ГІС, банки і бази картографічних даних
Спеціальність: Геопросторове моделювання
Код дисципліни: 7.193.02.E.015
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: к.геогр.н., доцент Андрейчук Ю.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК2. Вміння виявляти, ставити, вирішувати проблеми.
ЗК4. Здатність працювати в міжнародному контексті.
фахові компетентності:
ФК4. Володіння сучасними методами досліджень, які використовуються у виробничих та науково-дослідницьких організаціях при вивченні Землі, її геосфер та їхніх компонентів.
ФКС1.3.(2.3) Уміння здійснювати картографічний моніторинг для забезпечення раціонального використання природних ресурсів та охорони навколишнього середовища на основі застосування матеріалів космічного знімання.
ФКС1.4.(2.4) Уміння використовувати комп’ютерні технології для створення електронних карт та здійснювати художнє проектування карт і атласів різної тематики, застосовувати технічну та художню графіку, кольорову та світлотіньову пластику при проектуванні картографічних творів.
ФКС2.5. Уміння застосовувати знання з опрацювання графічної та атрибутивної інформації в ГІС.
Результати навчання: РН1. (ПР04. Розробляти, керувати та управляти проектами в науках про Землю, оцінювати і забезпечувати якість робіт)
РН2. (ПР06. Вміти здійснювати екологічну оцінку, аудит, ліцензування, сертифікацію використання природних ресурсів, прогнозувати розвиток екологічних, технологічних, економічних та соціальних наслідків на окремих об’єктах природокористування)
РН3. (ПР07. Знати сучасні методи дослідження Землі та її геосфер і вміти їх застосовувати у виробничій та науково-дослідницькій діяльності)
РН4. (ПР11. Використовувати сучасні методи моделювання та обробки геоінформації при проведенні інноваційної діяльності)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геоінформаційне картографування
Технології вебкартографування
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «ГІС, банки та бази картографічних даних» дає студентам теоретичні знання і практичні навики по основах інформаційних і геоінформаційних технологій, вивчення архітектури геоінформаційних систем (ГІС) і моделей даних, що в них використовуються, набуття досвіду по введенню, обробці й виведенню графічної й атрибутивної інформації в ГІС, ознайомлення із принципами організації і роботи банків та баз картографічних даних.
Опис:
Поняття ГІС. Види ГІС. Основні поняття моделей даних ГІС. Загальні принципи побудови моделей даних у ГІС. Базові моделі даних у ГІС. Інфологічна модель. Поняття даталогічного проектування. Логічні моделі даних. Модель даних ГІС « Сутність-Зв'язок». Ієрархічна модель даних ГІС. Квадратомічне дерево. Мережні моделі ГІС. Реляційна модель даних ГІС. Правила Кодда. Бінарна модель. Особливості представлення даних у ГІС. Поняття системної організації даних. Визначення, значення й задачі системної організації даних. Рівні організації даних у ГІС. Принципи організації даних у ГІС. Пошаровий принцип організації інформації. Об'єктно-орієнтований принцип організації даних. Комбінації принципів організації даних. Види моделей організації даних. Геореляційна модель організації даних. Переваги та недоліки геореляційної моделі даних. Об'єктно-орієнтована модель організації даних. Загальна характеристика об'єктно-орієнтованої моделі даних "База геоданих“ (Geographic Database - GDB). Переваги бази геоданих. Топологія. Визначення й призначення топології. Властивості топології в базі геоданих. Підтипи. Домени. Відносини і класи відносин. Системи керування базами даних. Картографічний банк даних, як комплекс технічних, програмних, інформаційних і організаційних засобів зберігання, обробки й використання цифрових картографічних даних. Картографічні бази даних. Основні елементи бази даних. Вимоги до бази даних (сучасна, тематично орієнтована, координатно точна, сумісна з іншими видами інформації, топологічно коректна, така, що володіє здатністю до відновлення, доступна).
Методи та критерії оцінювання: Для контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролів передбачено наступні методи: поточний контроль за виконанням завдань на лабораторних заняттях, усне та комбіноване опитування, письмовий контрольний захід, перевірка письмових робіт.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Виконання 8 лабораторних робіт, усне опитування (40%).
• Підсумковий контроль (60%, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Геоінформаційні системи і бази даних: монографія.- Кн.1 / В.І. Зацерковний, В.Г. Бурачек, О.О. Железняк, А.О. Терещенко. – Ніжин: НДУ ім.. М.Гоголя, 2014.-492с.
2. ДеМерс Майкл Н. Географические информационные системы Основы Пер. с англ. М: Дата+, 1999, 491 с.
3. Иванников А.Д., Кулагин В.П., Тихонов А.Н. и др. Геоинформатика. М.: МАКС Пресс, 2001., 349 с.
4. Капралов Е.Г., Кошкарев А.В., Тикунов В.С. и др. Основы геоинформатики. М.: Академия, 2004. Т. 1. 352 с.
5. Королев Ю.Г., Общая геонформатика, Изд-во ООО СП Дата+, М., 2001г., 118с
6. Світличний О.О., Плотницький С.В. Основи геоінформатики: Навчальний посібник / За заг. ред. О.О. Світличного. — Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. — 295 с.
7. Шипулин В.Д. - Основные принципы геоинформационных систем - Харьков, ХНАГХ – 2010
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).