Методологія досліджень міжнародних відносин
Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.O.002
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: Хома Наталія Михайлівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНК). Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
Загальні компетентності:
ЗК1 – здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
ЗК2 – здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
ЗК3 – вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК12 – уміння аргументувати вибір шляхів вирішення завдань професійного характеру, критично оцінювати отримані результати та обґрунтовувати прийняті рішення.
Фахові компетентності:
ФК6 – здатність використовувати для дослідження міжнародних відносин, суспільних комунікацій та для регіональних студій теоретичні та методологічні підходи політології, економічної та правової науки, міждисциплінарних досліджень;
ФК7 – здатність здійснювати прикладні аналітичні дослідження проблем міжнародних відносин та світової політики, суспільних комунікацій, регіональних студій, професійно готувати аналітичні матеріали та довідки.
Результати навчання: знати та розуміти природу, джерела та напрями еволюції міжнародних відносин, міжнародної політики, зовнішньої політики держав, стану теоретичних досліджень міжнародних відносин та світової політики;
критично осмислювати та аналізувати глобальні процеси та їх вплив на міжнародні відносини;
застосовувати сучасні наукові підходи, методології та методики для дослідження проблем міжнародних відносин та зовнішньої політики;
збирати, обробляти та аналізувати інформацію про стан міжнародних відносин, світової політики та зовнішньої політики держав;
розробляти та реалізовувати проекти прикладних досліджень міжнародних відносин, зовнішньої та світової політики;
формулювати задачі моделювання, створювати і досліджувати моделі об’єктів і процесів міжнародних відносин, зовнішньої політики, суспільних комунікацій та регіональних студій;
знати та розуміти наукові принципи та методологію досліджень в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій;
усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань відповідно до тенденцій розвитку міжнародних відносин, формулювання новітніх політологічних теорій, концепцій та трактувань міжнародної системи;
відповідально ставитись до професійних обов’язків та досягати поставленої мети із дотриманням вимог професійної етики.
уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань;
здатність адаптуватись до нових умов та приймати відповідні рішення;
здатність усвідомлювати необхідність навчання упродовж всього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань;
здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотримання вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кореквізити:
Актуальні проблеми зовнішньої політики України та міжнародних відносин.
Право Європейського Союзу.
Релігійний фактор у міжнародних відносинах.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна спрямована на оволодіння студентами методологічним інструментарієм досліджень у сфері міжнародних відносин. Вона ознайомлює з основними теоретико-методологічними підходами, методами та методиками дослідження міжнародних відносин. Вивчення дисципліни сприяє набуттю умінь обирати для власних досліджень концепції, теорії та методи, логічно та грамотно викласти їхній зміст. Вивчення дисципліни сприяє набуттю навичок планувати та організовувати наукове дослідження, а також обґрунтовано, адекватно обирати і застосовувати методи дослідження при вивченні конкретних аспектів проблематики міжнародних відносин.
Опис: Тема 1. Роль методології для наукового дослідження проблем міжнародних відносин
Тема2. Особливості проведення наукового дослідження проблем міжнародної політики на теоретичному та практичному рівні
Тема 3. Обґрунтування теми дослідження. Визначення предмета, об’єкта, мети та завдань дослідження. Гіпотеза дослідження
Тема 4. Порівняльна методологія в системі досліджень міжнародних відносин
Тема 5. Опитування громадської думки в системі кількісних методів дослідження проблем міжнародних відносин
Тема 6. Контент-аналіз як методологія вивчення проблематики міжнародних відносин
Тема 7. Методологія мережевого аналізу у вивченні міжнародних відносин
Тема 8. Аксіологічний аналіз як методологія вивчення міжнародних відносин
Тема 9. Методологія івент-аналізу (подієвого аналізу) у вивченні міжнародних відносин
Тема 10. SWOT-аналіз як методологія дослідження міжнародних відносин
Тема 11. Методологія прогнозування у вивченні проблем міжнародних відносин
Тема 12. Використання теорії ігор для аналізу проблем міжнародних відносин
Тема 13. Неоінституційний аналіз у вивченні міжнародних відносин
Тема 14. Системний підхід до аналізу міжнародних відносин
Тема 15. Методика підготовки наукових досліджень з проблем міжнародних відносин
Методи та критерії оцінювання: Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, рефератів, презентацій, есе.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль.
Методи оцінювання знань: усне та фронтальне опитування; письмове опитування;
вибіркове усне опитування; виступи на семінарах; тести; захист практичних робіт; оцінка активності; оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; тощо.
Екзамен: письмове опитування, тестовий контроль.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Бірта Г. О., Бургу Ю. Г. Методологія і організація наукових досліджень: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2014. 142 с.
Горбатенко В. П. Політичне прогнозування: теорія, методологія і практика. Київ: Генеза, 2006. 400 с.
Горбулін В. П. SWOT-аналіз як важливий елемент стратегічного планування національної безпеки // Стратегічне планування: вирішення проблем національної безпеки: монографія / В. П. Горбулін, А. Б. Качинський. Київ: Національний інститут стратегічних досліджень, 2010. С. 105-118.
Дзера М., Пасічний Р. Сучасні методи досліджень міжнародних відносин. Науковий вісник ЛНУВМБТ імені С. З. Ґжицького. 2017. Том 19, № 76. С. 144-146.
Каламбет С. В. Методологія наукових досліджень: навч. посіб. / С. В. Каламбет, С. І. Іванов, Ю. В. Півняк. Дніпро: Вид-во Маковецький, 2015. 191 с.
Картунов О. Метод та матриця SWOT-аналізу: пошуки шляхів удосконалення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 22: Політичні науки та методика викладання соціально-політичних дисциплін. 2017. Вип. 21. С. 3-12.
Ковальчук О. Я. Математичне моделювання і прогнозування в міжнародних відносинах. Тернопіль: ТНЕУ, 2016. 423 с.
Кривошеїн В. В. Теоретико-методологічні засади застосування івент-аналізу в діяльності патронатної служби органів державного управління. Аспекти публічного правління. 2018. № 6 (3). С. 12-17.
Мокін Б. І. Методологія та організація наукових досліджень: навч посіб. Вінниця. 2014. 180 с.
Основи методології та організації наукових досліджень: навч. посіб. / за ред. А. Є. Конверського. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 352 с.
Палеха Ю. І. Основи науково-дослідної роботи: навч. посіб. Київ. 2013. 336 с.
Палеха Ю., Леміш Н. Основи науково-дослідної роботи: навч. посіб. Київ: Ліа-К, 2017. 336 с.
Підлісний М. М. Проблеми аксіології та шляхи їх вирішення. Дніпро: Видавець Біла К. О., 2020. 164 с.
Політична думка XX – початку XXI століть: методологічний і доктринальний підходи: у 2-х т. / за ред. Н. М. Хоми; [Т. В. Андрущенко, О. В. Бабкіна, В.П. Горбатенко та ін.]. Львів: Новий Світ-2000, 2016. Том 1. Методологічний підхід. 516 с.
Радіонова І. Ф. Методологія наукових досліджень: прикладний аспект: навч. посіб. Київ. КНЕУ. 2010. 106 с.
Шишкіна Є. К., Носирєв О. О. Методологія наукових досліджень: навч. посіб. Харків. 2014. 200 с.
Юринець В. Є. Методологія наукових досліджень: навч. посіб. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2011. 178 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).