Монтаж та налагодження систем автоматизації

Спеціальність: Комп'ютерно-інтегровані системи керування виробництвами
Код дисципліни: 7.151.02.M.013
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: старший викладач Николин Григорій Андрійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни “ Монтаж та налагодження систем автоматизації “ є підготувати студентів до самостійного вирішення теоретичних і практичних задач при монтажі локальних та комп'ютерно-інтегрованих систем керування. Бути готовим монтувати комп'ютерно-інтегровані системи керування на основі передових системотехнічних принципів і, як правило, на базі єдиного комплексу технічних і програмних засобів, що забезпечують підвищення економічності, надійності і безпеки технологічних процесів, зниження матеріало- і енергоспоживання, затрат праці на монтаж і налагодження, а також істотне зменшення чисельності персоналу зайнятого на монтажному майданчику.
Завдання: Основною задачею вивчення курсу є навчитись забезпечити інженерно-технічну підготовку робочого проекту автоматизації монтажних робіт та налагодження системи автоматизації. Вміти виконувати весь перелік монтажних робіт систем автоматизації та забезпечити здачу змонтованих приладів і систем автоматизації під пуско-налагоджувальні роботи після завершення усього комплексу монтажних робіт.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі результати навчання: - здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності, що стосуються теорії автоматичного керування, теорії інформації, електротехніки, електроніки та схемотехніки, мікропроцесорної техніки та програмування, технологічних вимірювань та метрології, типових технологічних об’єктів та процесів, методів побудови та дослідження математичних моделей систем керування, технічних засобів автоматизації, принципів побудови і функціонування систем автоматизації, сучасних комп’ютерних та інформаційних технологій у системах автоматизації; - здатність продемонструвати знання та розуміння методологій проектування, відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов; - здатність продемонструвати знання сучасного рівня та новітніх технологій в галузі автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій, зокрема, знання будови, функціональних можливостей, інтерфейсів, мов програмування мікропроцесорних контролерів, знання принципів побудови баз даних, систем збору та опрацювання даних, знання основ програмування пристроїв реального часу; - здатність продемонструвати розуміння впливу технічних рішень в суспільному, економічному, соціальному і екологічному контексті; - системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей; - розробляти системи автоматичного вимірювання, контролю, регулювання, блокування, захисту технологічних процесів; вміти синтезувати структуру цих систем та вибирати технічні засоби автоматизації для реалізації необхідних функціональних можливостей; - застосовувати методи теорії автоматичного керування, аналітичні та числові методи для розроблення математичних та імітаційних моделей автоматизованих систем, для аналізу їх якості з використанням новітніх комп’ютерних технологій. - вміти розробляти проектну та конструкторську документацію під час розроблення спеціалізованих пристроїв та систем автоматизації з врахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів, стандартів, інструкцій в умовах автоматизованого та неавтоматизованого робочого місця; - мати навики налагодження технічних засобів автоматизації та систем керування; - виконувати відповідні експериментальні дослідження та застосовувати дослідницькі навички за професійною тематикою; - оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення. - здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення; - здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Електроніка та схемотехніка (6.151.00.O.015) Технологічні вимірювання та прилади (6.151.00.O.027) Засоби автоматизації систем життєзабезпечення (6.151.05.E.062) Мікропроцесорна техніка (6.151.04.E.050) Сенсори роботизованих систем (6.151.04.E.048) Автоматизація технологічних процесів (6.151.06.E.081) Мікроконтролери та виконавчі пристрої робототехнічних систем (6.151.04.E.056) Технічні засоби автоматизації (6.151.06.E.083) Мікропроцесорні програмні засоби автоматизації (6.151.00.O.037) Проектування систем автоматизації (6.151.00.O.038)
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна передбачає вивчення основних принципів та засад розробки проекту провадження монтажних робіт.в. Розглянуто загальні відомості про організацію монтажних робіт та налагодження локальних систем автоматизації і АСК ТП. Дисципліна також охоплює питання організації передачі налагоджених систем автоматизації в експлуатацію та зміст необхідної супроводжуючої документації.
Опис: Проект провадження монтажних робіт. Призначення і види типових монтажних креслень. Організація монтажних робіт. Обладнання, інструмент і монтажні вироби для виконання монтажних робіт. Індустріальні методи монтажу. Монтажні вироби і деталі. Монтаж щитів пультів і штативів. Занулювання і заземлення щитів, пультів і штативів. Монтаж електропроведень. Монтаж і налагодження приладів для вимірювання і регулювання температури. Монтаж і налагодження приладів для вимірювання тиску і розрідження. Монтаж та налагодження приладів для вимірювання витрати. Монтаж і налагодження приладів для вимірювання і регулювання рівня. Монтаж і налагодження засобів вимірювання складу і якості речовин. Організація та зміст налагоджувальних робіт систем автоматизації; Організація та зміст передачі налагоджених систем автоматизації в експлуатацію.
Методи та критерії оцінювання: Усне опитування під час практичних занять, три поточні контролі,опитування під час захисту розрахунково графічної роботи, іспит. Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: • вибіркове усне опитування перед початком занять; • фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5-10 хв.; • фронтальна перевірка виконання домашніх завдань; • оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Контрольні запитання поділяються на: • а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; • б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру; • в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; • г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; • д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення; • е) інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: - Письмовий поточний контроль, (15%); - підсумковий контроль (контрольний захід, іспит): письмовр форма (85%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова. 1. М.М.Дранчук «Проектування систем автоматизації технологічних процесів в нафтовій та газовій промисловості» Навчальний посібник, - Івано-Франківськ, 2003.-941с. 2. Пушкар, М.С. П 91 Проектування систем автоматизації [Текст]: навч. посібник / М.С. Пушкар, С.М. Проценко – Д.: Національний гірничий університет, 2013. – 268 с. ISBN 978 – 966 – 350 – 423 – 0. 3 Ніколаєнко, А.М. Мікропроцесорні та програмні засоби автоматизації [Текст]: навчальний посібник / А.М. Ніколаєнко, Н.О. Міняйло. – Запоріжжя, ЗДІА, 2011. – 444 с. 4. Монтаж та налагодження засобів автоматизації [Електронний ресурс] : навч. посіб. для здобувачів ступеня бакалавра за освітньою програмою «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології кіберенергетичних систем» спеціальності 151 Автоматизація та комп’ютерно- інтегровані технології / КПІ ім. Ігоря Сікорського ; уклад.: В. П.Бунь, Т. Г. Баган. – Електронні текстові дані (1 файл: 2,34 МБайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. – 79 с 5. Трегуб В.Г. Проектування систем автоматизації: Навч. посібник. ? К.: Видавництво Ліра-К, 2017. ? 344 с. 6. Мірошник М.А. Системи автоматизації проектування пристроїв і систем автоматики. Основи систем автоматизації проектування: Конспект лекцій. – Харків: УкрДАЗТ, 2014. – 102 с. 8.2. Допоміжна 1. ДСТУ Б А.2.4-3:2009 СПДБ. Правила виконання робочої документації автоматизації технологічних процесів. 2. ДСТУ Б А.2.4-4:2009 СПДБ. Основні вимоги до проєктної та робочої документації. 3. ДСТУ Б А.2.4-10:2009 СПДБ. Правила виконання специфікації обладнання, виробів і матеріалів. 4. ДСТУ Б А.2.4-16:2008 СПДБ. Автоматизація технологічних процесів. Зображення умовних приладів і засобів автоматизації в схемах.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).