Процеси та апарати хімічних та харчових виробництв

Спеціальність: Комп'ютерно-інтегровані системи керування виробництвами
Код дисципліни: 7.151.02.E.020
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: Мних Роман Володимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: «Процеси та апарати хімічних і харчових виробництв» – дисципліна, яка формує загальні інженерні та наукові компетенції майбутнього спеціаліста в галузі автоматизації та компютерноінтегрованих технологій. Апаратурне оформлення хімічних та харчових виробництв досягло значної технічної досконалості на базі останніх наукових досліджень, загального технічного прогресу та автоматизації виробничих процесів. Особливо широко стали використовуватись у технології досягнення фізики. Техніка високих тисків, високого вакууму, глибокого охолодження, ультразвуку, струмів НВЧ, мембранного розділення міцно зайняла місце у хімічній та харчовій промисловості. Усе це висуває необхідність науково обґрунтувати різноманітні процеси, пов'язані з виробництвом. Ці завдання успішно розв'язуються на основі даних науки про процеси та апарати хімічних і харчових технологій. Метою дисципліни є ознайомлення студентів з основними процесами хімічних і харчових виробництв, які є загальними для багатьох галузей, а також принципами будови та методами розрахунку апаратів для реалізації згаданих процесів. Ознайомити студентів з сучасними технологіями, методами інтенсифікації процесів хімічної та харчової технології та обладнанням для іх реалізації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності у галузі автоматизації та приладобудування, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів галузі, проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. фахові компетентності: К8. Здатність розуміти процеси і явища у технологічних комплексах, аналізувати виробничо-технологічні системи і комплекси як об’єкти автоматизації, визначати способи та стратегії їх автоматизації.
Результати навчання: набуття студентами знань та умінь для вирішення загальних інженерних задач, з використанням класичних та інноваційних підходів, пов’язаних з необхідністю розрахунку і проектування конструктивних параметрів різноманітного обладнання і вузлів для здійснення механічних, гідродинамічних і масообмінних процесів та енерготехнологічних процесів, проектування і вибору технологічної схеми, устаткування виробництв хімічної та харчової промисловості для складання і контролю технологічного регламенту. Виконання лабораторних робіт, запропонованих студентам, стимулює вміння кваліфіковано, за відомими закономірностями оцінити, проаналізувати і розрахувати досліджуваний процес, знайти раціональні його параметри; застосовувати одержані знання для вирішення різних (в тому числі нетипових) інженерно-технічних завдань. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР06. Проводити аналіз виробничотехнічних систем в різних галузях промисловості як об’єктів автоматизації і визначати стратегію їх автоматизації. ПР14. Уміти застосовувати методи аналізу, синтезу та оптимізації систем автоматизації, управління виробництвом, життєвим циклом продукції та її якістю у наукових дослідженнях. КОМ2. Здатність використовувати різноманітні методи, зокрема сучасні інформаційні технології, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Інтелектуальні системи керування Автоматизація та оптимізація процесів хімічної та харчової промисловості Моделювання та оптимізація систем керування Проектування комп`ютерно-інтегрованих систем керування хімічних та харчових виробництв
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні розглядається процеси та апарати хімічних і харчових виробництв, а також шляхи інтенсифікації їх роботи. Велика увага надається спеціальним процесам та обладнанню, та принципам складання технологічних схем хімічних і харчових виробництв, вибору оптимального режиму. Розглядаються сучасні технології, апаратура, обладнання, а також масштаби хімічних і харчових виробництв, як в Україні, так і за кордоном.
Опис: Тема 1. ГІДРАВЛІЧНІ ПРОЦЕСИ. Тема 2. ТЕПЛОВІ ПРОЦЕСИ. Тема 3. СПЕЦІАЛЬНІ ПРОЦЕСИ У ХАРЧОВИХ ВИРОБНИЦТВАХ: ПАСТЕРИЗУВАННЯ, СТЕРИЛІЗУВАННЯ. Тема 4. МАСООБМІННІ ПРОЦЕСИ. Тема 5. СУШІННЯ. Тема 6. ПЕРЕГОНКА РІДИН ТА РЕКТИФІКАЦІЯ. Тема 7. ПРОЦЕСИ ЕКСТРАКЦІЇ В СИСТЕМАХ РІДИНА-РІДИНА ТА ТВЕРДЕ ТІЛО-РІДИНА. Тема 8. СПЕЦІАЛЬНІ ПРОЦЕСИ У ВИСОКОЕНЕРГЕТИЧНИХ ПОЛЯХ. Тема 9. УЛЬТРАЗВУКОВІ ТА КАВІТАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ Тема 10. МЕМБРАННІ ПРОЦЕСИ. Тема 11. КОНДИЦІЮВАННЯ ПРИРОДНИХ ТА СТІЧНИХ ВОД Тема 12. ТЕХНОЛОГІЧНІ ПРОЦЕСИ ТА АПАРАТУРНЕ ОФОРМЛЕННЯ ВОДОПІДГОТОВЛЕННЯ ТА ОЧИЩЕННЯ СТІЧНИХ ВОД ОКРЕМИХ ВИРОБНИЦТВ. Тема 13. ТЕХНОЛОГЧНІ СХЕМИ ТА ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ МІКРОБІОЛОГІЧНИХ ПРОЦЕСІВ.
Методи та критерії оцінювання: Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30 %). Підсумковий контроль (70 %; письмово-усна форма)
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Лабораторні роботи. Кожна лабораторна робота оцінюється у 10 балів, з яких: 6 – допуск до лабораторної роботи, виконання та оформлення звіту; 4 – захист. 2. Контрольна робота, балів: 50 – письмова компонента; 20 – усна компонента.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Процеси і апарати харчових виробництв: підручник / О. І. Черевко, А. М. Поперечний. ? 2-е видання, доп. та випр. ? Х.: Світ Книг, 2014. ? 495 с. 2. Процеси і апарати харчових виробництв: підручник / за ред. проф. І. Ф. Малежика. ? К.: НУХТ, 2003. ? 400 с. 3. Коваленко І.В. Малиновський Ю. Основні процеси, машини та апарати хімічних виробництв. Київ: - Воля, 2006. – 264 с. 4. Загальна хімічна технологія: Підручник. 3-е вид. / В.Т. Яворський, Т.В. Перекупко, З.О. Знак, Л.В. Савчук. – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2014. – 540 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).