Картографічне моделювання
Спеціальність: Геопросторове моделювання
Код дисципліни: 7.193.02.E.017
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: к.ф.-м.н., доцент Бридун Андрій Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних:
• Вміння виявляти, ставити, вирішувати проблеми.
фахових:
• Володіння сучасними методами досліджень, які використовуються у виробничих та науково-дослідницьких організаціях при вивченні Землі, її геосфер та їхніх компонентів.
• Уміння здійснювати картографічний моніторинг для забезпечення раціонального використання природних ресурсів та охорони навколишнього середовища на основі застосування матеріалів космічного знімання.
• Уміння створювати загальногеографічні та тематичні карти і атласи.
Результати навчання: • Аналізувати особливості природних та антропогенних систем і об'єктів геосфер Землі.
• Вміти здійснювати екологічну оцінку, аудит, ліцензування, сертифікацію використання природних ресурсів, прогнозувати розвиток екологічних, технологічних, економічних та соціальних наслідків на окремих об’єктах природокористування.
• Розробляти та впроваджувати механізми територіального менеджменту, геопланування, здійснювати моніторинг регіонального розвитку, складати плани та програми.
• Вирішувати практичні задачі наук про Землю (за спеціалізацією) з використанням теорій, принципів та методів різних спеціальностей з галузі природничих наук.
• Використовувати сучасні методи моделювання та обробки геоінформації при проведенні інноваційної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Вища математика.
• Інфраструктура геопрсторових даних.
• Технології вебкартографування.
Короткий зміст навчальної програми: Узагальнено найсучасніші розробки з питань методології, теорії та практики картографічного моделювання. Подано систему понять про об’єкти, предмет та методи побудови та використання картографічних моделей у дослідженнях системи суспільство-природа. Проблеми математизації науки.
Опис: Тема 1. Загальні положення та визначення моделювання.
Тема 2. Загальні відомості з картографічного моделювання. Карта як модель.
Тема 3. Предмет картографічного моделювання. Поняття про об’єкт картографічного моделювання. Відображення взаємозв’язків між елементами геосистем.
Тема 4. Теоретико-картографічне моделювання.
Тема 5. Математико-картографічне моделювання. Поєднання математичних та картографічних моделей для створення карт.
Тема 6. Експериментально-картографічне моделювання.
Тема 7. Аерокосмічне та картографічне моделювання. Аерокосмічні моделі та можливості їх використання.
Тема 8. Картографічне моделювання та ГІС-технології. Зв’язок між картою та географічними інформаційними системами.
Тема 9. Картографічне моделювання в різних галузях господарювання.
Методи та критерії оцінювання: Усне, індивідуальне, комбіноване і фронтальне опитування на практичних заняттях; перевірка проміжних письмових робіт; захист домашніх завдань; захист лабораторних робіт; підсумкова тестова перевірка.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Виконання та захист лабораторних робіт (max 40 балів):
Лаб. роб. №1 – 4 (кожна з робіт оцінюється max 10 балів).
• Екзаменаційний контроль (max 60 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Козаченко Т.І. Картографічне моделювання. Навчальний посібник. / Козаченко Т.І., Пархоменко П.О., Молочко А.М. – Київ. Антекс. – 1999. – С.-320.
2. Божок А.П., Молочко А.М., Остроух В.І. Картографія. Підручник.– Київ. ВПЦ «Київський університет». – 2008. – С. 270.
3. Грек М.О. Картографія: методичні рекомендації до виконання практичних занять і самостійної роботи / М.О. Грек, Т.Г. Басок. Харків нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О.М. Бекетова. Харків: ХНУМГ ім. О.М. Бекетова. – 2018. 92 с.
4. Кравців С. С. Картографія програма курсу, контрольні запитання та тести / Кравців С.С., Войтків П.С. Львів: ЛНУ імені Івана Франка. – 2018. – 46 с.
5. Методичні вказівки з курсу «Картографія і картографічне креслення» / Кравців С.С., Кобелька М.В., Іванов Є.А. Львів: Видав. центр Львів. нац. ун¬ту. – 2008. – 25 С.
6. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з картографії. / Лахоцька Е.Я., Калинич І.В., Ужгород.: УжНУ. – 2021. – 47с.
7. Ляшенко Д.О. Картографія з основами топографії: Навчальний посібник для вищих навчальних закладів. – К.: Наук, думка. – 2008. – 184 с.
8. Сосса Р.І. Картографування території України: історія, перспективи, наукові основи. – К.: Наук. думка. – 2005. – 292 с.
9. Лозинський В.В., Андрейчук Ю.М. Картографо-топографічний словник-довідник [Текст]: навч. посіб. / за науковою редакцією професора І. П. Ковальчука. Київ ; Львів : НУБІП Україна ; ЛНУ ім. Івана Франка, 2014. 256 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).