проблему з використанням системного аналізу, синтезу та інших методів;
ЗК8. Здатність аналізувати, верифікувати, оцінювати повноту інформації в ході професійної діяльності, при необхідності доповнювати й синтезувати відсутню інформацію й працювати в умовах невизначеності;
ЗК9. Здатність вести професійну, у тому числі науково-дослідну діяльність у міжнародному середовищі;
ЗК10. Здатність до пошуку, оброблення та критичного аналізу інформації з різних джерел;
Фахові компетентності:
ФК2. Знання теорій та методів проєктування сучасних телекомунікаційних систем та мереж;
ФК5. Знання основ інформаційної безпеки радіотехнічних та телекомунікаційних систем;
ФК6. Вміння розробляти та застосовувати заходи з підвищення інформаційної безпеки радіотехнічних та телекомунікаційних систем.
ФКС 1.1. Знання основних методів побудови та протоколів інфокомунікаційних мереж;
ФКС 1.3. Знання засобів та інструментів адміністрування інфокомунікаційних мереж;
ФКС 1.4. Вміння адмініструвати телекомунікаційні мережі та інформаційні системи;
ФКС 1.5. Вміння застосувати мережні технології та протоколи у процесі розробки та експлуатації телекомунікаційних мереж.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР 3. Аргументувати вибір програмних та технічних засобів для створення телекомунікаційних та радіотехнічних систем на основі аналізу їх властивостей, призначення і технічних характеристик з урахуванням вимог до системи і експлуатаційних умов; мати навички налагодження та тестування програмних і технічних засобів телекомунікаційних та радіотехнічних систем та мереж;
ПР 5. Знання протоколів та методів побудови інфокомунікаційних мереж в обсязі, достатньому для здійснення професійної діяльності;
ПР 6.Уміння проєктувати системи та мережі у сфері професійної діяльності з використанням діючих нормативних актів та технічних стандартів;
ПР 7. Знання алгоритмів та протоколів маршрутизації і розподілу потоків у телекомунікаційних мережах в обсязі, необхідному для здійснення їх системного адміністрування;
ПР10. Розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, вимоги охорони праці, виробничої санітарії, пожежної безпеки та існуючих державних і закордонних стандартів під час формування технічних завдань та рішень.
ПР11. Демонструвати вміння розробляти техніко-економічне обґрунтування розроблення інформаційних систем та технологій та вміти оцінювати економічну ефективність їх впровадження.
ПРН 1.2. Уміння здійснювати адміністрування гетерогенних локальних телекомунікаційних мереж на базі стеку протоколів ТСР/ІР;
ПРН 1.3. Уміння проводити дослідження у галузі інформаційних мереж зв'язку в обсязі, достатньому для виявлення закономірностей їх поведінки та підвищення ефективності їх функціонування;
ПРН 1.4. Уміння розробляти спеціалізовані програмні системи та комплекси в обсязі, достатньому для здійснення професійної діяльності;
КОМ 1. Уміння спілкуватись на різних рівнях комунікацій, включаючи усну і письмову комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов (англійською, німецькою, французькою, іспанською), зокрема уяснити поставлені завдання, сформулювати оцінку можливості його виконання, задати запитання та висловити зауваження, доповісти про результати роботи, зробити публічний виступ/презентацію тощо;
КОМ 2. Здатність використання різноманітні методи та засоби комунікацій, зокрема передових інформаційних технологій у професійному та соціальному спілкуванні.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
1. Основи інформаційних технологій та електронної інженерії
2. Методи формування інформаційних потоків для ТК мереж
3. Інфокомунікаційні мережі
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
1. Глобальна інформаційна інфрастуктура
2. Проектування телекомунікаційних систем та мереж
3. Інтернет речей та повсюдний комп’ютинг
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена вивченню основних технологій та принципів системного адміністрування телекомунікаційних мереж. Студент повинен вивчити функціонування та налаштування мережевих сервісів, основні протоколи телекомунікаційних мереж, навчитися виконувати основні завдання експлуатації телекомунікаційних мереж, адміністрування мережевого обладнання, отримати вміння та навики розгортання телекомунікаційних мереж.
Опис: Лекційні заняття:
1. Корпоративні телекомунікаційні мережі.
2. Інфраструктура телекомунікаційної мережі.
3. Протокол Spanning Tree.
4. Протоколи RSTP та Rapid PVST+.
5. Технології агрегації каналів.
6. Протокол DHCP.
7. Служби та сервіси Інтернет-провайдера.
8. Функціональні обов’язки Інтернет-провайдера.
9. Інструменти моніторингу роботи мережі. Протокол SNMP.
10. Мережева безпека.
11. Безпека мережевих пристроїв.
12. Процес пошуку несправностей в мережі.
Лабораторні заняття:
1. Налаштування комутатора з використанням консолі та віртуальних терміналів віддаленого доступу.
2. Налаштування механізмів безпеки комутаторів.
3. Оновлення IOS, резервування та відновлення конфігурації активного мережевого обладнання, оновлення ПЗ з резервних копій з використанням протоколу TFTP.
4. Налаштування протоколу STP. Налаштування протоколів Rapid PVST+, PortFast та BPDU Guard.
5. Налаштування протоколу EtherChannel.
6. Налаштування маршрутизатора з використанням консолі та віддаленого доступу.
7. Захоплення та аналіз мережевого трафіка. Дослідження мережевого трафіку за допомогою Wireshark.
8. Налаштування та дослідження роботи сервісу DNS.
9. Налаштування служб DHCP. Налаштування маршрутизатора в якості сервера DHCPv6.
10. Використання SNMP протоколу для управління мережею.
11. Налаштування збору та аналізу даних NetFlow.
12. Налаштування статичного та динамічного NAT.
13. Налаштування Syslog та NTP.
14. Відновлення паролів на комутаторах та маршрутизаторах.
Методи та критерії оцінювання: Захист лабораторних робіт у вигляді опитування за оформленими звітами.
Екзаменаційний контроль (письмова компонента – тестові та розширені відповіді на запитання, усна компонента – опитування за переліком питань, які підлягають вивченню і виносяться на семестровий контроль).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль:
Захист лабораторних робіт – проводиться у письмовому вигляді у форматі PDF форми. PDF форма містить відомості про студента та 5 питань, на які студент повинен дати відповіді. Кожне питання оцінюється у один бал. В результаті правильної відповіді на всі питання студент отримує 5 балів. Сума балів ділиться на поправочний коефіцієнт – 2,25.
Екзаменаційний контроль складається із двох компонент:
1) письмова - – проводиться у письмовому вигляді у форматі PDF форми. PDF форма містить відомості про студента та 12 питань, на які студент повинен дати відповіді. Перші 5 питань є тестовими з однією правильною відповіддю та оцінюються у 3 бали, наступні 5 питань є тестовими з двома чи більше правильними відповідями та оцінюються у 5 балів останні два питання потребують вказання правильної відповіді та оцінюються у 5 балів.
2) усна – проводиться у формі опитування, де студент відповідно до заздалегідь затвердженого переліку питань дає відповіді на будь які п’ять питань. Кожне питання оцінюється у 2 бали.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення :
1. Конспект лекцій з дисципліни "Системне адміністрування телекомунікаційних мереж".
2. Лабораторний практикум з дисципліни " Системне адміністрування телекомунікаційних мереж ".
3. Електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни " Системне адміністрування телекомунікаційних мереж".
Рекомендована література
Базова:
1. Комп’ютерні мережі. Частина 1: / Б. Ю. Жураковський, І.О. Зенів. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. – 336 с.
2. Tanenbaum A., Wetherall D. Computer Networks, 6th Edition. – 2021.
3. Billy Calvert. CCNA: CCNA 200-301: Cisco Certified Network Associate. – Cisco Press, 2020, 206p.
4. Kurose J., Ross K. Computer Networking: A Top-Down Approach, 7th Edition. – 2017.
Допоміжна:
1. Джин Кім, Джез Хамбл, Патрік Дебуа, Джон Вілліс. Посібник з DevOps: Як домогтися гнучкості, надійності і безпеки світового рівня в технічних компаніях. 2023. -384c.
2. Wendell Odom, Sean Wilkins. CCNA 200-301 Official Cert Guide and Network Simulator Library. – Cisco Press, 2022, 560p.
3. Scott Empson. CCNA 200-301 Portable Command Guide, 5th Edition. – Cisco Press, 2019, 320p.
Інформаційні ресурси:
1.Віртуальне навчальне середовище НУ «ЛП»
http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2306
2.Навчальні матеріали мережевих академій Сisco за курсом CCNA
http://www.cisco.com/go/netacad.net
3.Системне адміністрування і послуги ІТ-інфраструктури. Coursera. URL: https://www.coursera.org/learn/system-administration-it-infrastructure-services-ua
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).